/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Tændspole på motorcykel
Fra : mi-to
Vist : 1087 gange
50 point
Dato : 13-05-11 12:06

Normalt på de 4 tændspoler er der 2 spade stik på hvis man får byttet rundt på de 2 ledninger virker de ikk så eller er det ligegyldigt på hvilke 2 spade stik de sidder på ??

Michael.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-05-11 14:20

+ til + og - til - ...

God wekend

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-05-11 15:07

Det er ikk markeret. Der er en blå og en sort terminal på spolen

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 13-05-11 16:20

blå er plus

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-05-11 16:31

Og det er helt sikkert ?? Tak for det

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 13-05-11 20:29

Citat
Og det er helt sikkert ??

Aner det ikke.....,em logikken siger at SORT er stel... har du ikke fået en Manual til din motor
ellers vil jeg mene, at sålænge der ikke er STELKONTAKT (fra selv spolen- men direkte fra batteri)
kan det være lige meget hvordan de bliver forbundet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-11 20:40

Hvis du har 4 cylinder og 2 tøndspoler, er hvert sæt tilknytter hver sit kontaktsæt - eller pulsgiver.

Så kan du ikke bare bytte uden at tændrørshætter også byttes parvist...

vh ben

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-05-11 20:42

Spolen har stel kontakt i sig selv hvor den bliver spændt fast så den ene ledning er plus og den anden er den der gir signalet til hvornår den ska gi gnist.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-11 20:50

Inde i hver tændspole er der 2 viklinger...
Primær og Sekundær..

Sekundær er til højspændingen og bruges til at skabe gnisten på dit tænderør
Den ene ender at denne spole er til tænderør og den anden er til Stel...

Primær spolen går i den ene ende til Plus - når du sætter tænding på, og i den anden ende går den til stel via pulsgiver, når forbindelsen til minus afbrydes - frigives enerigen i Spole "Sekundær" der giver gnisten.

Pulsgiver og tænderørshætter - skal høre til de rigtige cylinder/tænderør og kontaktsæt.
Vh Ben

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-05-11 20:56

Det får jeg jo ikk noget ud af ska bare vide hvilken farve plus ledningen ska på og hvilken farve ledningen der gir signal til gnist ska på. ???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-11 20:59

Ok, så må du læse teksten.. Et par gange mere...

Jeg har forklaret hvordan det virker, jeg kan ikke se hvilken farve der er anvendt på dine lille 750 ccm motor...

vh Benjamin

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-05-11 21:05

Det vil sige jeg ska til og skære min tændspole over for og se hvilke ledninger der ska på hva.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-11 21:20

Transformation var noget du lærte om i fysik da du gik i folkeskole...

Så resten er ikke så svært... og man behøver ikke ødelægge ting for at tilslutte dem korrekt...

Men, jeg har da lidt tillid til dine evner....

vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-11 21:28
Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-05-11 21:41

Men stadig det svarer ikk på det helt simple spørgsmål der er stillet.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-05-11 21:46

Så indtil der er en der har svaret behøver der ikk skrives mere i spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-11 21:49

Citat
[B]Normalt på de 4 tændspoler er der 2 spade stik på hvis man får byttet rundt på de 2 ledninger virker de ikk så eller er det ligegyldigt på hvilke 2 spade stik de sidder på ??

Michael. [/B]

Hvis primmær spolen ikke går til stel, via det ene af de 2 stik, er der helt lige gyldigt...

Kort og Præcist...

vh Ben

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 13-05-11 22:11

Her er lednings diagram Men der er ikk vist hvilke ledninger der ska på enten blå ell sort på tændspolen

http://www.wiringdiagrams21.com/2009/04/23/honda-vfr750r-ignition-system-circuit-and-wiring-diagram

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 50 point
Dato : 14-05-11 01:11

Troede kun den havde 2 tændspoler
http://www.gratisimage.dk/image-34F9_4DCDBE6B.jpg

Mener stadig det er lige meget om der kommer +/ - på sort eller blå,
når selve spolen ikke har direkte stelforbindelse

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-05-11 06:35

Spolen har jo stel igennem sig selv hvor de bliver spændt fast.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-05-11 16:30

OK så vil jeg mene at SORT er PLUS (det står der i manualen og der må være flere farvede ledninger på spolerne)
og BLÅ er den der skal have signal til gnist (fra ignition control)
http://peecee.dk/upload/view/306739

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 14-05-11 19:09

Har gået gnist på nu havde overset en ledning men den laver gnist selvom man bytter rundt på de 2 ledninger på tændspolerne.

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 14-05-11 19:11

Tak for svaret nomore.