/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bayvantic - overfølsomhed.
Fra : jøjø
Vist : 2624 gange
200 point
Dato : 03-07-11 14:18

Min hund har fået Bayvantic i 2 år efter anbefaling fra dyrlægen, og det har været effektivt.

Desværre er han nu blevet overfølsom overfor midlet - kraftig kløe overalt og kraftige udslet i "armhulerne".

Jeg kan se på internettet, at nogen har kunnet bruge Frontline efter deres hunde er blevet allergiske overfor Bayvantic.

Er lidt i tvivl, om jeg tør fortsætte med et nyt "spot-on"-middel.

Har nogen her kendskab til Frontline til en overfølsom hund?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-07-11 14:40

Jeg bruger Frontline til min lille hund. Han har aldrig været allergisk pga loppemidler, men reageret meget kraftigt på fødevareemner, så han skulle have special tørfoder fra dyrlægen, og måtte udover det kun få rent kød - kylling - kalkun - okse osv

Men for en sikkerhedsskyld ville jeg da spørge dyrlægen til råds, hvis først hunden får en allergisk reaktion, kan der gå ret lang tid, før hunden er på toppen igen

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 03-07-11 18:06

Jeg ved ikke om man endnu kan få det, men "der var engang" noget der hed loppehalsbånd, jeg ved ikke om de endnu fåes, og om det er bedre end de andre midler, når din hund ikke kan tåle det.

Ellers er der jo muligheden at undlade at bruge noget et stykke tid og så se om den lille firbenede kommer hjem med gæster.

Jeg selv har en lille hund, og køber dryp til en Sct, Bernhardshund, og så får den nogle enklte dryp i nakken og ned langs rygraden, og på den måde kan sådan en pipette holde i 4 mdr. (med en rimelig besparelse til følge, de kan let holde sig, blot du sørger for at lukke pipetten.

PS: min lille hund vejer 7 kg.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-07-11 18:07

Er du sikker på, at det er Bayvantic? Kløen kan jo komme af mange andre ting, f.eks. fødevareallergi eller støv/lagermideallergi eller pollen..

men hvis det kommer i forbindelse med drypningen... Hver gang, og det forsvinder igen lige så stille efter nogen tid, så ER det jo nok Bayvantic..
Jeg har hørt om lokal irritation fra bayvantic, men ikke om allergi.
Silke tåler det fint.
Men hun har også fint tålt Advocate i en længere årrække..

Du kan prøve at sammenligne indholdet i Frontline med indholdet i Bayvantic. Jeg tror at det er forskelligt.
Hvis du googler på de to produkter, så vil du kunne finde links til "produktinformation", der svarer til den indlægsseddel, der ligger i hver æske.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 03-07-11 18:23

De to hunde jeg har haft, har begge været overfølsomme over for Bayvantic.
Ikke så meget udslæt, men de har kløet sig som vanvittige, de følgende dage efter påføring.
Vores hund bliver nu behandlet med Prac-tic, som vores dyrlæge sælger, fordi netop Bayvantic giver mange hunde kløe.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-07-11 19:54

Jeg brugte i mange år X-spot, men det kan desværre ikke fås mere.

Så købte jeg Bayvantic og første gang jeg brugte det på vovsen gik han rundt hele aftenen og var rastløs.
3 dage senere var han syg da jeg vågnede om morgenen, han havde haft tynd afføring flere steder og var rigtig dårlig at se på.
Jeg fik en tid hos en nærtliggende dyrlæge, vovse ville absolut gå selv, men det var godt nok i sneglefart.
Vi kom til dyrlægen og han havde 41 i feber, han fik medicin mod maveinfektion.

Jeg kan jo ikke lade være med at have en mistanke til Bayvantic, så det turde jeg under ingen omstændigheder give ham igen.

Jeg snakkede med dyrlægen om det og fik en recept på noget der hedder Practic, som også tager både lopper og flåter og det fungerer fint.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-07-11 20:47

Spørgsmålet er vel om den er kommet af med lopperne, eller hvad der har plaget den. det burde
historien egentlig handle om.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 03-07-11 21:09

Ja, Birgitta, jeg er desværre ret sikker på, at det er Bayvantic - og har dårlig samvittighed over, at jeg ikke opdagede sammenhængen noget før.

