/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
opdræt som erhver?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 1045 gange
50 point
Dato : 23-07-11 21:20

Da vi har rigtig gode faciliteter samt i forvejen er dyrelsker, har vi spekuleret på at opdræt kunne være en vej til en indtægt. Vil derfor lige høre af herinde om der er nogen som har erfaring med dette og evt. kan linke nogle gode råd.
Dyrene skal opdrættes 100% efter reglerne og de får luksusomgivelser (både ude som inde) stillet til rådighed!
Det drejer sig om hunde og/eller katte eller måske endda begge dele.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-07-11 21:36

det anbefales at du tager kursus for opdrætter hos Dansk Kennel Klub hvis du vil arbejde med hunde.

du kan se oplysninger på deres side
Kode
http://www.dansk-kennel-klub.dk/hundeholderuddannelse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-11 22:05

Og ud over ovenstående, så skal du også spørge i kommunen om det er lovligt, ikke alle kommuner/naboer er interesserede i at have en kennel i nærheden

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 23-07-11 22:42

At anskaffe sig en tæve med en god stamtavle koster mange penge og skal være hvalp når den
modtages. En parring med en stambogsført hanhund koster også mange penge, dertil kommer
udgifter til dyrlæge tatovør kost mm. Det koster meget tid til udstillingsarbejde for at lære de dyr at
kende der passer sammen så der kommer et godt produkt ud af det. Avlsarbejde er et årelangt
studie og er man ikke indstillet på det skal man holde sig fra det. At parre dyr der ikke har stamtavle
og derfor ikke bliver kontrolleret for arvelige sygdomme er dyrplageri og kaldes for hundehandlere
som er noget af det mest modbydelige der findes. Konklusionen er at avle for at tjene penge er
misforståelse.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 24-07-11 10:28

Ja det var vist klart fortalt, skal man tjene penge på avl, næsten uanset hvad dyr det drejer sig om, så er der mange etiske ting der skal tages hensyn til, samt meget andet der kommer snigende ind ad bagdøren.

Jeg holder slanger og opdrætter også i det små, men det er en hobby og der er ikke for mit vedkommende penge i det, kun så jeg kan have min hobby nogenlunde omkostningsfrit, for dyrene skal ikke bare være fødemaskiner for ussel mammon`s skyld.

Så skal du tjene penge på en dyrekennel så koster det kassen og som skrevet af kogalejy så er der andre ting der skal være på plads.

Hunde uden stamtavle osv. er der ikke penge i, ejheller ikke gadekryds.

Det eneste jeg lige kan se ud af alt dette, så er det blidere for dyret at blive chipet frem for tatoveret, og en tatovering bliver med tiden utydelig. men det er vist en biting.

Mit meget gode råd, drop tanken og anskaf dig en hund du kan gå en tur med og være god ved, så har du glæde af den.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 24-07-11 10:59

Tak for info. Måske skal vi blot nøjes med opdræt af skovkatte m.v. Vores nabo har for 3 måneder -siden anskaffet sig et par som har fået killinger og hun forventer at kunne sælge de 3 killinger (når de er blevet store nok) og få en god pris for dem. Hun har ikke haft problemer med dem og det virker ret nem at få en - i hvert fald - fornuftig biindtægt.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-07-11 11:00

Du skal have plads til central varm stald med afløb, rummene skal være rengøringsvenlige og der skal være rum langt fra andre til dyr der skal i karantæne, det er ikke så enkelt endda, du skal have miljø godkendelse og polititilladelse, alt det vil du lære om på en uddannelse.

Du kan have et par dyr som privat person, bor du i by må du kun have 4 dyr i dit hus, er der flere evt. hvalpe / killinger efter 16 uge skal de afhændes til nyt hjem eller aflives.
Tænk dig godt om før du dykker ned i denne verden., vil du have pension skal der være 300 meter til de nærmeste naboer rundt om dig. Det findes næsten ikke, de fleste har imellem 100 - 200 meter til nærmeste nabo.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-07-11 12:09

Det lyder godt, at I har egnede boforhold til et opdræt af dyr.
Men du skriver ikke noget om, hvad I har af erfaring/uddannelse?
Det ville hjælpe, hvis I har haft katte af den race som I ønsker at opdrætte.

I skal vide, at hvis I ønsker en kat til avl, så skal den killing, I køber have en stambog. Det er ikke nok at "forældrene har en stambog". ---Og det mest hensigtsmæssige er at købe en killing med en stambog registreret i den mest talstærke katteklub herhjemme.

Klubben Felis Danica er en klub under den internationale klub Fifé.
På Felis danicas hjemmeside kan du læse om lovgivningen både i Felis Danica, i Fifé og ikke mindst dansk lovgivning omkring dyrehold. På samme side står der også råd og forklaringer om en masse tilng, I har brug for at kende til, hvis I engang skulle gøre alvor af at opdrætte racekatte seriøst.

http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=115&WebsiteID=1&LanguageID=1

Og det SKAL være seriøst. For alle kan få en kattekilling næsten gratis hvis de ønsker det. Der er ingen penge i at producere tilfældige kattekillinger.

