/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Kokke elev
Fra : TanteAnne
Vist : 1308 gange
100 point
Dato : 06-06-11 22:00

Har man krav til løntillæg hvis man er i lære som kok og har aften og weekendarbejde, eller er det inkluderet ens lærlingeløn.....

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-11 22:35

Det kommer an på om din læreplads er medlem af Horesta eller en anden organisation med overenskomst, men her er et uddrag af Horestas elevoverenskomst:

§ 17 Tillæg for forskudt arbejdstid Stk. 1 For arbejde pa° forskudt arbejdstid betales:
Afsnit 3 - løn og tillæg
1. marts 2010
Hverdage kl. 18.00 – 24.00 Lørdage kl. 14.00 – 24.00 Søndage kl. 06.00 – 24.00
kr.   7,37 kr.   7,37 kr. 15,55
1. marts 2011
Hverdage kl. 18.00 – 24.00 Lørdage kl. 14.00 – 24.00 Søndage kl. 06.00 – 24.00
kr.   7,52 kr.   7,52 kr. 15,86
For alt arbejde fra kl. 00.00 – 06.00 ydes et tillæg pa° 30% af gældende minimalløn.
Stk. 2 Elever betales juleaftensdag fra kl. 15.00 og nyta°rsaften fra kl. 23.00 med kr. 83,86 pr. time.
§ 18 Søgnehelligdage
Stk. 1 Søgnehelligdage er: 1. juledag, 2. juledag, nyta°rsdag, skærtors- dag, langfredag, 2. pa°skedag, st. bededag, Kr. himmelfartsdag, 1. pinse- dag og 2. pinsedag, uanset om disse falder pa° en søndag.
Stk. 2 Elever, der arbejder pa° ovensta°ende søgnehelligdage, ydes 1 1/2 fridag pr. arbejdet søgnehelligdag med fuld personlig løn.
Søgnehelligdagsfridage skal senest være afviklet inden 6 ma°neder efter optjeningen og bør gives samlet i forbindelse med anden samlet frihed i den pa°gældende periode.
Elever, der forlader virksomheden, kan dog afvikle den opsamlede frihed inden fratrædelsen sker.
Tilgodehavende fridage, der ikke afspadseres, betales med en personlig dagsløn plus 50% pr. opsparet fridag.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-06-11 18:41

http://forsiden.3f.dk/section/section_lonarb&profile=2137

Dem ovenover kan du ringe til for at få klare svar.

http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/madtilmennesker/gastronom.aspx#

Ovenover her kan du læse det meste om det du er igang med .

Da jeg var i lære som kok (mesterlære ) 1977- 1981 stod alt i lærekontrkten -hvad lønnen var for de forskellige år og andre ting.
Vi fik extra betalt når vi havde nattevagter ( serverede natmad) da dette var ud over timeplanen .
Men ellers foregik alt efter overenskomst.
Dengang var der et fradrag på selvangivelsen for aften arbejde ( natarbejde) men om det er fjernet ved jeg ikke
Håber dette var til lidt hjælp

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 08-06-11 10:03

Tak for svaret Kortoververden.