Han klør sig meget overalt kort efter, at han har fået Bayvantic. Det går så over efter nogle uger - og starter så igen efter næste behandling.

Men lopper og tæger blev væk.

Frontline eller hvidløg overvejes nu.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-07-11 22:14

Hvis lopper og tæger er blevet væk, hvorfor skal den så "behandles"?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-07-11 22:35

Citat
Spørgsmålet er vel om den er kommet af med lopperne, eller hvad der har plaget den. det burde
historien egentlig handle om.

Citat
Hvis lopper og tæger er blevet væk, hvorfor skal den så "behandles"?

Undskyld Kogalejy, men hvad mener du?
Det kan meget nemt opftattes som dumme kommentarer.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 04-07-11 12:40

Jeg glemte at fortælle, at han også har fældet utroligt meget siden sidste påføring af Bayvantic, mere end nogensinde tidligere. Trods det, at han havde fældetid for et par måneder siden.

Det virker, som om hårtabet også har noget med ovedfølsomheden at gøre, så der er sandelig mange gener, når først det går galt.
Stakkels hund.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 04-07-11 14:57

Okay...
Nu har jeg sammenlignet det kemiske indhold i de to produkter:
Bayvantic indeholder:
Aktive stoffer:
Imidacloprid:   100 mg/ml
Permethrin:   500 mg/ml

Hjælpestoffer:
N-Methylpyrrolidon
Miglyol 812
Citronsyre (E330)
Butylhydroxytoluen (E321)

Frontline combo vet indeholder:

Aktive stoffer:
Fipronil   50,00 mg
(S)-Methopren   60,00 mg
Butylhydroxyanisol (E320)   0,20 mg
Butylhydroxytoluen (E321)   0,10 mg

Hjælpestoffer:
Butylhydroxyanisol (E320)
Butylhydroxytoluen (E321)
Ethanol
Polysorbat 80 (E433)
Polyvidon
Diethylenglycolmonoethylether

--------------------------------------------------------------------------------

Som du kan se, så har de kun stoffet Butylhydroxytoluen (E321) tilfælles.

Men hvis det er en ægte allergi præcis imod lige netop DET stof, så vil der nok komme en reaktion igen. Også ved skift til frontline.
Man siger ellers, at en allergi ikke kommer til udbrud første gang individet møder stoffet... Så du kan måske blive klogere ved også at undersøge indholdet i andre medikamenter, din hund har været i behandling med tidligere.....

Det ER nu sikkert mest sandsynligt, at den allergiske reaktion skyldes et af de andre stoffer i Bayvantic..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-07-11 17:08

Methopren, som er i Frontline combo vet (iflg. Birgitta), er det som man brugte til at spraye forebyggende mod lopper før i tiden, før alle de her midler til at dryppe på hunden kom frem.

Bare lige en indskydende bemærkning herfra.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-11 18:06

Indholdsfortegnelsen er fundet ved at google på produkterne og vælge "Produktinformation.."

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 01-08-11 19:46

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-08-11 20:40

Troldepige, jeg har også brugt x-spot engang...
Og jeg har spurgt efter prac-tic på apoteket for kort tid siden. De sagde, at den var udgået.....

Kogalejy, flåter, "tæger", skal helst slet ikke nå at sætte sig fast. For de kan overføre borreliose før vi overhovedet opdager dem. Silke har lige haft den sygdom for 1. gang, så vidt jeg ved. Og jeg har selv haft den 4 gange.

Hos hunde kan borreliose ødelægge leddene så det ligner at hunden har fået gigt. Hvis det er en lidt ældre hund, så slår man sig tit til tåls med, at det nok er "alder" og man behandler allerhøjst mod gigt.
Og imens kan borreliosen æde væk af vævet i leddene.......
DERFOR skal man behandle forebyggende mod flåter, hvis man ved at hunden er udsat.
Lopper er det jo meget vigtigt at undgå hvis hunden har loppeallergi.

jøjø, tak for accepten af mit svar og de flotte stjerner.
Allergi medfører meget tit hårtab, så du har sikkert ret i at din hund ikke kan tåle bayvantic.
Frontline er også godt, men flåter dør først efter de har sat sig fast, så man skal nogle gange selv pille dem af alligevel.. Men de dør, så de ingen skade kan gøre.

