/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Huller til dyvler - boremaskine?
Fra : mjanneh
Vist : 3967 gange
100 point
Dato : 25-07-11 17:11

Hej

Jeg har fundet en fin vejledning på Gør-det-selv for, hvordan man laver et havebord. For at sætte bukkene sammen, skal man bruge dyvler, og disse dyvler er 16 mm i diameter. Derfor har jeg købt et 16 mm bor.

Hvad jeg ikke havde tænkt på var, at ingen af mine 4 boremaskiner umiddelbart kan have et så stort bor monteret. Diameteren er simpelthen for stor. Er det fordi jeg bare har nogle forkerte boremaskiner, eller bruger man en eller anden dims som mellemstykke?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-11 17:16

der findes en mellemdims

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-11 17:16
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-07-11 17:18

16 mm bor til træ er almindeligvis spadebor, altså af facon som pizzamandens værktøj til at sætte ind og tage ud med, består af et 6 millimeter skaft hvor der i "den spidse ende" er en plade, 16 mm bres med skærende kanter samt en centrumspids.
Det virker som om nogen har solgt dig et HSS-bor til metal.
vh
pbp

En værktøjshandler havde nok solgt dig det rigtige første gang

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-07-11 17:21

Citat
disse dyvler er 16 mm i diameter

Bare fordi der står 16mm, behøver du ikke bruge det, hvad med 10mm og så et par ekstra
det holder sikkert ligeså godt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-07-11 17:42

sneglebor passe en din maskine

http://www.carl-ras.dk/e-shop/bitsboroghulsave/bor/traebor/sneglebor/sneglebor_11674/

er ville være det mest rigtige ellers er der den billige løsning spadebor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-11 20:01

Man borer ikke huller til dyvler med et spadebor eller lignende.............................

De fleste boremaskiner går til 13 mm.

Et maskinværksted kan dreje skaftet på dit bor ned til 13 mm.
Det koster nok ikke ret meget, for det laves på under 5 min.

Men et dyvelbor ser sådan ud (10 mm.)
http://www.billedeupload.dk/photo/2011-07/b899600d/Dyvelbor.jpg.html

Ps. De små "kobberdimser" er til opmærkning ved skjult dyvesamling.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-07-11 21:36

16 mm.......dævlme nogle ordentlige pløkke, jeg ville gå ned på 12, det skal vel alligevel fuldlimes.

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 26-07-11 01:30

Tak for kommentarer.

Jeg er gået frem efter Gør-det-selv's opskrift som en nervøs 16-årig, der skal lave lasagne til sin kæreste for allerførste gang. Altså fulgt anvisningerne til punkt og prikke. Så selv om 10 mm kunne have gjort det, har jeg slet ikke tænkt på det som en mulighed. men det kan jeg jo godt se, det kunne ha' været.

Opskriften siger et 'sneglebor' (jeg synes jo alle bor er snegleformede), og jeg fik da også hos XL-byg et, som ligner det, Eyvind linker til. Og jo, det er et træbor - altså i den forstand, at der er afbildet en træ-signatir på boret (ikke en mur), men det er ikke som det, refi linker til.

Nu har jeg ide om, hvad jeg skal gå videre med.

Og jeg har fået lavet al resten af bordet. Det bliver mægtig fint

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-11 06:48

Jeg ville også bruge det Eivind har linket til, hovedsagen er at det har en tynd intakt spids så man borer nøjagtigt hvor man skal, dyvler tåler ikke slinger i valsen så at sige.

Men Du skal lægge laaaangsomt ud i omdrejninger med et let tryk, især i endetræ.

Et tip: Stjæl konens håndtaskespejl ....helst uden ramme .... og anbring det klods op af borestedet, ved et enkelt blik kan Du så se om boremaskinen bliver holdt helt lige, hvis det er skævt vil Du se i spejlingen at det "lange bor" ligesom knækker på midten.
De har også disse små spejle i supermarkedets damenips-afdeling.

Et ægte sneglebor er dette:
http://www.pl-tools.dk/irwin-tra-sneglebor/prod_641.html

Og dem Refi linkede til er spadebor.

Fortæl ikke en gammel isenkræmmer noget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-11 09:03

Nemlig Luffe - det bor du viser har et rigtig godt sidestyr, så konisk boring undgås.

Kommentar
Fra : mjanneh

Dato : 26-07-11 09:55

Super - tak for spejlrådet.

Eftersom jeg selv er konen, så går jeg bare i egen håndtaske! Og det med at bore med let tryk og langsomt er jeg med på

Godkendelse af svar
Fra : mjanneh

Dato : 26-07-11 09:56

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-11 17:09

Citat
Og det med at bore med let tryk og langsomt er jeg med på

Det er bare indtil Du når 3 mm ned, derefter er chancen for at boret skrider langt mindre.
Det ER bedst at bruge det bor Eivind linker til, sneglebor er forsynet med en slags gevind i spidsen hvilket gør at det "skruer" sig ind i træet........det løber med Dig.

Hullerne skal have en bestemt dybde, har Du ikke et dybdestop i form af en stang på maskinen kan Du vikle et stykke tape om boret.
Giv hellere hullerne et par mm mere for meget end for lidt i dybden, er et enkelt hul for lille får Du problemer med at banke delene sammen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-11 19:20

Mit sæt har også dybdestop................det er de sorte dimser ovre til højre.
Men ellers bruger jeg tape.

Værktøjssættet er fra Wolfcraft.

Men det findes også her som enkeltsæt:
http://eshop.silvan.dk/vare_Piranha-Traedyvelsaet_57501