/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Gjorde han det godt nok?
Fra : o.v.n.
Vist : 1362 gange
100 point
Dato : 25-07-11 23:54

Ja hvem gjorde hvad siger i det er om tragedien i Norge og statsminister Jens Stoltenbergs tale jeg mener, de fleste at os kan sikkert sige et par ord til en festlig lejlighed, men hvad siger man når næsten hundrede unge menesker er blevet dræbt af en vanvittig galning, jeg har dyb respekt for statsministeren i broderlandet Norge, jeg syntes han slap utrolig godt om ved den mindetale han holdt, det vil altid være utroligt svært at finde ord til sådan en lejlighed men se og lyt til videoen og døm selv:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-42028620:stoltenberg-frygten-kn%C3%A6kker-os-ikke.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-11 00:28

Han har jo værret lammet og uforstående ligesom de fleste andre, desuden kendte han flere af ofrene personligt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-07-11 01:02

(Sjovt nok) er det altid forbryderen eller andre ????
der skal dømme´s for at sige/ ikke sige det rigtige/ forkerte.

Nu kan han vel sidde bag tremmer og tjene millioner på sine MEMO-STICK´s og
han FORLANGER måske? COPYRIGHTS for de billeder han er med på...
Giv pårørnede samme mulighed = NÆ TAK,
-------
MAN hører jo desværre aldrig ofrenes - nærmeste udtale sig,
men de skal vel ikke til genvalg osv, eller er det måske for groft at
SMIDE PÅ EN FORSIDE eller TV.
Jeg har skrevet engang om den SS )=(¤"&= gad vide hvor længe han lever
-------

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-11 01:32

Citat
MAN hører jo desværre aldrig ofrenes - nærmeste udtale sig,
men de skal vel ikke til genvalg osv, eller er det måske for groft at
SMIDE PÅ EN FORSIDE eller TV.

Hvis Du følger med 24/7 på TV er der allerede nogle der udtaler sig.

Nogle af de overlevende har også skrevet lange indlæg på blogs, andre vil måske skrive en bog om 30-40 år, i det hele taget vil tragedien blive en slags kult ligesom 11/9.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-07-11 01:43

Citat
Hvis Du følger med 24/7 på TV er der allerede nogle der udtaler sig.

Beklager, sidder HELE dagen er ser på kan-du....

Men det er også et glemt folkefærd - STADIG

Syntes bare at ALLE der har noget med TV at gøre = de kommer først,
om de så giver alvorlig og medfølende og dyb medlidenhed med andre = godt spørgsmål.
Men det kan til tider fremme deres egen kariere, sikkert der jeg ville hen.

Smutter... og håber der en der LÆSER en gravskrift om 50 år ///

Men skal man ind på det, kommer han vel højde med en vis hr
http://www.google.dk/imgres?q=sieg+heil&um=1&hl=da&sa=N&biw=1016&bih=573&tbm=isch&tbnid=bO1hDT62ieK7tM:&imgrefurl=http://www.conspiracyarchive.com/Commentary/Corporate_Reign.htm&docid=9Cqg9CIvzYO6cM&w=240&h=201&ei=yAQuTtWvOsiAOpiqydsK&zoom=1&iact=rc&dur=407&page=1&tbnh=136&tbnw=162&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:3,s:0&tx=61&ty=96

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 26-07-11 02:33

"Kloge" ord fra nomore som sædvanlig

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-07-11 03:30

Citat
"Kloge" ord fra nomore som sædvanlig

Og en FED kommentar fra

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-07-11 03:36

NB:
Citat
"Kloge" ord fra nomore som sædvanlig

Kan GODT forstå personer ANGRIBER andre....
Men en Klam klumme fra eller til = presonforfølgelse/
så pisser jeg selv på en
Citat
Dulcona

hvis jeg så/ mødte vedkommende = DIG.
Men som gernings manden?, GEMMER du dig jo særdeles GODT bagved/// TEAMET bag kan-du
Men husk???????

Had avler had = dig og mig? på en øde landevej

Og så tror jeg vi skal lade ovn få fred........

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 26-07-11 07:09

Citat
presonforfølgelse
Hvad mon dette er??? Dit vid kender ingen grænser, kan man tydeligt se LOOOL

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-07-11 07:52

Min tanke, da jeg så JS's tale var, at når jeg selv står i en situation, hvor et menneske har mistet en nærtstående, så ved jeg næsten ikke, hvad jeg skal sige. "kondolerer"? Det lyder så højtideligt. "Det gør mig ondt" Tja, men hvad rager min smerte ham/hende lige i dette øjeblik? Jeg vil jo også gerne opmuntre, men det er jo heller ikke så smart at sige: "Det var jo nok, det bedste, der kunne ske"?

Nu står jeg jo heldigvis ikke overfor at skulle tale til et helt folk, som lige har oplevet et terrorangreb, men hvis JS har tænkt: "Hvad fa.. skal jeg sige?" så forstår jeg ham godt. Jeg synes hans tale var fin nok. Og jeg har i hvert fald ikke noget rigtig godt bud på, hvordan dét kunne være gjort bedre.

Jeg så dette klip:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-42021912:dansk-dreng-slap-levende-fra-utøya.html?crosspromo

og så tænkte jeg: Kommer disse unge mennesker nogensinde til at kunne slippe denne oplevelse? Bliver det et knæk for livet at have set sine kammerater blive skudt for øjnene af sig? Jeg håber, der er nogen, der tager godt hånd om de overlevende og alle de efterladte.
Forestil dig at have ditto barn i telefonen og at han/hun siger: "Jeg tror, jeg dør i dag"

Undskyld o.v.n., det gjorde bare så stort et indtryk på mig, men det var jo ikke det, din tråd handlede om.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-11 09:17

Statsministerens taler har været med værdighed… Det har han gjort godt nok.

