/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Debug directive?
Fra : adam
Vist : 618 gange
150 point
Dato : 17-11-01 11:54

Er det ikke muligt at skrive debug informationer ud i delphi?

Det jeg søger er at man kan i sin kode via directiver {$...} fortælle at hvis Delphi er i debug mode, skal den skrive et tekst ud i et eller andet delphi consol vindue.

f.eks:

{$IFDEF Debugmode}
{$Write 'Dette er en debug tekst'}
{$ENDIF}

Jeg har set der er et directiv som hedder {$Message '....'} men hvor bliver det skrevet henne?

Håber i kan hjælpe mig.
Adam

Kommentar
Fra : adam

Dato : 17-11-01 13:43

Hej Parkenss

Tak for dit svar, men jeg vil gerne kunne skrive ud i et af Delphi's konsol vinuer, f.eks. Eventlog vinduet, jeg er ikke interesseret i at der kommer en dialogbox op, ved du hvordan man kan dette?

Adam

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 17-11-01 14:34

Hej igen
Du kan bruge nogle API kald til at skrive i windows eventlogen, det var bare principet jeg beskrev, jeg har ikke selv prøvet at skrive til eventloggen, men du kan helt sikkert finde nogle comp. / rutiner på nettet til det evt. her :
http://www.undu.com/

Mvh
Parkenss

Accepteret svar
Fra : gandalf

Modtaget 150 point
Dato : 17-11-01 15:31

Parkenss jeg tror ikke det er windows eventhandler som Adam mener, men derimod Delphi's debug eventhandler.

For at skrive til denne gør du sådanne :

uses IdGlobal;

{$IFDEF Debugmode}
DebugOutput(aDebugStr);
{$ENDIF}

Gandalf

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 17-11-01 20:42

Hej igen igen.
Hvad er det for en Konsol vindue du taler om ??

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 18-11-01 00:14

Delphi :

View / Debug Windows / Event log

Gandalf

Godkendelse af svar
Fra : adam

Dato : 18-11-01 13:08

Tak for svaret gandalf, det var nøjagtig det vindue jeg mente, det kan godt være jeg udtrykte mig forkert men du forstod det.

Tak Parkenss for dit forsøg på at hjælpe.

Adam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-01 08:54

"adam" <adam.news@kandu.dk> wrote in message news:<BfrJ7.690$B4.140152@news000.worldonline.dk>...
> Er det ikke muligt at skrive debug informationer ud i delphi?

$MESSAGE anvendes til at generere Hint, Warnings, Errors etc med.
Dvs. den er ikke anvendeligt til det du vil. Det du nok bliver nødt
til er at lave en form med f.eks. et memo felt på. Denne form udstyrer
du så med en public log procedure som indsætter tekst i memo feltet.

Din DebugForm tilføjer du så til "uses" i alle de units som du vil have
debug information fra. I disse units kan du så bruge f.eks.

{$IFOPT D+} // Hvis kompileret med debug info
eller
{$IFDEF debug} // Hvor du selv skal definere "debug"
frmDebug.Log('En eller anden tekst');
{$ENDIF}

Håber det hjælper lidt,

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : adam

Dato : 19-11-01 10:24

Tak Thomas,

Det lyder som en god måde at takle problemet på.

Adam

"Thomas Due" skrev d. 19-11-01 08:54 dette indlæg :
> "adam" <adam.news@kandu.dk> wrote in message news:<BfrJ7.690$B4.140152@news000.worldonline.dk>...
> > Er det ikke muligt at skrive debug informationer ud i delphi?
>
> $MESSAGE anvendes til at generere Hint, Warnings, Errors etc med.
> Dvs. den er ikke anvendeligt til det du vil. Det du nok bliver nødt
> til er at lave en form med f.eks. et memo felt på. Denne form udstyrer
> du så med en public log procedure som indsætter tekst i memo feltet.
>
> Din DebugForm tilføjer du så til "uses" i alle de units som du vil have
> debug information fra. I disse units kan du så bruge f.eks.
>
> {$IFOPT D+} // Hvis kompileret med debug info
> eller
> {$IFDEF debug} // Hvor du selv skal definere "debug"
> frmDebug.Log('En eller anden tekst');
> {$ENDIF}
>
> Håber det hjælper lidt,
>
> Mvh
> Thomas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-11-01 17:32

"adam" <adam.news@kandu.dk> wrote in message news:BfrJ7.690$B4.140152@news000.worldonline.dk...
> Er det ikke muligt at skrive debug informationer ud i delphi?
>
> Det jeg søger er at man kan i sin kode via directiver {$...} fortælle at
> hvis Delphi er i debug mode, skal den skrive et tekst ud i et eller
> andet delphi consol vindue.
>
> f.eks:
>
> {$IFDEF Debugmode}
> {$Write 'Dette er en debug tekst'}
> {$ENDIF}

Du kan bruge OutputDebugString:

{$IFDEF Debugmode}
OutputDebugString('Dette er en debug tekst');
{$ENDIF}

Den skriver teksten ud i Delphi's Event Log vindue.

Asger.