Og så skal I tænke på, at mange opdrættere kun har opdræt som et sideerhverv. Samtidig har de enten et almindeligt job ude i verden, eller de har en dyrepension og måske salg af foder og artikler til dyr. Eller andre ting. Mange har en dyrerelateret uddannelse, som adfærdsbehandler, dyrlæge, dyremassør eller lignende.
Man kan ikke leve af KUN at producere hvalpe eller killinger.

Hvad med at starte med at tage på katteudstilling, så I kan se de forskellige racer?

Her: http://www.fifeweb.org/wp/shows/shows.asp

--kan I finde en liste over danske udstillinger året igennem.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-07-11 12:43

Glem det, hvis du har tænkt dig det, som erhverv. Du kan ikke leve af det.
Man kan tale om, at der kan være et likviditetsflow når hvalpene skal sælges (hvis du kan komme af med dem), altså du en kort overgang får en større mængde penge, men hvis du lægger talle sammen vil der næsten altid være underskud.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-07-11 15:07

Tatovering er ikke for at vide hvor hunden kommer fra hvis den er løbet væk, men er en pligt at
foretage såvit jeg husker senest når hvalpen er seks uger gammel, det er bestemt af loven omkring
stambogsføring for at forhindre forbytninger.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-07-11 15:29

Øøøh... Hvalpen skal mærkes inden den forlader opdrætter 8 uger gammel.. OG registreres i Dansk hunderegister.
Det gælder alle hunde. Osse blandinger.
Og jeg tror at man er ved at gå helt væk fra tatoveringer. For internationale regler kræver chipning, så der er ingen mening i at fortsætte med tatoveringen. Folk rejser jo meget i dag. Udstillinger er internationale. Og vovse kommer meget tit med.

Og det gælder altså alle hunde. Uanset om de har stambog eller ej.
Jeg tror ikke at der findes en egentlig "lov" omkring stambogsføring. De forskellige hundeklubber har hver deres regler, men der er ikke nogen fælles lov på området.

Jeg ved ikke, hvordan det er med katte. Racekattene er sikkert chippede. Men almindelige huskatte er måske ikke.. De regler står sikkert omtalt på Felisdanicas hjemmeside..

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-07-11 15:40

der chippes fast fremover,

Lige et sidespring
er at der sker ændring omkring vaccinationer til Sverige fra Januar 2012 kun til det bedre for os,
slipper for 120 dags regel og såvidt jeg er orienteret også for de mange orme kurer i den forbindelse.

katte chippes også

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 24-07-11 21:55

Birgitta + bevi54> Vi bor på en lille ejendom med over 400m2 driftbygning osv. Velisoleret og med vaskerum osv. I gamle dage blev driftbygningen brugt til at have grise indenbords. I dag er det en ren lagerbygning som kan anvendes til rigtig mange ting. Kan vi udnytte vore bygninger optimalt og samtidig have en fornuftig bi-indtægt ved siden af hovedindtægten ville det jo være ret fint.
Afstand til naboer er ingen problem. M.h.t. udendørsplads er denne også optimalt. Indhegning er ingen problem. Vi har altid haft katte og nogle af dem er blevet helt op til 18-19 år. De 2 vi i øjeblikket har er 12. år gamle og de er altid sammen med os - ude som inde. De får ikke lov at løbe frit rundt da amtsvejen vil slå dem ihjel på sigt, så vi har støbet 2 store jerngitter (dem man brugte på halmvogne i gammel tid) sammen og lavet èt stort hus til dem hvor de med gode læ- og trækforhold kan sove og spise om dagen. I det andet hus er der etableret sandbund og masser af træstammer m.v. som de elsker at klatre i og hvor de rigtig kan knubbe knurrehårene mod træerne. Der er selvfølgelig trapeztag over hele buret. Uden om er der plantet en del bregner som giver dem hygge og læ.
Om aftenen kommer de (undtaget de rigtige varme perioder) med os ind og hygger sig indtil næste morgen.
Jo vi mener vi har øje for at dyr kan have det rigtig godt hos os - det sværeste bliver nok at skulle sælge dem uden helt at vide hvordan de vil få det hos deres nye ejer - men det må vi lære at takle.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 24-07-11 22:01
Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-07-11 22:39

så husk lige at hvert dyr skal have en mindste plads

§ 17. Hundenes opholdsrum skal være forsvarligt indrettet og skal i størrelse og indretning tilgodese dyrenes
behov for bevægelse og naturlig udfoldelse. Hundenes opholdsrum skal indeholde et beriget miljø, der som
minimum består af legeredskaber og mulighed for at søge skjul.

