/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Skæv gavl!
Fra : horseman
Vist : 1812 gange
100 point
Dato : 05-04-11 10:15

På mit vestjyske fritids-husmandssted er gavlen til stalden noget skæv. Jeg må have en ekspert til at se på det og komme med forslag og evt løsninger.
Skal jeg have fat på en arkitekt, murermester eller bygningsingeniør? Og hvordan kontakter jeg vedkommende? Det er jo også vigtigt, det er en, der ved noget om gammel byggeskik(1877).

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-04-11 10:29

Hejsa.
Du tager kontakt til en murermester.
Vi fik sidste år ... heldigvis på forsikringens regning...sat en hel ny gavl i vores hus.
Den var også skæv men det viste sig da de kom herned at det var pga. bindingsværk der var blevet muret inde at gavlen blev skæv.
Godt for os må jeg sige. det kostede forsikringen 239.000 kr.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-04-11 10:46

Tak til Pia Skov. Jeg havde en murermester ude og se på det og give tilbud i sommer. Han tilbød kun at mure lemmen til. Mente ikke det var muligt at mure en ny mur udenpå den gamle, hvad nogen har foreslået.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-04-11 11:16

Citat
Mente ikke det var muligt at mure en ny mur udenpå den gamle, hvad nogen har foreslået.

Det er nok heller ikke smart at gøre.
Vorse galv blev simpelthen revet HELT ned og muret op på ny.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-04-11 15:10

en anden løsning kunne være. at rive den murede gavl ned og så bygge en let gavl i træ med stålbeklædning.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-04-11 15:19

Det med at rive gavlen ned og opføre en i træ, har jeg hørt foreslået. Men jeg tror ikke det er muligt uden at beskadige loftet inde i stalden! Derfor vil jeg gerne ofre et par tusinde på en ekspert-udtalelse. Men hvor får jeg fat på en kompetent sådan??

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 05-04-11 15:52

hej

først må jeg lige vide, om det er et rent kosmetisk problem, eller er det fordi gavlen synker eller slår sig?

er det bindingsværk eller massiv mur?

For det første så kan man godt, rette det op ved at lave en ny skal-mur på fundament,

men så snakker vi også en god sum penge.

Men har den gamle gavl en bærende effekt og er ved at skride ud, ja så skal den ny mures, hvis du vil rette den skæve vinkel.

Er huset fra 1877 og muren skæv og ikke til fare for hverken den øvrige konstruktion eller mennesker er det vel bare charmen det kommer an på

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 05-04-11 16:24

@simonanton

Problemet er skam slet ikke kosmetisk, men en reel frygt for sammenstyrtning. Det er en murstensbygning og gavlen har godt nok været skæv i de 34 år, jeg har haft gården. Men nu faldt der en muroverligger ned i vognporten i vinter, så jeg frygter lidt det samme, da intet understøtter murstenene over lemmen i gavlen!
En sammenstyrtning af gavlen vil gøre stalden ubrugelig. Hvor får jeg fat på eksperten?

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 05-04-11 19:44

eksperten er klart en erfaren murer, desværre er jeg selv tømrer, så kan kun vejlede dig i hvad jeg selv ville ha gjort i givent fald.

En god lokal murer med erfaring vil hurtigt kunne komme med vejledning, nok bedre end arkitekt og andre da han har den praktiske knowhow

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 07-04-11 19:13

@simonanton. Jeg havde netop en murermester(lokal) ude og kigge på det i sommer. Og han var nervøs for at pille for meget ved det....

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 07-04-11 19:37

ok ja så må du enten prøve en anden eller have en ingeniør/konstruktør på sagen.

Og hvis huset er fra 1877 kunne du jo prøve at rette henvendelse til nogen som kunne vurdere om huset er bevaringsværdigt dermed få økonomisk hjælp samt den rette bistand

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-04-11 07:01

Hvor finder jeg denne ingeniør/konstruktør? Har surfet forgæves på nettet?

Accepteret svar
Fra : simonanton

Modtaget 100 point
Dato : 08-04-11 08:15

Du kunne prøve de gulesider/ eller søge under ing.-rådgivning.

Du kunne også søge under byggesagkyndig-arkitekter de ville kunne give dig de rigtige kontakter

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 11-04-11 11:12

Tak for svaret simonanton.