/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Ont i ryggen ved løb
Fra : carlo3
Vist : 661 gange
100 point
Dato : 13-05-11 19:06

Hej Alle
Jeg får ont i ryggen/lenden når jeg løber for langt over 5km. eller for hurtigt. Hvad kan jeg gøre. Jeg elsker at løbe, men når det kommer må jeg holde pause ca. 3 uger.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-05-11 20:40

Snak med lægen, så du kan få tjekket om der er noget galt med din ryg.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-05-11 21:14

Du kan også snakke med en fysioterapeut, som ved noget om løb.

Prøv at sætte fart og distance sådan at du ikke får ondt. Og så øg langsomt, max. 5-10% hver måned (min. 3 gange om ugen).

Får du ondt på en løbetur så stop eller sæt farten ned så snart du mærker noget, og så tag 3-4 dages pause, og prøv så igen.

Accepteret svar
Fra : nosunshine5

Modtaget 100 point
Dato : 13-05-11 23:32

Kan ske det er måden du løber på. Eller at dine sko skal være bedere. På den måde at forstå at det kan være de ikke er rigtige for dig. Mht stødabsorbering, skoens form, dine fødders fejlstilling.

Hvis du tager en tur forbi lægen for at udelukke det de kan. Eller behandle det der kan være.
Og fysen er ligeså.
Så kan du måske få mere målrettet hjælp ved eksempelvis dem her
http://www.kaisersport.dk/1/92/startsiden.html
eller
http://www.senzone.dk/forside.aspx

Nu ved jeg selvf ikke hvor i landet du bor. Når jeg foreslår disse to.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-05-11 07:31

Sikkert fordi dit ene ben er længere end det andet...

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 15-05-11 09:35

Det er rigtigt at læge/fys er de rigtige at spørge.

Men derfor kan vi jo godt komme med gode råd. Ondt i ryggen er jo dine nerver som brokker sig, men om det er pga. nedslidte diskus'er eller bare ømme muskler er ikke til at vide.

Nu er løb noget af det sundeste man kan foretage sig - hvis man altså gør det rigtigt, så der er god chance for at du faktisk forstærker din ryg med løb.

En tommelfingerregel er at det må gerne gøre lidt ondt mens du løber, men det må ikke forværres undervejs, og det skal gå over bagefter.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 16-05-11 22:21

Om løb er noget af det sundeste man kan foretage sig. Er en sandhed med modifikationer.
For der er et ret stort slid på led.
Som kan undgåes/nedsættes ved ekempelvis svøming eller cykling.

Godkendelse af svar
Fra : carlo3

Dato : 17-05-11 06:43

Tak for svaret nosunshine5.