Stk. 2. Hundenes opholdsrum skal som minimum opfylde følgende arealkrav:

1) Hunde med en vægt på indtil 40 kg: 6 m2.

2) Hunde med en vægt på imellem 41 og 60 kg.: 8 m2.

3) Hunde med en vægt på over 60 kg.: 10 m2..

http://docs.google.com/viewer?pid=bl&srcid=ADGEEShASW0eh7gUyRCJ1fD0Grgg4SWcKsEgNsYq7RtOYA0H86vk-f016okJFk4_NNG9I3WrCu2cFEjCQD-KCVJlC9V-IdoKSDAZ362uTg8xKc9uby1bZDCql4CV4-4B993xzP_qqwUK&q=cache%3AZLTfvCEhqH4J%3Awww.dan-l.dk%2FKennel%2520Dan-L%2Fpages%2FBekendtg%25F8relse%2520om%2520erhvervsm%25E6ssig.doc%20Bekendtgoerelse_om_erhvervsmaessig_handel_med_og_opdraet_af_hunde_samt_hundepensioner_og_hundeinternater&docid=2030041ff44f56db9e64ddd8a3ac2f84&a=bi&pagenumber=1&w=800

her står det hele. god læsning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-07-11 13:44

Joo, det er et par usædvanligt smukke katte I har. De ligner hinanden. Er de søskende? Hvad med stambog og udstillinger? Har I prøvet sådan noget med dem? Hvis den ene er en ukastreret han, så kunne han teoretisk blive far en ny kats killinger.
--De to katte, I har nu er jo ikke mere helt unge. Så der kommer alligevel en dag, hvor I skal se jer om efter en ny kat. Og så er det måske meget klogt at have i baghovedet, at I også er interesseret i at tage på udstillinger og vise jeres katte frem. OG at I gerne vil have killinger på et tidspunkt.

HVIS jeres katte så får fine bedømmelser, så kan I beholde den kønneste af hun-killingerne til brug i jeres opdræt. Selvfølgelig skal I så finde passende hankat som far til HENDES killinger når hun bliver gammel nok.

Det er et godt udgangspunkt, at I har længere tids erfaring i, hvordan katte skal behandles.
Hvis I ikke har særlig meget erfaring med hunde, så hold jer hellere til at opdrætte katte.

Jeres nuværende katteanlæg er sandsynligvis glimrende. Der skal bare være kønsopdeling, så I ved, hvem der er far til de killinger, der måtte komme.

---Hunde kan I ikke have alene i en lagerbygning mange timer hver dag. I ville sikkert kunne have en enkelt hund eller to, hvis I kunne lade dem følge jer rundt på ejendommen og deltage i arbejdet. Det kunne være et pragtfuldt liv for et par hunde. Men det er et trist liv, hvis de kun skal være fødemaskiner i et lagerrum..... OG ansvarlige hundekøbere ville aldrig købe hvalpe med den baggrund.

Men jeg kan ikke rigtig se hvad I lever af lige nu? Altså, hvor mange timer og hvor meget dagligt arbejde --og hvor mange penge--- er I indstillet på at bruge på et eventuelt opdræt?

-Opdræt KOSTER nemlig. Ligesom al anden opstart, så vil der dels være start-investering og dels en længere periode hvor tallene på bundlinien er negative.
OG der ER ingen garanti for, at tallene nogensinde bliver positive...
Masser af mennesker udstiller og opdrætter hunde eller katte udelukkende for deres fornøjelses skyld.

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 50 point
Dato : 25-07-11 15:40

Som flere andre debattører har skrevet, er det en tvivlsom fornøjelse, rent økonomisk, med opdræt af hunde, således I skulle kunne leve af det !!
Et seriøst opdræt, hvilket I påtænker, vil give røde tal fra starten og vil formentligt blive ved i mange år fremover, så hvis det er med henblik på et suplement af jeres indtægter, så glem det hvis det baseres på seriøs opdræt !!

ØV4

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-07-11 16:21

Hej denevigeuheldige.
Hvis I vil være seriøse opdrætter skal driften være kærligheden til dyrene være det der tæller mest, at det så kan give et overskud komme der efter. Der er mange udgifter til udstillinger, dyrlæger, foder m.m. Efter min mening får man de bedste hvalpe eller killinger fra stueopdræt, da de er vænnet til mennesker, de forskellige ting og lyde i et hjem når de skifter til en ny ejer.
Det er en ubetalig oplevelse at få et kuld hvalpe og følge deres opvækst.
Hilsen Kim

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 02-08-11 08:28

Takker alle for mange gode svar. Vi har indtil videre droppet tanken og hygger os fremover med vore 2 katte uden avl i tankerne.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-08-11 10:34

Tak for point.

ØV4