/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tilskæring af badeforhæng
Fra : amr1
Vist : 1912 gange
75 point
Dato : 19-05-03 14:23

Jeg har lige lavet nyt badeværelse og skal have et nyt badeforhæng til min bruseniche. Pga. skråvægge er indgangen ikke så høj i den ene side, hvorfor det ikke er muligt at finde et færdigt bruseforhæng, der passer i både højde og bredde. Jeg skal derfor selv lave mit forhæng, og da jeg ikke vil have et plastikforhæng vil jeg gerne finde ud af om man kan skære et stofforhæng til med en loddekolbe, så stoffet bliver smeltet over. Jeg har læst at man gør sådan når man bygger drager af spilerdug og jeg så i "Gør det selv", at man kunne gøre det ved stof til en liggestol. MEN inden jeg investerer i en loddekolbe vil jeg gerne vide om der er nogen der har erfaring med dette og om det i givet fald bliver pænt. Hvilken type loddekolbe skal jeg i givet fald investere i (hvor mange watt)?
På forhånd tak.
Anne-Mette

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 19-05-03 15:27

Hej Anne-Mette

Jeg ville ikke bruge loddekolbe. Har du eller nogle i din omgangskreds ikke en overlocker, den kan man sy den flotteste rullesøm på, i den størrelse og bredde man ønsker, det ville jeg gøre.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : zuz

Dato : 19-05-03 16:20

Jeg ville aldrig bruge en loddekolpe til stof, det ville simpelthen brænde af, og lave en meget grim kant. du kunne enten bruge en overlocker som Stormfeldt skriver, ellers kunne du også bukke kanten ligesom på en t-shirt, og sy det på en normal symaskine.
Der er meget stof som trævler og der er det rigtigt at det er en god ide lige at brænde det forsigtigt i kanten før du bukker det om og syer det, men det er langt det bedste at gøre dette forsigtigt over et sterrinlys.
et andet tip til et badeforhæng er at få fat i en lille kæde eller lign. til at sy ind i ombugningen forneden, så bliver det hængene hvor det skal

/zuz

Kommentar
Fra : amr1

Dato : 20-05-03 09:20

Jeg har tidligere selv syet et badeforhæng hvor jeg bukkede kanterne, og grunden til at jeg gerne vil prøve at skære det over med en loddekolbe er at jeg synes kanterne blive for tykke og derfor ikke falder så pænt og også suger mere vand med deraf flere kalkaflejringer og længere tørretid, men det kan da godt være at jeg ikke har anden udvej end at sy kanterne. Det er da muligt at jeg kan indstille min symaskine så den kan lave noget a la overlock, den har i hvert fald flere forskellige elastiske sømme.

Anne-Mette