/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kan man spise for meget sund mad?
Fra : dscoop80
Vist : 876 gange
210 point
Dato : 01-06-11 15:37

Det er måske et lidt underligt spørgsmål: "Kan man spise for meget sund mad?".

Men grunden til jeg spørger, er pga. at min kæreste som førhen har haft forstoppelse i tarmen, og derfor fik af vide, at hun skulle spise sundt, nu har været til lægen (ca. 3 måneder efter), og fik så af vide fra den lokale læge at det er farligt at spise for sundt. Vi spiser mange grønsager, frugter osv. og en del fisk, tun og makrel. Alm. brød og undgår hvidt brød. Kan det være rigtigt at man ikke må spise sundt for lang tid af gangen på denne måde???

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 15:46

din krop har brug for både mættede og umættede fedtsyre. det er ikke usundt at spise fisk og indtage umættede fedtsyre.

men du skal huske indtage begge fedtstoffer. din krop har også bug for proteiner og kulhydrater.

grønsager og frugt er fint, det dækker din krops vitamin behov,men hvis du koger grønsagerne mister de nogle af deres vitaminer. mener at de helst ikke må varmes over 41 celsius.

men spist varieret og dyrk motion, og det kan skader ikke med en sneglekagle engang i mellem bare det ikke er hver dag.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 220 point
Dato : 01-06-11 16:28

Man kan spise for meget mad. Man kan ikke spise for sundt.

Men det er ikke sundt at spise ensidigt af nogle få bestemte ting..

sund mad er blandet mad , men der er da ting man absolut kan undvære.

Hvidt sukker , alkohol og kager hører til de ting vi ikke behøver, når det kun er sundhed man tænker på.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 01-06-11 16:34

Alt det du nævner, har I da godt af at spise. Lægen har formuleret sig lidt for kluntet. Problemet er hvis I ikke spiser fedtstoffer(noget fedt skal man have, hjernen bruger også fedt)eller får for lidt protein, eller hvis i taber jer til undervægt. Æg er en god ting, de indeholde alle vitaminer undtagen C-vitamin og alle livsvigtige proteiner. Fjerkræ er god kilde til proteiner uden at indeholde så meget fedt.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 01-06-11 17:24

Bliver det altså, Ikke lidt kedeligt. Yep, spis sundt, Men gi den også lidt gas med lidt guf. Man skal ha lidt skidt for at holde imunforsvaret til at virke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-11 17:31

Skytten49falder også i fælden, ved at tro på noget bestemt som sundt, der indeholder næsten alt nødvendigt.
Også æg savner noget af det helt basale, som eksempelvis fibre.

Det sunde er og bliver en varieret kost.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-06-11 18:19

de livsvigtige aminosyre får du fra fede fisk, tun indeholder ikke så meget fedt, men en portion ål, sild, eller makrel bør dække dit ugentlige aminosyre behov.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 01-06-11 18:57

Nej du kan ikke spise for sundt, men du kan spise for meget af de enkelte ting, så maden ikke er så varieret som den kunne være i perioder. Hvis der er problemer med forstoppelse kan I prøve med loppefrøskaller (sælges under navnet HUSK), figner og svesker som kroppen ikke tager skade af (er naturlige).

Æg er eksempelvis godt, men kun i begrænset mængde. Bananer er sunde, men ligeledes i begrænset mængde - bør ikke spises dagligt hvis man er på kur eller skal passe på sukkerindtag. Sørg for ikke at spise for meget frugt - skal ikke spise 6 stk frugt om dagen, men hellere f.eks. 2 stk og grøntsager for resten osv. osv.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 19:38

Citat
"Kan man spise for meget sund mad?".

Kommer vel an på definationen af sund og usund.
Ellers vil jeg mene JA, æd en varm-hund ind imellem,
den fikser *lokale maveproblemer*

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 01-06-11 19:48

transor jeg skriver ikke at de skal leve af æg! det er et supliment til alt det andet de spiser. de ting jeg nævner var ment til at lave en mere varieret kost til det de i forvejen spiser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-11 20:11

Man skal heller ikke have fedtforskrækkelse, dvs man kan godt spise skrabet smør og glæde sig selv med fløde nu og da.
Animalsk fedt og transfedt (i pommesfritter) er de store syndere. En ernæringsvejleder jeg hørte forleden på et kursus kom med en meget god rettesnor : Det fedt der bliver hårdt i køleskab er det skadeligste.
Steger man koteletter på panden og er ligeglad med om sovsen skal smage af kotelet så smid stegefedtet ud og lav en sovs ved siden af udfra boullion eller en fond, men selvfølgelig skal man ikke kassere den gode sky der kommer fra en steg.....blot skumme den.

Brug kun koldpresset madolie.
Rapsolie er blevet populært, men her vil jeg anbefale den lidt dyrere raps-kim-olie.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 20:52

Citat
Kan det være rigtigt

Når Lægen siger det = adlyd

Dårlig mave kan skyldes dårlig tarmflora, indvolds-orm og så meget andet,
som vedkommende HELT sikkert ikke er blevet undersøgt for, af en Læge.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 20:56

Citat
en del fisk, tun og makrel

Hvis de kommer fra en DÅSE __ Tin - forgiftning
der døde faktisk mange mennesker omkring 19__ og frem til - at de fandt ud af
at der var en sammen- (hæng) mellem maden i en dåse og måden de forseglede samme på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-06-11 21:22

Jeg plejer at sige til mine børn,, at der er ikke noget der er forbudt, men der er nogle ting man helst ikke skal have så meget af.

Min datter troede engang, at chips var sunde, for de var jo lavet af kartofler.

