/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
copyright/rettigheder til billeder?
Fra : mh1979
Vist : 817 gange
50 point
Dato : 16-07-11 10:38

Hvordan er det med copyright/rettigheder til billeder man selv har taget?

Hvis vi aftaler med en person at vi tager billede af vedkommende, og må ligge det på nettet men sætte et copyright mærke på først.

Hvem har så rettigheder til dette billede?

Er nemlig blevet kontaktet af en eller anden som ingen af os kender. Vedkommende skriver:
Hvis der er copyright på, har i så betalt for at få de copyright rettigheder?
Man skal betale for copyrights, det er ikke bare noget man "laver" og det skal betales.
Hvor, ved jeg ikke, men jeg ved de skal betales og det plejer som regl at være cirka 10.000 kr.
Husk at betale for rettigehderne.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 16-07-11 10:42

Fotografen har copyright, det koster ikke noget

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-11 10:43

Citat
Er nemlig blevet kontaktet af en eller anden som ingen af os kender. Vedkommende skriver:
Hvis der er copyright på, har i så betalt for at få de copyright rettigheder?
Man skal betale for copyrights, det er ikke bare noget man "laver" og det skal betales.
Hvor, ved jeg ikke, men jeg ved de skal betales og det plejer som regl at være cirka 10.000 kr.
Husk at betale for rettigehderne

Vrøvl eller en der vil snyde jer for penge

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-11 10:44

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 6
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 10

Kommentar
Fra : mh1979

Dato : 16-07-11 10:44

Vedkommende som har kontaktet mig mener jeg skal betale 10.000 kr for rettighederne, men hvor jeg skal betale ved han så ikke..hmmm

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-07-11 10:45
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-11 10:45

det er en fupmager

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-11 10:46

En fotograf har altid copyright, med mindre han sælger retten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-11 10:47

Du kan be den der, en eller anden at fise ad h til.

Godkendelse af svar
Fra : mh1979

Dato : 16-07-11 10:48

Vil gerne sige mange tak for det hurtige svar Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-11 10:53

Velbekomme.
Copyright er beskyttet i loven.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-11 00:48

Bare folk dog ville lade være med at lukke spørgsmålene på baggrund af forkerte svar.

I Danmark er der ikke noget der hedder Copyright.

Det begreb eksisterer slet ikke indenfor retsvæsenet.

men vi har noget der hedder Lov om ophavsret.

Så det du er blevet kontaktet om, kan du bare lykkeligt se bort fra, for sådan hænger tingene ikke sammen.

Citat
Hvordan er det med copyright/rettigheder til billeder man selv har taget?

Hvis vi aftaler med en person at vi tager billede af vedkommende, og må ligge det på nettet men sætte et copyright mærke på først.

Hvem har så rettigheder til dette billede?

Som udgangspunkt har fotografen altid ophavsret til sine billeder, der kan så komme noget med at man sælger et billede og giver køber eneret på brug af billedet, men ophavsretten har man stadig, hvilket vil sige at køberen kun må bruge billedet til det der er aftalt og ikke må ændre på billedet.

Eller også kan man fraskrive sig alle rettigheder til billedet..

Hvis du tager et billede af en person, så har du altid ophavsretten til billedet, men personen skal give sit samtykke til at du må lægge det på nettet eller sætte det i avisen o.s.v., eller med andre ord skal du have tilladelse af personen til at offentliggøre billedet.

Medmindre andet er aftalt har du rettighed til billedet.

og der skal ikke copyrightmærke på.

Her i landet skal man ikke gøre opmærksom på, ved at sætte mærke på, , at f.eks. billeder eller tekstmateriale er beskyttet ejendom, for det er det automatisk i henhold til Lov om ophavsret.
I visse andre lande er det sådan, at materiale er til fri afbenyttelse hvis det IKKE er påtegnet en beskyttelse af en art, som f.eks. copyrightmærket