/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
forbedring vs vedligeholdelse, levetid
Fra : snaptil
Vist : 2053 gange
89 point
Dato : 31-03-11 15:23

Hejsa

Jeg har søgt i ligningsvejledningen, sakttemeddelser samt afskrivningsloven, men kan ikke finde et sted hvor der står hvor lang levetid skat forventer feks et hustag har.
Jeg har fået oplyst af vores skatteekspert at det er 40 år, men jeg kan ikke finde noget kontret sted hvor det står. jeg kan sagtens finde på installationer og deslige.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 89 point
Dato : 31-03-11 16:38

Du vil næppe kunne finde noget konkret om et givet tags levetid nogen steder. Det er forskelligt for henholdsvis materialer og landsdel, samt evt. vedligehoildelse/renholdelse. Stråtag, stålplader, bølgeeta. tegl osv er forskelligt. 40 år, er det som mange taler om, men ofte er tagene ældre.

Ved gennemgang af tilstandsrapporter, opgives ofte et tags restlevetid, som som oftest heller ikke passer, med det, som kmonsulenten skriver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-03-11 17:03

Eternit (det nye) ca 20 år

Tagpap ca 10-15 år

Er begge dele noget vi har fået oplyst, da vi skiftede tagene

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-04-11 09:01

Hej begge to. Jeg kan desværre ikke bruge jeres hjælp i dette spørgsmål.
jeg spørger efter SKATs liste.

det skal være noget lignende dette:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1649778

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 01-04-11 09:02

Vores skatteekspert er tidligere ansat hos Skat og de har altså nogle år de sætter som levetid på hustage, badeværelser mv.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-04-11 14:39

Nordsted1 - tagpap 10-15 år, det er vist ikke din erfaring der siger det! Vores gl. garage fra 1982 på snart 30 år - i vores tidl. hus, sidder der endnu uden rep. Tagpap lagt rigtigt på holder stortset lige så mange år som øvrige tage.

Vores nuværende Eternit, fra 1979 har i efteråret 2010 fået et tagtjek, uden bemærkninger, og der er aldrig blevet skiftet én eneste plade. Det er en ommer Nordsted1!

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 03-05-11 12:41

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-05-11 16:15

Selv tak snaptil.