/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Gulvvarme i mellemdæk
Fra : KennyH
Vist : 1265 gange
60 point
Dato : 26-04-11 21:25

Hej alle.

Min viv ønsker at jeg skifter vores fyrtræsgulv ud med flisegulv.
Men jeg vil jo gerne have gulvvarme med det samme. Det skal lige siges at jeg ikke selv vil støbe.
Dog vil jeg godt forberede det lidt.
Det er gulv i stueplan, hvor etageadskillelsen er lavet i sådan nogen 4kantet hule sten. Det kan man se nedefra. Jeg ved ikke om der ligger noget direkte oven på det lag. Ud over lægter og gulvbrædder.
Der er totalt 9,5 cm fra betonflade til toppe af gulvbrædder.
Min tanke er at lægge styrolit plader i bunden, med plader til at holder pexrør, og derefter beton.
Fliserne er ikke valgt endnu, men de har vel en total tykkelse af 2 cm.
Er de 9.5 cm nok til det nummer, og er der nogen der ligger inde med en opskrift til den lagkage

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-11 21:55

Umiddelbart synes jeg at 9,5 cm er for lidt til både isolering, gulvvarmerør, beton og fliser.

Isoleringen bliver da ekstrem tynd , så det i lige så høj grad bliver opvarmning af etageadskillelse og kælder, eller hvad der nu er nedennunder.

Du skal ikke tro på at der findes en superisolering som kan gøres med nogle få cm.

Al isolering til huse baserer sig på stillestående luft. Uanset hvad man bruger til at holde luften imro, får man aldrig beder isolering end det luften kan præsere. Styrolit og de forskellige mineraluldstyper isolerer alle næsten lige godt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-04-11 21:56

det er ikke nok med 9,5 cm hvis du skal have isolering i. du skal regne med ca 10 cm beton hvis der skal være lidt styrke i det og en god varmefordeling. men du kan sagtens lave gulvvarme i et trægulv og så kan du lægge et klikgulv der ligner klinker. så har du højde nok.

Kommentar
Fra : KennyH

Dato : 26-04-11 22:13

De 4kantet fliser der er ligge som "kælderloft" er hule. Så de isolerer nogenlunde som en hulmur. Vi har ingen problemer med kulde fra gulvet dd.
Der er noget nær ingen isolering imellem brædder og dæk.
Uden brædder er gulvet jo nærmest et betondæk, som har sin egen styrke.
Det vil ikke gøre så meget der siver lidt varme ned i kælderen, da planen er at installerer solvarme. Og når det køre, mister jeg jo varme i kælderen fra mit brændefyr.

Jeg ønsker ikke klikgulv og den slags. Jeg hader den plastik fornemmelse.

Hvis jeg nu havde lidt flere cm til rådighed, hvordan bør lagkagen så bygges ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-11 17:36

Du må få en kyndig til at se på din etageadskillese. Der må jo være en bærende sammenhængende konstruktion , og ikke bare nogle firkantede hule sten.

Spørgsmålet er hvor langt du kan komme ned med placering af varme og varmefordeling under fliserne. Jeg vil tro at jo tættere du får lagt varmeslangerne, og jo mindre temperatur du har i systemet jo mindre varmefordelende lag kan du klare dig med.

Når du kommer til dimensioneringen af gulvvarme skal du absolut have en kyndig til hjælp. De almindelige vvs har desværre ikke meget begreb om dimensionering.

Kommentar
Fra : KennyH

Dato : 28-04-11 21:53

Jeg er ikke i tvivl om at selve etageadskillelsen er stærk nok til at holde mit gulv oppe, plus der ligger en form for "hulmur" som isolering. Hvad der mere er, ved jeg ikke.
Er der ingen der kan fortælle hvor meget plads jeg minimum skal bruge for at få klinker og gulvvarme plus en lag beskrivelse ?
Jeg har jo den mulighed at jeg hæver hele gulvet i stueetagen nogen cm. Jeg har rigelig lofthøjde

Hæver lige point, med dem jeg har.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 30 point
Dato : 29-04-11 07:36

hvis du ikke behøver isolering i dækket, skulle det være ok med højden. ca 10 cm beton og 1 cm til klinker.

Godkendelse af svar
Fra : KennyH

Dato : 30-04-11 11:05

Tak for svaret trimare46.