/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Dampspærre OG vindpap?
Fra : jtlaursen
Vist : 3028 gange
50 point
Dato : 29-05-11 20:42

Hej. Jeg er ved at sætte en skurvogn i stand. Jeg er i tvivl om hvordan jeg bedst opbygger væggene. Jeg havde tænkt mig følgende lag inderst til yderst: profilbrædder > dampspærre > 150mm isolering > vindpap > sporplader (krydsfiner med fræsede spor, normalt brugt til f.eks. gavle).

Det jeg er i tvivl om er vindpappet, kommer jeg til at skabe kondens i isoleringen mellem pappet og dampspærren? Grunden til at jeg ønsker vindpap, er at jeg ikke helt stoler på sporpladernes samlinger og inddækninger omkring vinduer o.l. især med hensyn til slagregn. Derudover er isoleringen ikke overlappende, dvs. jeg bruger 150mm lægter der dermed går i hele væggens tykkelse fra profilbrædderne til sporpladerne.

Er der nogle fagfolk derude der kan sige noget klogt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-11 20:50

Du gør det rigtige................vindpap kan jo ånde.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-05-11 22:14

Det er lige efter bogen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-05-11 23:13

Vindpappet burde være overflødigt, hvis du samler din yderbeklædning rimelig tæt.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 30-05-11 06:52

Godt, så det er en fin løsning, eneste problem kan være at det er overkill? Heldigvis er vindpap rimeligt billigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-11 11:02

Vindpap er ikke overkill.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 30-05-11 12:14

den eneste fejl der er ved din opbygning er, at mellem vindpap og yderbeklædning skal du have en 25 mm tyk liste så der bliver et ventileret hulrum. det vil sige, at du ikke må lukke helt tæt i top og bund. ellers er det udmærket.

tømreren

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 04-06-11 11:31

Tak for den info trimare46, det er jo logisk nok, dog ikke så logisk at jeg havde tænkt på det

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 04-06-11 11:31

Tak for svaret trimare46.