/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Kan ikke sige sin lejlighed?
Fra : spimmer
Vist : 872 gange
200 point
Dato : 14-06-11 13:15

Hej.
Min datter har fået et underligt problem:
Hun har prøvet at sige sin lejlighed op. Men det kan hun IKKE.
Boligforeningen (Social) vil have hendes tidligere samlejers underskrift, MEN han er fraflyttet for 2½ år siden. Datteren aner ikke, hvor han bor eller hans tlf. nr.
Hvad gør hun nu?
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-06-11 13:30

- hun skal bare indsende den opsigelse efter de regler hun engang har skrevet under på. Så er det boligforningens hovedpine at skaffe den anden underskrift hvis de gider...

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 210 point
Dato : 14-06-11 13:37

Hej

Jeg kender ikke juraen - men jeg vil anbefale at hun kontakter http://www.llo.dk/ og spørger dem.

Hvis hun skal have fat i den tidligere kæreste, så kan folkeregisteret hjælpe - hun skal blot oplyse hans navn, tidligere adresse og en dato hvor han boede på den pågældende adresse - det koster et mindre gebyr - se mere på:

https://www.borger.dk/Emner/samfund-og-rettigheder/folkeregister-og-cpr/Sider/det-centrale-personregister-cpr.aspx?KommuneId=340#RichHtmlField2Bookmark3

hvor der bl.a. står:

Oplysninger fra cpr om andre
Du kan henvende dig til din kommunes folkeregister, hvis du ønsker oplysninger om andre personer. De oplysninger, du umiddelbart kan få, er aktuelle navne- og adresseoplysninger - med mindre personen har navne- og adressebeskyttelse. Du kan også få at vide, om personen er død, rejst til udlandet eller er umyndig.

For at få udleveret oplysninger skal du dog kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om ved navn samt enten fødselsdato eller adresse.

Hver henvendelse koster op til 52 kr. (2011)

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 14-06-11 13:37

Det kan godt give problemer.
Hvis hendes tidligere samlever også står på lejekontrakten skal de begge sige lejligheden op.
Kontakt udlejer og forklare sagen at hun bor der selv og at den anden person er flyttes, men hun ved ikke hvorhen. Hun kan måske få hans adresse på kommunen og så prøve at skrive til ham og evt. få hans underskrift på at han er fra flyttet eller er indforstået med at hun opsiger lejligheden.

Selvfølgelig kan sådan et lille problem løses.

vic200

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 14-06-11 16:15

Hej.
Da de ikke er på talefod, og han ikke for længst har tilkendegive over for Boligforeningen, at han er flyttet, er den rigtig svær.
Det jeg kunne tænke mig er en henvisning til noget lovstof, som omhandler det.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-11 16:49

Som leo.pedersen skriver, tag kontakt til folkeregisteret.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 15-06-11 07:42

Hej

Hvis x'en overhovedet ikke vil hjælpe din datter - så spar gebyret til folkeregisteret.

Jeg kender ikke lovstoffet - og der er heller ikke andre som har henvist til noget - så min anbefaling er at taget kontakt til Lejernes Landsorganisation LLO - de har garanteret haft mange tilsvarende sager.

Hvis der er en retshjælp i nærheden af hvor din datter bor, så prøv evt. dem - se mere på:
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/raadgivning/retshjaelp/Pages/Retshj%C3%A6lp.aspx

du åbner www.domstol.dk og i søgefeltet skriver du f.eks.:
gratis hjælp Viborg
så får du følgende link:
http://www.domstol.dk/viborg/r%C3%A5dgivning/advokater/advokatvagten/Pages/default.aspx

hvor der er træffetid gratis en gang om måneden - i Odense er det en gang om ugen.
Der er gratis hjælp i de fleste større byer.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 15-06-11 07:45

Hej

Har lige opdaget at ikke alle byerne kan findes med de søgeord jeg skrev.

Brug istedet:

advokatvagten odense
advokatvagten viborg
eller tilsvarende.

hilsen

Leo

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 18-06-11 16:19

Tak for svaret Leo.pedersen.