/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bruger meget brændstof
Fra : grokraft
Vist : 1054 gange
100 point
Dato : 14-06-11 21:31

Hej
Min bil har monopint og går kun 8 km/l gik engang 12.
min lamdasonde og temperatur sender (iat) over på dysen er skiftet.
lamdasonde måler 0,6-0,8 volt når den går i tomgang. der er 0,4 volt på stikket til
ECU.
der kommer igen kode når man afbryder sonden. kan det være motorstyringen der er gået i stykker?
eller skal man prøve med ny sonde.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-11 23:55
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-06-11 17:45

En sådan motor er så avanceret i dag, at man ikke selv kan finde fejl.
Det bedste er at køre til et autoriseret værksted. De kender diverse problemer og ved hvad der gør i stykker. De kan læse fejlkoder m.m.

hawaii7

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-06-11 21:54

Hvilken bil er der tale om ? Det hjælper altid, at få sat mærke og model på.
Har du også kigget på de mest oplagte muligheder, såsom tændrør, tændkabler, luftfilter ?
Går bilen ellers rent, eller taber den effekt ? Hvordan er udstødningen ? Hvis den er sort og lugter af "for fed blanding" er der selvfølgelig grund til, at få gjort noget alvorligt ved det.
Andre ting der spiller ind kunne være: MAP sensor, gasspjældspotentiometer, korroderede stikforbindelser. Defekt termosensor etc. etc. Muligheder er der nok af.
Den bedste metode er, og vil altid være: Få udlæst fejlkode(r). Du og vi andre kan gætte og gætte, og du kan udskifte den halve bil uden, at ramme fejlen.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 15-06-11 23:52

Citat
En sådan motor er så avanceret i dag, at man ikke selv kan finde fejl.

- .. @hawaii7
det var noget af en påstand,.. er det din personlige erfaring,.. ?

det handler vel om om man vil / gider / orker,. sætte sig ind i hvordan tingene virker,
jeg vil vove den påstand af en computer,.. med div.tilbehør,.. er mindst lige så avanceret, !!

og både computere og biler er vanskelige (måske umulige) at reparere,
især hvis man kun har lidt,.. eller slet ingen viden om hvordan tingene virker,

da jeg havde problemer med min første computer, sendte jeg den naturligvis til rep.
der hvor jeg købte den,.. (det var både første og sidste gang) ...
det endte med han overbeviste mig om at det var billigere at købe en ny,
senere fandt jeg ud af at det skyldes at jeg ikke havde noget antivurus program,
(en simpel formatering havde løst problemet)..
siden da,. er jeg begyndt at læse / lære noget mere om computere,.
og har ikke siden sendt nogen computer på værksted,

noget af det samme skete for mange år siden med min første bil,..

et kik i din profil siger at det formentlig drejer sig om en VW Golf 3 1993
den er altså ca 18 år gammel,.. ?

med et normalt kørselsbehov har den sikkert kørt 15 - 20.000 km / år
eller omkring 300.000 km.....med det antal km. på 'bagen'
er det nærmest naturligt at den bruger mere benzin end da den var ny / nyere,

hvis forbruget er unormalt, !
vil det kræve et indgående kendskab til bilen, og dens vedligeholdelse, at reparere den,
det hele er mere eller mindre slidt,.. (også indsprøltningsdysen)

en tilkokset motor kan bevirke at tændingen reguleres efter den cylinder med højeste kompression,
dermed er der tre cylindre der går mindre godt, .. og uøkonomisk,
en udlæsning af bilens computer, fortæller naturligvis en masse om bilens stand,

men der kan stadig gøres meget med gamle metoder, fx. en kompressionstest,
men det afhænger af hvad værktøj du har til rådighed,.. og pengepung,
og ikke mindst lyst / interesse,

her er noget læsestof som er godt at blive 'klog' af,
http://www.aa1car.com/

brændstofsystemet var nok værd at læse om :
http://www.aa1car.com/fuel_related.htm

her specielt om lambdasonde :
http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm

Godkendelse af svar
Fra : grokraft

Dato : 16-06-11 01:08

Tak for svaret EA_HS.

Jeg tror det er tid til at få bosch til at søtte en analysator på den, eller bliver den vidst aldrig
lavet

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 01-02-12 14:35

Fejlene var

Revnet rør på benzinpumpen
Temperatursensor der sider over på dysen var afbrudt delvis.

V. H Gr.