/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
ledningsholder
Fra : denevigeuheldige
Vist : 4466 gange
50 point
Dato : 18-04-11 13:51

Jeg mener der findes specielle ledningsholdere til brug til fastgørelse af f.eks antennekabler til udendørs murværk. Byggemarkedet siger nej og foreslog mig at udskifte de almindelige søm som sidder i holderne med f.eks. stålsøm. Altså...............nogen som har et bedre og mere seriøst bud?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-04-11 14:20

Jeg ville nok bruge galvaniserede kramper i en passende størrelse, men rigtigst er nok de galvaniserede ledningsholdere, hvor de sømmes fast med to søm. -når de nu skal fastholdes, for de almindelige plastic, som electrikere bruger indendørs, holder ikke så mange år, da de bliver hårde og springer nå de bliver påvirket af af sol og alm. dansk sæsonvejr.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-04-11 14:25

http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaerktoej/haeftepistolerogammunition/haefteklammerstifter/kabelklammerrapid28/?rel=product&level=4
Hvis ikke de omtalte i forrige indlæg kan skaffes mere, så bruges disse, men de kræver en klammeværktøj.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 50 point
Dato : 18-04-11 15:19
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-04-11 16:40

1. "hæfteklemmerne" det ville jeg IKKE anbefale
2. du kan vælger du at bøjle den fast (det bruger elektrikeren)
3. eller vælger du at lægge kabel i rør /dækstinne
4. lægger kablet ind i en fuge og dækker fugen til igen

spørgsmålet ville dog være mere passende under EL

elektrikeren

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-04-11 17:03

der findes specielle søm til den slags. de er bukket i vinkel så de kan holde på kablet. teleselskaberne bruger dem til de udvendige kabler. jeg ved ikke hvad de hedder, men prøv at spørge den lokale elektriker. det er ham der står for den slags nu om dage.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-04-11 17:49

De grå elektriker clips (ikke de klare), kan bankes i bløde mursten med et godt håndelag. Det er noeget de fleste elektrikere kan. Alternativt kan du mede et meget tyndte murbor lavet små huller og banke en tændstik i. Herefter banker du din clips i.

Og ja, begge dele er prøvet vildt mange gange i praksis...

vh Ben

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-04-11 20:02

Prøv at kigge her, der er nogle som har rawplugs indbygget - til beton og murværk

http://www.greenline.dk/Produkter/171/Clips-og-boejler?gclid=CIaVlubWpqgCFUdP4QodK1f9HQ

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-04-11 20:02

Alternativ, så kig på de der kabelbøjler

Kommentar
Fra : dyhr2

Dato : 18-04-11 21:46

2 huller ,2 plugs og en bøjle ville klart være bedst. det holder længst og ser pænest ud, men kan være en lille smule svære at lave ordenligt
http://www.greenline.dk/Produkt/9111/Kabelboejler

et alternativ kan være en kabelclips. det kan i nogle tilfælde være muligt at banke dem ind i en fuge, men det er lidt noget skod, så ejg ville bruge en såkaldt "sømplug" i dette tilfælde.

de clipsplugs som smuller nævner er rigtig gode, men tror ikke de findes en en størelse antennekabel.

jeg ville peronligt ligge det i er galvaniseret rør og bruge bøjler til befæstigelsen.

mvh. Dyhr2

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-04-11 17:07

Et godt udendørs antennekabel er ca. 8mm, de lidt billigere er 6-7mm
så brug Bøjle med 1 lap 6 eller 8mm (se dyhr2's link), eller rør eller dækjern http://www.greenline.dk/Produkt/9130/Kabel-daekjern-1-meter
Plast udendørs skal laves om da det mørnes, Galvaniseret Metal er eneste holdbar løsning, OG kramper er forbudt da det ændre modstanden i kablet og vil give et dårligt signal.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 20-04-11 23:18

Tak for svaret piaskov og i andre. Mange rigtig gode forslag. Det blev skinnemodellen, da det ser pænest ud.
God påske til alle