/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
underskud på investeringsforening bevise
Fra : lham
Vist : 1174 gange
100 point
Dato : 09-05-11 06:58

Har investeringsbeviser ( fortrinsvis korte danske obl. ) i investeringsforeningen Dexia. Kursen er faldet en del det sidste års tid. Hvis jeg sælger af dem får jeg jo et underskud i forhold til købspris 2005. Er underskuddet fradragsberettiget i kapitakindkomst på selvangivelsen ?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-05-11 09:43

Nej, du har da ikke haft noget tab.
Måske næste år stiger de til over det beløb du har købt dem for.
Det er som at spille i lotteri at bruge penge på sådanne "dumme ting".

hawaii7

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-05-11 10:26

jeg skal lige forstå dig korrekt. har du haft underskud i forhold til anskaffelsessummen?

Reglerne er ændret så du har fradrag for alle typer investeringsforeninger som person, efter den 1/11-2011. Læs evt. ABL § 21.

udloddende obliagtionsbaseret investforening, kan fratrække tab i kapitalindkomst efter resalisationsprincip/gennemsnitsmetode.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-05-11 10:27

ups 1/1 2011 er reglerne ændret

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-05-11 11:09

Snaptil
Jeg har ikke haft un derskud , men får det i forhold til købsummen når jeg snart skal sælge en del af dem.

?? 1.1.11 Hvad er reglerne så nu

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-05-11 12:23

Ilham, tjek din skattemappe og fortæl mig hvilken type investeringsforening dit værdipapir er. Er det udloddende eller akkumelerende investforening?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-05-11 14:24

snapti
Dexia korte obl.

udloddede eller akkumulerede -jeg aner det ikke og kan heller ikke finde noget i skattemappen.

jeg synes det ser ud til at det ikke mig der kan fratrække underskud men investerinsforeningen sådan som du senest beskriver det ?

Fra Dexia får jeg bare et årligt udbytte pr bevis som vedtages på generalforsamlingen .

Accepteret svar
Fra : VVSKONGEN

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-11 19:13

Spørg i din bank, jeg mener at når de er erhvervet før de nye regler kan du lave fradrag på tab.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 17-05-11 06:12

Tak for svaret VVSKONGEN.
Har talt med både Bank og Sattevæsen: ingen fradrag på tab på den type investeringsbeviser. ØV