Kommentar
Fra : KabalaTrok

Dato : 06-09-11 08:05

Der findes også andre økologiske/naturlige loppemidler på markedet som måske er mere allergivenlige end de kendte mærker - se f.eks. på www.loppekur.dk. Det kan være nødvendigt at behandle omgivelserne med en loppekur for lopperne holder tit til der hvor hunden sover.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-09-11 08:43

Birgitta skrev:
Citat
Og jeg har spurgt efter prac-tic på apoteket for kort tid siden. De sagde, at den var udgået.....

Jeg købte en ny pakke på apoteket d. 9/8-2011, så det kan ikke passe.
Men ofte skal man bestille den, det er ikke altid de har den hjemme.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-11 13:14

Troldepige, jeg sidder her med recepten fra dyrlægen, -skrevet d. 8-7-2011. Jeg har forsøgt mig på apoteket umiddelbart efter.
På apoteket (Ballerup) sagde de, at produktet var udgået og de havde ikke nogen liggende. Heller ikke på de andre apoteker i Ballerup. De kunne ikke fortælle mig, om andre apoteker udenfor Ballerup måske havde noget liggende. Og det har været ved forsøget på at bestille nye hjem, at hun fandt ud af at produktet var udgået.

Så det vil sige, at jeg ville være nødt til at ringe til helt tilfældige apoteker rundt omkring i landet for at høre om de skulle have produktet liggende. Uden nogen garanti for, OM der var nogen, der havde den liggende.. Og uden at vide hvordan jeg skulle få fat i den, HVIS jeg fandt den et sted... Jeg er ikke særlig mobil..

Du har måske været heldig at finde en af de sidste æsker?

Nå, men siden sidst er Silke kommet i behandling for ræveskab, som der er en masse af i år. Vi havde ellers først mistanke om foderallergi.. Nu ser det ud til, at en del af "allergien" er skab.
Behandlingen mod skab er et andet spot-on produkt, Advocate.. Den tager lopper, skab og H/L-orm men desværre ikke flåter..

Så lige nu kan hun hverken bruge Prac-tic eller bayvantic.
Jeg reder hende meget omhyggeligt igennem hver dag. Både for at fjerne flåter, men også fordi det S**** ræveskab giver en masse fældning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-11 13:39

Kabala Trok... Det virker lidt som halsløs gerning at parfumere sin hund for at undgå allergi fra spot-on-midlerne? Dermed udsætter man ikke bare hunden, men også hundens omgivelser for allergi-risiko.

Netop de essentielle olier i parfumer og parfumerede produkter er kendt for at kunne forårsage allergi. ISÆR de naturlige olier:

http://www.videncenterforallergi.dk/parfume.html

Kommentar
Fra : KabalaTrok

Dato : 06-09-11 14:12

Citat
Kabala Trok... Det virker lidt som halsløs gerning at parfumere sin hund for at undgå allergi fra spot-on-midlerne? Dermed udsætter man ikke bare hunden, men også hundens omgivelser for allergi-risiko.

Netop de essentielle olier i parfumer og parfumerede produkter er kendt for at kunne forårsage allergi. ISÆR de naturlige olier:

http://www.videncenterforallergi.dk/parfume.html

Birgitta, det var ikke min plan at starte en diskussion om hvor vidt det ene middel er mere allergi fremkaldende end andet, for det er klart at en loppekur sikkert er ret kradsbørstig uanset hvordan den er fremstillet.
Men jeg ville blot gøre trådstarter og andre opmærksom på at der også findes andre loppemidler på markedet end de omtalte hvad enten de er parfumerede eller ej. Det kan jo være et forsøg værd hvis ens kæledyr ikke kan tåle nogle af de gængse mærker. Vi har selv haft meget succes med f.eks. biospotix til vores kat - den har dog ikke haft allergiske reaktioner overfor andre kendte midler. Biospotix prøvede vi fordi den også var en del billigere end de kendte mærker.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-09-11 15:01

Kabala Trok. Hvis de så bare kun var parfumerede...

