/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Svigermor og halsbetændelse
Fra : kipumi
Vist : 1317 gange
50 point
Dato : 29-03-11 21:11

Mon nogen kan løse en stor diskussion: Jeg mener, at halsbetændelse kan man godt have uden at det er en del af en anden sygdom. Min svigerdatter mener, at man allerførste gang man har halsbetændelse i sit liv, er det udløst af skarlagensfeber. (Jeg ved, at min søn ikke har haft noget udslet, og han havde mange gange halsbetændelse som barn, indtil mandlerne blev taget. ) Men altså - kan man have halsbetændelse som barn, også første gang , uden at det har nogen forbindelse med skarlagensfeber :) med andre ord, KUN halsbetændelse.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-03-11 21:24

Jeg har haft halsbetændelse flere gange, men jeg har da aldrig haft skarlagensfeber.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-03-11 21:40

Var det værd at læse, - og diskuter så bare videre.
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=353/sprog=1/grp=2/menu=1/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-03-11 21:49

Halsbetændelse behøver slet ikke at være sammen med en anden sygdom. Min søster havde skarlagenfeber men hun fik ikke halsbetændelse. Jeg har haft flere halsbetændelser og har ikke haft skarlagensfeber.

Halsbetændelse skyldes en bakterie. Og har ikke noget med skarlagensfeber at gøre.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-03-11 21:51

Hejsa.
Citat
Min svigerdatter mener, at man allerførste gang man har halsbetændelse i sit liv, er det udløst af skarlagensfeber.

Der tager hun så fejl.
Skarlagensfeber er en udløber af skoldkopper...altså samme vira.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-03-11 22:00

Citat
Skarlagensfeber er en udløber af skoldkopper

Nej, det mener jeg ikke der er en sammenhæng, men det er helvedesild der er samme virus som skoldkopper

Halsbetændelse kan have flere årsager, enten forskellige vira eller forskellige bakterier, eks. streptokokker, stafylokokker o.lign.
Og derfor kan man have halsbetændelse uden det er et følgesygdom til andre sygdomme.
Altså, en selvstændig sygdom er det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-11 23:33

Halsbetændelse behøver ikke nødvendigvis at skyldes en bakterieinfektion. Så ville det jo altid være let at behandle.

Det kan skyldes vira og måske også irritation fra røg ,NOx og lignende.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 30-03-11 13:05

Halsbetændelse er jo betændelse i halsen. Den kan være forårsaget af mange forskellige bakterier. Eller den kan være forårsaget af en virus.

Skarlagensfeber er en bakteriesygdom, der forårsages af streptokok-bakterier, som der findes mange forskellige af.

Men alle streptokok-bakterierne danner giftstoffer, der er årsagen til udslettet. Første gang, man bliver ramt. For så danner kroppen antistoffer mod GIFTEN. Så næste gang man får en streptokoksygdom, så får man ikke det røde udslet. Men bakterien kan godt være den samme som har forårsaget skarlagensfeberen. Det kan også være en anden streptokok-bakterie.

En helt anden bakterie medfører en endnu mere alvorlig halsbetændelse, nemlig difteritis. Tidligere var det en sygdom, der slog mange børn ihjel.
I dag bliver alle børn tilbudt vaccine, så sygdommen er næsten udryddet i Danmark.
--Men teoretisk kan et barn godt få difteritis inden det får skarlagensfeber. Så din søster har ikke ret i, at første halsbetændelse altid skyldes skarlagensfeber.

Virus kan også angribe halsen og mandlerne. Og det regnes også for en halsbetændelse. Og er faktisk nok den almindeligste for for halsbetændelse. Den går over helt af sig selv uden behandling...

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/boernesygdomme/infektionssygdomme-i-barndommen/skarlagensfeber-(scarlatina)/

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/aandedraetsorganerne/svaelget/halsbetaendelse-(tonsillitis)-/

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/boernesygdomme/infektionssygdomme-i-barndommen/difteri/

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 30-03-11 13:26

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-11 13:50

Tak for accepten af mit svar, kipumi.