/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Løn på en fridag
Fra : joker138
Vist : 1342 gange
50 point
Dato : 05-06-11 12:48

Da jeg og andre blev bedt om at arbejde på en helligdag og en trunget ferie dag, vil jeg lige høre hvordan man aflønner de to dage. firmaet er medlem af DI og lønmodtager Industriens overenskomst.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-06-11 13:02

Hvis jeg var dig ville jeg stille min fagforening dette spørgsmål-da er du sikker på at få det rigtige svar

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-06-11 13:15

Det kommer an på om hvilken overenskomst du hører under og der kan opstå problemer hvis din arbejdsgiver ikke er medlem af én arbejdsgiverorganisation!
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-06-11 13:48

Helligdagen er 2 x

Men på en tvunget feriedag ?
Der må være et problem i firmaets planlægning......

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-06-11 13:50

modersvilje.

Prøv at læse spørgsmålet.

Der er overenskomst og medlemsskab af DI (Dansk Industri)

Du kan enten henvende dig til DI eller til din tillidsrepræsentant som kan finde ud af det for dig.

Accepteret svar
Fra : mortenfn

Modtaget 50 point
Dato : 05-06-11 15:18

Hej

Arbejde på en planlagt fridag betyder nomalt overtidsbetaling og også i nogle tilfælde betaling for manglende manglende varsel.

Industriens Overenskomst er et diert værk på flere hunrede sider, de sider du skal bruge ligger i afsnittet Kapittel 3 - side 26-47.

Lønnen for overarbejde afhænger af antallet af timer og hvornår det ligger:

Tillæget til den normale timeløn ligger normalt på 35,85 (1. og 2. time) 57,30 (3. og 4. time) og 107,15 for resten.

Der er sæliges satser for (over)arbejdearbejde på helligdage. Indtil 12.00 - 71,35 og efter 107,15

Overenskomsten findes på www.co-industri.dk

Jeg er ikke ekspert på dette område, men jeg tror det er rigtigt - og skrup så ned i 3F og bliv medlem, hvis du ikke er det..

Hilsen Morten

Godkendelse af svar
Fra : joker138

Dato : 06-06-11 16:41

Tak for svaret mortenfn.