/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
repr af sålbænke
Fra : ljtma
Vist : 1879 gange
20 point
Dato : 09-05-11 15:33

Mit gamle hus fra år 1900 har revnede sålbænke. Det er ligesom nogle mursten der rager ud. Kan jeg mon nøjes med at "male" et eller andet på ?? Tænker på, at hvis der findes sådan noget a la flydende gummimasse - altså noget som kan holde sig elastisk i sol - frost og som regnen ikke kan trænge igennem !!! Ved godt, at det burde være alu ell lign, men kunne være alle tiders, hvis jeg selv kunne ordne det. På forhånd tak for alle jeres gode råd

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-11 17:02

Du kan ikke male med noget, så det holder i længden.

Der er flere nødløsninger ,bl. a. tagpap. Men det ser ikke godt ud og vil skræmme huset.

Du kan få en murer til at lavedet fagligt korrekt med hårde sten og god mørtel, eller du kan få en blikkenslager til at lave en inddækning i alu eller zink.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-05-11 17:43

Kan kun give transor ret. Her findes ingen genveje der duer. Hvis ikke du selv kan mure må du have en murer til at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 09-05-11 22:35

hvis du vil have grå solbænke kan du svumme dem med cementkun ren cemeny

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 20 point
Dato : 10-05-11 12:25

Hej.... Der findes ingen nem måde at lave dine sålbænke på.... De skal ned og mures om, hvis du vil havde et tilfredsstillende resultat, der holder i mange år.
Her findes en hovsa-løsninger............... Det billigste er at få muret sålbænkene om.
Glem alt om tagpap, alu eller zink inddækninger. Det løser nok ikke dit problem da muresterne er løse og har forskubbet sig....

Der er selvfølgelige intet der holder dig tilbage for at prøve selv.... Det kræver så bare at du får anskaffet murerværktøj (murerske, filtbræt m.m.) Du kan blande cementen/mørtlen i en trillebøre..
Få banket muresterne ned og renset dem uden de går i stykker ( lav et snit i fugen med en vinkelsliber eller bank muresterne ud men en hammer/mejsel..

Sålbænke Guide trin for trin: http://materialeplatform.emu.dk/materialer/public_downloadfile.do?mat=303914&id=303912

Hvis du ikke selv kan magte opgaven findes der fagfolk der kan udføre opgaven for dig. En murer skal nok bruge ca 1,5 -2 timer pr. sålbænk. Ring og hører nærmer på et uforpligtet tilbudt/pris hos en murer... Jeg vil skyde på at en murer skal have 800-1000.kr pr sålbænk.

Pris eksempel: http://www.murerjimmy.dk/priseksempler.html
http://www.murerpris.dk/1/

Jeg vil anbefale at du også får vandskuret sålbænkene efter de er muret om.... Herefter kan du male dem efter ca 1,5 - 2 år....

McBobo.....

Godkendelse af svar
Fra : ljtma

Dato : 10-05-11 18:28

Tak for svaret McBobo.