Der er tale om, at man bruger lige netop de essentielle olier, som også findes i mindre mængder som duftgivere i parfumer. I det middel, du foreslår -Biospotix- er det aktive stof lige netop en af de stoffer som man skal undgå selv i meget små mængder i parfume-og rengøringsprodukter hvis man har tendens til allergi.

Den aktive ingrediens i katteudgaven hedder "Geraniol Essential Oils".
I hundeudgaven er der "Natural Pyrethre, Geraniol Essential Oils, Lavander Essential Oils & Citronella."
---Det er især geraniol, der kan være et stort problem. Og det er det, der er mest af i begge produkter. Lavendel og citronella er nok mere tilsat som "parfume"..

De fleste (hunde og mennesker) kan tåle duftstofferne, men hvis man først er blevet allergisk, så er fanden løs, og man kan ende op med en død hund og uden selv at kunne forlade hjemmet uden gasmaske. Der er parfumer allevegne. I kosmetiske produkter kan man selv holde øje med dem. Men man kan ikke holde øje med, hvad familien sprøjter deres hunde med. De fleste tænker slet ikke på, at der er lige så allergifremkaldende stoffer i "naturprodukter" som i alle andre kemikalier.

Der er altså rigtig mange mennesker, der vælger parfumerede produkter fra, af samme årsag.
Men de tænker ikke altid på risikoen ved produkterne til deres kæledyr.

Konsekvenserne ved at blive allergisk overfor stofferne i spot-on midlerne er trods alt ikke lige så voldsom som konsekvenserne hvis man får en parfumeallergi.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-09-11 18:16

Citat
Troldepige, jeg sidder her med recepten fra dyrlægen, -skrevet d. 8-7-2011. Jeg har forsøgt mig på apoteket umiddelbart efter.
På apoteket (Ballerup) sagde de, at produktet var udgået og de havde ikke nogen liggende. Heller ikke på de andre apoteker i Ballerup. De kunne ikke fortælle mig, om andre apoteker udenfor Ballerup måske havde noget liggende. Og det har været ved forsøget på at bestille nye hjem, at hun fandt ud af at produktet var udgået.

Så det vil sige, at jeg ville være nødt til at ringe til helt tilfældige apoteker rundt omkring i landet for at høre om de skulle have produktet liggende. Uden nogen garanti for, OM der var nogen, der havde den liggende.. Og uden at vide hvordan jeg skulle få fat i den, HVIS jeg fandt den et sted... Jeg er ikke særlig mobil..

Du har måske været heldig at finde en af de sidste æsker?

Det lyder altså mystisk.
For jeg troede jo, at det var noget de havde liggende på hylden, lige som de havde med x-spot da jeg brugte det.
Men da jeg gik på apoteket for at hente det fik jeg oplyst, at det skulle bestilles i forvejen, det var ikke noget de havde liggende.
Så derfor synes ejg det lyder mystisk.

Advocate nævnte min dyrlæge da vi blev enige om at forsøge med practic, men den ville hun helst "gemme" til senere, som det skarpe skyts i problemsituationer, som jeg forstod det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-09-11 18:22

Jeg har lige googlet lidt, og så vidt jeg kan se er der nogle meget store pakninger, med 30 stk. som er udgået, men så vidt jeg kan se skulle dem med 3 stk. ikke være udgået.
http://www.medicinpriser.dk/Default.aspx?Navn=Prac-tic

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 16-10-11 21:17

Jeg anmeldte min hunds overfølsomhed overfor Bayvantic til Lægemiddelstyrelsen, via internettet.

Det blev taget alvorligt - hvilket faktisk overraskede mig lidt.

Jeg modtog et brev, da Lægemiddelstyrelsen havde set på anmeldelsen - og man ringede mig senere op, for at få uddybet nogle ting.

Så det betaler sig åbenbart at reagere.