/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
gokart med vfr 750 rc24 motor GEARING
Fra : mi-to
Vist : 791 gange
50 point
Dato : 07-05-11 19:58

Hvis man nu siger man gerne vil ha den til og kan køre ca 100kmt Motoren har normal fortandhjul og hjulene er 185cm i omkreds hvor stort ska bagtandhjulet så være der må være nogle der kan regne lidt ???

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 07-05-11 20:28

Tror du skal oplyse lidt om fortandhjulet´s omkreds?

Men ellers GO lyst med projectet...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 07-05-11 20:31

Citat
lyst

Og stave forkert, er en NATURLIG ting i skolen.
Men herinde bliver man KNALDET øjeblikkeligt.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 07-05-11 20:44

går ud fra når man spørger herinde i motorcykler er der nok en der skriver omkreds på fortandhjul mangler os hvor mange omdrejninger tandhjulet kører med i 6 gear ved 10500 omdr

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-05-11 21:31

Citat
hjulene er 185cm i omkreds
Det var satme nogle store hjul på en gocart....

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 07-05-11 21:34

det svarer til en 13" fælg det synes jeg nu ikk er galt til offroad

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-05-11 21:40

Nu frem gik det jo heller ikke det var sådan en gocart...

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 07-05-11 21:44

Næh men der stod heller ikk at den ikk var. Men kan du svare på spørgsmålet ellers lad venligst være med at skrive her.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-05-11 05:10

Hvis du oplyser tophastighed, baghjulsomkreds og antal tænder på motorcyklens originalmontering hjælper det en hel del.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 08-05-11 08:47

De tal kender jeg ikk så ved godt det er lidt svært men regnede med der var nogle der havde nogle tal på hvor mange omdr fortandhjulet kører med i 6 gear ved omkring 10500 omdr

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-05-11 12:53

Omdrejningstal kan du finde med et stroboskob, der kan aflæse præcis udvekslingen på din motor.

De letteste er at regne baglæs med de dele der va rpå motorcyklen da den var orriginal.

Ud fra tophastighd og og hjulstørrelser, kandu regne ud hvormange omdrejninger der skal frembringes på det foreste tandhjul for at opnå topfatren.
Det bagereste tandhjul er jo fast forbundet til hjul, så for hver omgang på hjul har tandhjulet også været en omgang rundt.

Så er der ikke så svært at finde antal omgang på fortandhjulet.

Vh Ben

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 08-05-11 15:27

der må da være nogle der kan de tal fra selve gearkassen på motorcyklen

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 08-05-11 19:20

Baghjulet er 17"
Fortand hjul 16t
Bagtandhjul 43t

Det er det den originalt kører med

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 50 point
Dato : 08-05-11 19:43

Pr. time
Ved 100 Km/t skal har du 100.000 meter i timen

Pr. Minut
100.000 delt med 60 giver 1666,6 meter i minuttet.

Omdrejninger 100 km/t ved 185 cm i hjuldiameter (Den gamle hjuldiameter)
1666,6 delt med 1,85 = ca 900 omdrejninger i minuttet...

Forholdstal imellem for tandhjul og bagtandhjul er
43/16= ca 2,7

For at opnå 100 kmt på Baghjulet skal fortandhjul dreje 2,7 gange 900 = 2430 Omdrejninger iminuttet.

Hvad det er ved de 17 '' ved jeg ikke da du ikek har forholdstal på din dækstørrelse. Men hvis du tager diameteren på dit nye dæk kan du selv regne det ud.

1666,7 divideret med den nyge hjuldiameter gange med 2,7 = omdrejningstal ved 100 Kmt.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 08-05-11 20:14

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : mi-to