/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Symbiose med 3??
Fra : hyldeborg
Vist : 1153 gange
100 point
Dato : 11-06-11 13:36

Jeg ved, at man kan tale om en symbiose imellem mor og barn. Hvad hedder det hvis det er et meget tæt forhold imellem mor og TO børn? Findes der et ord der præcist betegner et tæt forhold imellem tre?

Vh
hyldeborg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-11 13:50
Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 11-06-11 14:08

En symbiose i flertal er bare flere tætte relationer imellem to. Der er stadig i tre involverede i et "system".

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-06-11 14:10

Symbiose betyder bare samliv mellem flere arter, det er ikke begrænset til at være 2.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 11-06-11 14:29

Hvis der skal være tale om en symbiose i almindelig forstand, f.eks. mellem mor og barn, så er det jo et tæt forhold, der er til fordel for begge. Det kunne være den ammende mor og hendes lille barn, eller det kunne være en forælder med en svag personlighed, der har brug for en identitet gennem sit barn.
Man kan også tale om en symbiose mellem to søskende, der har brug for hinandens kærlighed i en for barsk verden.......
Men jeg kan ikke lige se, hvordan et forhold mellem TRE, kan være symbiotisk? Hvis børnene lever i symbiose med deres mor (f.eks. diende tvillinger) så er de ikke i symbiose med hinanden. Tværtimod vil de begge helst have mor for sig selv..
Hvis børnene lever i symbiose med hinanden, så vil de netop oftest udelukke forældrene.

Men det ville nok hedde det samme, for der er ikke noget "tal" inkluderet i ordet "symbiose".. Ordet betyder bare "sam-liv". Jeg kan bare ikke forestille mig situationen seriøst.

--Mindre seriøst kan man vel kalde en families forhold for symbiotisk, hvis de lever som en lille sluttet enhed uden ret meget behov for omverdenen. Hvis de f.eks. lever på en båd. Eller hvis de driver et lille selvforsynende landbrug sammen... De er afhængige af hinanden. Og de har mindre -eller slet intet behov for andre mennesker.

Godkendelse af svar
Fra : hyldeborg

Dato : 11-06-11 14:38

Tak for svaret Birgitta.

Gode betragtninger

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-06-11 17:35

Tak for pæne ord og for accepten af mit svar