/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
gtranscode
Fra : pedroso
Vist : 1006 gange
100 point
Dato : 21-03-11 17:55

Hej!

Jeg prøver at installere gtranscode, som er en gui til transcode, et videor

Jeg har ubuntu 10.04

Men det lykkes ikke rigtigt. Det ser ud som om jeg ikke har gtk-config, men jeg kan heller ikke få det installeret.

Der står lidt her:
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fen.flossmanuals.net%2Fgtranscode%2F_booki%2Fgtranscode%2Fgtranscode.pdf&rct=j&q=gtranscode%20ubuntu&ei=I4OHTa3rLYqEOrbq2OQM&usg=AFQjCNFp6f7xgkcjSZxRqR0vI5jPplxkwA&cad=rja

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-03-11 18:09

Kører du din apt-get kommando som den almindelige bruger eller som root!

Uanset hvad - skal du køre apt-get kommandoen med sudo foran og derefter indtaste dit passwd.

Generelt er det smartest at skrive:
sudo apt-get update
sudo apt-get package name

Så installerer det fint via pakkeystemet

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 21-03-11 18:25

Det ved jeg. Men hvad er "package name"?

Jeg har prøvet
sudo apt-get install libgtk1.2-dev

Den svarer at den ikke kan finde pakken

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-03-11 18:28

Det finder du ud af ved at skrive:
apt-cache search gtk-config

Så får du en liste af muligheder frem - så er det at finde den pakke du skal bruge
Men ellers er der denne mulighed for søgning af pakker http://packages.ubuntu.com/

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 21-03-11 20:47

Der kommer ikke noget frem.

Men er det nødvendigt for at installere gtranscode?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-11 15:37

Det ser ikke ud til at gtrancode til deb. er blevet vedligeholdt siden Ubuntu 8.04 Hardy, jeg ved ikke om du kan bruge den gamle version på Ubuntu 10.04 du kan hente herfra og installere med Gdebi: http://linuxappfinder.com/package/gtranscode de nyere versioner er ikke forberedt for Debian men findes som tar.gz som jeg ikke kan finde ud af at installere på Debian (Ubuntu) systemer, men det kan lade sig gøre, måske peque kan forklare hvordan: http://linux.softpedia.com/progDownload/gtranscode-Download-15860.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-11 15:39

Citat
Der kommer ikke noget frem.

Men er det nødvendigt for at installere gtranscode?
ja det er det hvis du vil installere en pakke forberedt for Ubuntu, du kan installere fra mit sidste link men jeg kan ikke fortælle dig hvordan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-11 15:43

Kender du WinFF? Den er i pakkehåndteringen og installeres ved at køre kommandoen
Kode
sudo apt-get install winff

læs om programmet her: http://winff.org/html_new/

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 22-03-11 17:30

Jo, jeg kender godt WinFF.

Men det har ikke nogen deshake funktion. Fås der et plugin til det?

Til windows har jeg brugt Deshaker, et plugin til Virtualdub.

Til ubuntu fandt jeg så programmet Transcode, som fungerer fint med en plugin som hedder stabilize. Men det kører fra kommandopromptet. Det er egentlig ok, men man husker jo ikke altid rækkefølgen af de switches man skal skrive.

Gtranscode er så en GUI til transcode. Forstår ikke at det ikke understøtter nyere Linux'er.

Men hvis I kan finde/anbefale et andet program, som kan fjerne rystelser fra videoer er det jo lige så fint. Gratis helst

Iøvrigt - hvordan fungerer batch kommanduer i linux? Jeg har brugt det med glæde i dos i mange år, og ved at det er endnu bedre i linux verdenen. Jeg skal f.eks. køre følgende kommandoer:

transcode -J stabilize=shakiness=8 -i MOVIE
transcode -J transform=smoothing=30 -i MOVIE -y xvid -o MOVIE-STABLE

Man kan vel lave en batfil, som kører de to efter hinanden med nogle inputparametre: MOVIE, og talværdierne? Men hvordan gør man?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-11 22:39

Citat
Iøvrigt - hvordan fungerer batch kommanduer i linux?
du mener sikkert script jo det er om at få computeren til at udføre nogle af rutine opgaverne, du kan selv lave en script som automatisk henter og installerer opdateringer for eksempel, du kan også lave en script som kører de linjer du skriver herover, kom i gang ved at læse lidt på de her sider:

http://linuxcommand.org/writing_shell_scripts.php

http://tldp.org/LDP/Bash-Beginners-Guide/html/index.html

det tager en masse tid at komme i gang men det er sjovt at kunne

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 23-03-11 00:00

hmm. Jeg troede jeg var færdig med at programmere. Har ikke tiden længere. Det eneste jeg vil nu er at køre kommandoerne.

Jeg tror faktisk jeg prøver at installere Deshaker og Virtualdub i Wine.

Men tak for hjælpen

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 27-03-11 10:46

Ok, så har jeg fået Virtualdub til at køre med Deshaker. I Wine. Det er fint nok, men det er lidt bøvlet fordi programmet ikke kan læse ret mange filtyper. Hverken mp4 eller mov filer. Jeg har installeret nogle codec's, men det er vist ikke ligetil, heller ikke når man læser lidt om det.

Og når man gemmer sit output fylder avi filen 100 gange mere!

Men det fungerer - jeg får dog et dårligt resultat, men har ikke leget så meget med indstillingerne endnu.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 27-03-11 17:13

Tak for svaret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-03-11 20:44

Tak - desværre ikke den løsning som du spurgte om