/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvor meget bliver man beskattet?
Fra : Sind_Syggo
Vist : 1237 gange
100 point
Dato : 25-03-11 17:26

Min familie og jeg er i den situation at vores hus er for småt og vi vil derfor leje huset ud og finde et andet.

Vi ved at vi selv kommer til at betale i vores nuværende bolig, da vi har valgt en aggressiv tilbagebetaling af boliglånet, vi er teknisk insolvente og ønsker at afvikle det dyrer boliglån først.

Men hvor meget vil vi blive beskattet af vores lejeindtægt i vores situation, når udlejningen rent faktisk giver underskud?

Indtægt/Udgift situation

Udgifter:
Kreditlån: ca. 900.000,- (Rentelåst i 5 år med ca. 2,35%) 5.200,- i kvartalet.
Boliglån: knap 400.000,- (Afbetales med 6.500,- pr. måned) Renter ca. 30.000,- pr. år
Ejedomsskat: 8.900,- pr. år-

Kreditlån: 5.200 x 4: 10.800,-
Boliglån: 78.000,-
Ejendomsskat: 8.900,-
---------------------------------------
I alt: 97.700,- kr. (40.800 i renter)
========================
Indtægter:
Husleje: 5.700,- + forbrug pr. måned
---------------------------------------
i alt: 5.700 x 12: 68.400,-
========================

Minus ved udlejning pr. år: 29.300,-

Så har vi selvfølgelig rentefradraget, men bliver vi beskattet af lejeindtægt, når regnestykket giver minus i sidste ende?

Håber nogen kan kaste lidt klarere lys over dette, da jeg ikke rigtig kan læse mig til det.

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 110 point
Dato : 25-03-11 18:02

De to ting lejeindtægt og afdrag på lån har ikke noget med hinanden at gøre rent skatteteknisk. Indtægten beskattes efter de regler for udlejning der er. Du trækker jo renter fra på din selvangivelse. Du skal betale skat af kapitalindkomst.
Her er en god link der viser sammenhængen: http://www.ejendomsadministration.nu/lejeskatfuld.htm

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 25-03-11 18:50

ja de 40.800kr i renter får du jo som fradag som penge du ikke skal betale skat af så giver det nu også underskud i siste ende ??? får du og din mand/kone arberjder jo nok så hvis det er lige lige så er det 20400 kr støre fradag til hver

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 25-03-11 18:52

så efter hva jeg kan se får i ca 10000 kr flere (har ikke taget højde for skatten på at leje ud)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-03-11 19:19

lyt til et godt råd. lad være med at leje dit hus ud. du drømmer ikke om, hvor dyrt det kan være. hvis lejeren ødelægger noget af, kan du stå i den situation at du selv må betale det fordi lejer ingen penge har. og hvis du pludselig finder ud af, at du vil sælge huset men lejeren ikke vil flytte kan du intet gøre for at opsige lejemålet. jeg taler af bitter erfaring. har selv en lejer der ikke vil flytte og lejligheden giver næsten 30000 i underskud om året. og det kan ikke trækkes fra.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-03-11 19:22

Det er vigtigt du laver et tidsbestemt lejemål f.eks på 2 år.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 25-03-11 19:24

DU SKAL OGSÅ TAGE HØJDE FOR AT DINE KREDITFORENINGSLÅN ER 10,000-KR HØJERE,
DA 5200,- KR X4 TERMINER GIVER 20.800,- KR,
OG IKKE 10.800,- KR

SÅ DET GØR JO BESTEMT IKKE DIT REGNESTYKKE BEDRE.

HELD OG LYKKE MED DET.

MVH AG112

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-03-11 11:22

Om huset er betalt og gældfri eller ej betyder intet. Hvordan dine kreditforeningslån er og hvor længe de løber betyder intet.
Du skal lave et regnskab hvor du føre lejeindtægten som indtægt og på udgiftsiden tager du forsikring, ejendomsskat, diverse reperationer m.m. Lad lejeren selv afregne el og varme. Det er meget lettere og det er det mest normale. Du kan lade lejer betale et fast beløb for vand eller et a conto og så skal du efregne 1 gang årligt.
Når du har trukket dine udgifter fra lejeindtægten har du det overskdu du skal skrive på selvangivelsen og betale skat af. Jeg skriver det i rubrikken overskud af virksomhed. Andre gør det i rubrikken B-indkomst. Dine renteudgifter ordner skat selv, da de får disse tal indberette fra diverse pengeinstitutter og krefitforeninger.
Når du så har lidt erfaring med udlejning, kan du skore lidt ekstra til dig selv, men det vil jeg ikke skrive om her hvordan man gør.

hawaii7

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 26-03-11 12:50

Tak for alle svarene..

Jeg tror vi går i tænketank angående udlejningen, da jeg læser om så mange med problemer. Det er bare skide frustrerende at føle sig tvunget til at sælge i så dårlige tider og få et stort privat lån med eller alternativt bo meget trængt med en masse dejlige unger

Thyregod8 jeg accepterer dit svar, da du var først ude og aktiv i debatten. Men tusind tak til jer alle..

Godkendelse af svar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 26-03-11 12:51

Tak for svaret Thyregod8.