/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Forbindelse til Windows 7
Fra : Soenne
Vist : 787 gange
30 point
Dato : 31-03-11 19:08

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Macbook Air og skal til at sætte mig ind i den fagre nye verden. hele mit øvrige netværk består udelukkende af Win7 pc'ere, i det netværk har jeg så en maskine med nogle delte drev, så resten af huset kan gå på de drev.
Jeg vil selvfølgelig gerne have min nye Mac på det netværk, det fungerer bare ikke...

Jeg går via finder ind i menuen "Opret forbindelse til server..." og taster ip-adressen på maskinen, "smb://192.168.0.10/", men får at vide at der opstod en fejl...

Jeg kan pinge den og koble på via fjernskrivebordet fra Office-pakken, så jeg ved den kan se pc'en, jeg har indtastet arbejdsgruppen under netværk, også sikret mig at der ikke er forskel på store og små bogstaver. Jeg har sågan været forbi registreringsdatabasen på Win7 pc'en og ændret noget omkring kryptering, så den ikke forlnager 128bit kryptering.

Jeg har været på en enkelt gang, men dagen efter virkede det ikke igen. Win7 pc'en var genstartet imellemtiden.

Hvad gør jeg forkert?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-11 19:33

Hedder arbejdsgruppen det samme på begge/alle computere?
Hvis gruppen hedder HOME på Windows og WORKGROUP på Mac så har du et problem

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 31-03-11 20:14

Ja, den hedder netop WORKGROUP på alle pc'ere, har dobbelt tjekket....

Kan det tænkes at Windows 7 standard måde at dele filer på, ikke nødvendigvis foregår, som på XP. Så hvis samba ikke lige kan håndtere det?
Jeg forstår så ikke hvorfor det er lykkedes en enkelt gang...

Jeg er ret overbevist om at problemet ligger i Windows.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 31-03-11 20:36

Kan det være firewall på win7 der blokere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-11 21:25

Der kan godt være problemer med Windows, du må ind i Netværks og delings center og give tilladelser, hjemme hos os er der mapper til deling mellem Windows XP og Windows 7 og Linux Mint (Samba) det fungerer udmærket alle 3 veje

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-11 21:26

Tror ikke det er firewallen du skal bekymre dig om, den fik sine indstillinger da du oprettede netværket

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-03-11 22:16

Er din Mac oprettet som bruger på den Win maskine, det drejer sig om ?

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 01-04-11 13:34

Da jeg ret ofte synes at firewall'en gør knuder, synes jeg bestemt at kan mindes at jeg slå den fra, da jeg forsøgte, men det skal selvfølgelig prøves når jeg nu ikke er 100% sikker. Jeg tror dog heller ikke problemet ligger her, Mac'en bruger vel samme metode som andre Win-pc'ere.

Det var nok værd lige at prøve at se om der skulle være noget jeg har misset under delingsindstillingerne.

Den bruger jeg logger ind med, er oprettet på Win7-maskinen, jeg har forsøgt med flere at de brugere jeg har oprettet.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-04-11 19:48

Citat
synes jeg bestemt at kan mindes at jeg slå den fra

lad OS andre vide.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 01-04-11 20:00
Godkendelse af svar
Fra : Soenne

Dato : 14-04-11 17:22

Tak for svaret o.v.n.. Det var en stor hjælp, det var lige nøjagtigt her hunden lå begravet...