Men, men, men…
Nu følger jeg ikke med i Norges indenrigspolitik.

Men jeg forestiller mig dog ikke den afviger meget fra den danske.

Jeg har en del gange i mit liv hør enkelte landsmænd have samme lyster som ”den gale Nordmand” førte ud i livet.

Jeg tvivler på at det er de ”danske” i Tingbjerg, Voldsmosen og Brøndby strand, der stemmer for de åbne grænser.

Jeg tvivler på at det er de arbejdsløse og dem på kontakt hjælp, der syntes det er ok at flere hjælpes ind til forsørgelse her landet.

Jeg håber at hændelsen i Norge åbner for en bagved liggende debat, der afgiver positivt fra ”Fast food NEWS”. De sidste dage er der gået følelsesporno i nyhederne og samfundet.

Det er ok at være bedrøvet og udvise sorg. Men hvad med lidt perspektiv?

Hvor mange soldater er døde i krigen mod terrorismen?

I stedet for følelsesporno, kunne jeg godt ønske at journalistik også omhandler samfundsdebat om værdier.

Jeg kunne godt ønske mig at landes indbyggere også selv gør sig meninger om tilvalg og fravalg i den politiske debat. Så de ikke kun stemmer på politisk glamour og det de lige syntes den dag man står med papiret og sætter kryds.

Jeg syntes stadig det er interessant at vores verdensøkonomi, udvikler sig som før 2. verdenskrig…

Det er interessant at vi i samfundet udvikler fremmer had til befolkningsgrupper som også skete op til og under 2. verdenskrig…

Jeg er overbevist om at forskellen på ”den gale Nordmand” og visse elementer/individer i DK er at manden i Norge kunne skaffe de nødvendige, våben og sprængstof…

Debattenformen her på kandu viser også tydeligt at det er lettere at mene noget om hinanden, end at have selvstændige meninger om emnet.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-11 09:20

Citat
Gjorde han det godt nok?

Ja,det mener jeg han gjorde.En flot og bevægende tale.
Som jeg også mener Lars Løkke Rasmussen kunne have gjort,i en given situation.(Gud forbyde det).

Og med dem mange andre statsledere. (I samme situation).
Jeg mener jo det er en "taknemmelig" opgave (misforstå mig nu ikke) på den måde,at han på forhånd er klar over folks følelser,og sikker på deres reaktioner.
Det lyder måske ikke så pænt,men groft sagt: Han har intet at miste.

Noget andet er at folkesjælen (tror jeg) er anderledes i Norge end her. Mere sammenhold,når det "brænder på". Det sås jo også tydeligt fra 1940-45.

De er meget mere nationalistisk (i positiv forstand) end vi er.
De gange jeg har været i Norge,har det altid slået mig,hvor stolt de er af deres land.(Og med god grund).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-07-11 09:39

Citat
Det er ok at være bedrøvet og udvise sorg. Men hvad med lidt perspektiv?

Hvor mange soldater er døde i krigen mod terrorismen?

Igen enig.

For at sige det lidt kynisk: Var der nu styrtet et fly.Og måske 200 dræbte,suser øjnene jo lige hen over overskriften.Det var så det.

F.eks, i Pakistan,er der jo bombeanslag,så godt som ugentlig,med snesevis af uskyldige dræbte.
Nogen der lægger mærke til dette???

M.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-11 09:59

Hvad med dem der sluter ihjel i disse dage, Der dør nok flere at sult i døgnet end der døde i Norge.

Men igen er der en offentlig anledning til sammen af få våde øjne og have et uforpligtende fælleskab.

Det er billige point at være fælles med Norge i sorgen, for hvem syntes ikke at dette er en tragedie...

Det er altid let at trøste de grædende....

Jeg plejer altid at sige man kan se "hvem der græder i sandkassen", men nogle gange er gråd i sandkassen en konsekvens af "tilbagebetaling", hvor den der gråder har fået en på låget for ikke at have opført sig pænt.

Lige nu kan vi alle være vrede på "den gale normand" (der koster ikke noget). Men hvis det havde være "vores søn" der havde fået nok at samfundet. Havde vi lettere kunne se sagen fra andre sider også.

Jeg håber stadig på at der kommer en øjnåbner i kølvandet på dette som ikke kun handler om følelsesporno og "kunsten at græde i kor"... (film der er se værdig....)

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-07-11 10:09

Må jeg godt begynde at underskrive mig som Benjamin.Hansen "Den anden".

For lige nu,ligner det da "To sjæle een tanke".

M.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-11 10:16

For min skyld må du gerne ...

mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-11 19:56

Tak for alle indlæg, det var svært at vælge en fremfor andre
Citat
Jeg mener jo det er en "taknemmelig" opgave
ja det er måske noget om, næsten uanset hvad han siger, jeg ville nu nødig stå i en sådan situation at skulle trøste et helt folk, BenjaminHansen jeg mener ikke at det er nemt at trøste en grædende, jeg kan aldrig finde på noget når jeg står i situationen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-07-11 20:05

Jeg mener ikke det er let at trøste...

Men let at "græde kor", og let at vælge at give de grædende hele opmærksomheden...

Det er super let at hade det onde, for det gør vi alle jo...

mvh Benjamin