Nødder og mandler indeholder sunde fedtstoffer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 21:46

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 21:47

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 21:50

Citat
Min datter troede engang, at chips var sunde, for de var jo lavet af kartofler.

Og rugbrød er lavet af

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-11 22:02

Du er skør og uvidende nomore.

Metallisk tin er ikke giftigt. Men det er dyrt, så det er hundre år siden - sådan cirka- at der var tin i konsevesdåserne.
Men vore dages fisk indeholder desværre så meget af det skidt der er hældt i havet gennem tiderne mercuriumforbindelser , pcb osv.

Det er ikke værre en det er godt at spise fisk engang imellem, men ikke hver dag.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 23:16

Citat
Du er skør og uvidende nomore.

Hellere DET end dåse´r, men du kan vel selv søge på det = Grønland/ tyskere
det har næsten lige været i DR/ TV, så kald du bare mig uvidende,
men døde af det gjorde DE........sgu
Eller klag din PIS_POT til dem der smider lort i nakken på mig = Danmarks Nyheds Formidling

Nå,men der kommer sikkert mere DÅSE_MAD fra de kendte brugere, der ikke kan lide andre brugere osv
Hvorfor sidder du ikke og fodrer PIP-FUGLE over i en JAGT tråd
der er da i det mindste __________åben jagt sæsson
ÅRET RUNDT, om det så bare drejer sig om en skide and, der tilfældigvis
lige bygger bo ET FORKERT STED

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-11 23:38

Citat
Men vore dages fisk indeholder desværre så meget af det skidt der er hældt i havet gennem tiderne mercuriumforbindelser , pcb osv.

Netop tun er mistænkt for at have ophobet stoffer da det er en gammel fisk når den "fangstmoden", jeg har så fået fortalt at det er unge tun der ligger i dåserne, de store bruges til suchi og tunbøffer.

Mange fiskere i fjernøsten fanger vel revl og krat uden at tænke 20 år frem på bestanden.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-06-11 00:09

Citat
Du er skør og uvidende nomore.
Metallisk tin er ikke giftigt.

Tror BTW det var BLY, det jeg misforstod, at dåser blev limet sammen med?
---
Men det gør det jo ikke mindre TOXIST

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-11 16:08

Bly er absolut skadeligt. Men hvorfor skriver du så tin, hvis du mener bly.

Det er heller ikke limning men lodning, som er en sammenføjning af en noget anden art.

Ren tin er meget svært at lodde med .

Det folk tidligere kaltdte logddetin indeholdt ca. halvt bly.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-11 17:20

Eii, altså... Det er jo forskelligt fra menneske til menneske hvad der er sundt og usundt for dem.
F.eks. er det absolut sundt for et spædbarn at leve udelukkende af mælk.. Men temmelig usundt for langt de fleste andre.

--Og der kan være ting, der gør at det, der er sundt for ét voksent menneske, er usundt for et andet...

F.eks. kan det være usundt for nogle mennesker med irritabel tyktarm, at spise meget grov mad som rå grøntsager og groft brød .
For andre med samme sygdom kan det være sundt.

--Selv spiser jeg en del mere D-vitamin end man anser for sundt. Fordi jeg er dårlig til at optage vitaminerne i tarmen.

LYT til hvad lægen siger. Hvis du eller din veninde ikke forstår hvad han siger, så spørg ham om hvad han mener.

En anden sag er, at det ikke er nok at spise sundt. Man skal også LEVE sundt for at blive sund.
Sund mad nytter ikke meget, hvis man også ryger og drikker. Og sover for lidt eller for meget.. Får for lidt eller for meget motion... Og for lidt eller for meget sol..

Sundhed er meget mere end at spise sundt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-11 23:20

Ja sundhed er meget andet en spise. først og fremmest er det arv, så det gælder om at vælge de rigtige forældre, som man spøgefuldt siger.

Men nu gik spørgsmålet på at spise sundt. Her vil jeg stadig fastholde at det for folk som flest gælder om at spise varieret og ikke bare noget bestemt.Det er sikkert også det lægem har ment. Dog skal man undgå de tomme kalorier i sukker , slik. udpræget fed mad , og alkohol i større mængde.
For at leve et jævnt og fornøjeligt liv vil det dog af og til forekomme. Man skal bare ikke gøre det til en daglig vane. .

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-11 13:09

transor, det er rigtigt. Spørgsmålet gik på at spise sundt. Men TO skriver om en veninde, der åbenbart har lidt af forstoppelse.
--Rådet er "at spise sundt", -lægen mener nok især groft og råt i den situation.
Men ikke alle mennesker kan tåle at spise groft og råt, så får de problemer med maven.

Ang. daglig indtagelse af alkohol, så anbefales det jo ældre RASKE mennesker at indtage EN genstand om dagen. Ikke mere. Og ikke mindre. Netop "en daglig vane"..
Og man kan ikke "spare op"..

Læger skal nok holde sig fra at råde deres patienter "generelt". De skal spørge ind til patientens problemer og rådgive ud fra dem.
---Det er bare nemmere at fyre generelle råd af, når man kun har 10 minutter til hver konsultation..

Kommentar
Fra : anxox

Dato : 05-06-11 15:03

dengang jeg gik til kostvejleder for at veje for meget fik jeg afvide jeg skulle holde op med at spise 6+ frugter om dagen, og holde igen på min grønsager. jeg skulle i stedet til at spise med rugbrød og kød. der skulle til at have en special slags morgenmad der minde om youghurt med små fiber stykker oven på.

Godkendelse af svar
Fra : dscoop80

Dato : 08-06-11 11:17

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : dscoop80