/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Knækket bolt = værktøj?
Fra : nomore
Vist : 2727 gange
50 point
Dato : 16-03-11 19:42

Mangler et stykke værktøj der kan trække/ skrue en gammel bolt ud___
man skal først lave (bore) et lille hul, hvor man så skruer? værktøjet ind = OMVENDT GEVIND
Citat
jeg mener at have set et sæt bestående af 3 styks, hos nyborg / hansen/ biltema

og så skulle man ellers have en rimelig ??? chance for at kunne dreje resterne ud.

Kender DU TYPEN kan nemlig ikke finde det hos oven-nævte butikker
eller også tager det flere timer at finde, når man ikke kender navnet på det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-11 19:45
Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-11 19:47
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-11 19:47
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 16-03-11 19:50

Citat
og det hedder en ornepi.

DU mener vel en skiderik, med en ORNEDICK/ PIK

Men kan den købes i en af de nævnte butikker?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-11 19:51

Hvis en møtrik bare kan skrues lidt på den knækkede bolt - kan den bruges som centrering og lave en start til det mindre bor.

Alternativt kan en møtrik svejses på stumpen og så skrue ud med den.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 16-03-11 19:57
Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-03-11 18:09

Da jeg var i lære som maskinarbejder, brugte vi en "ornepik". De sælges i forskellige størelser i en æske, som andre henviser til hos HN.

Mit sæt fra HN, er købt for en menneskealder siden, og det holder endnu, det er mindst 30 år gl, men jeg har nu heller aldrig haft brug for det!!! .... endnu!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-11 20:33

Da jeg var maskinlærling - brugte vi også noget som blev kaldt en "præstepik"
men det var noget helt andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-11 21:07

Var du "kordreng"

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-03-11 05:44

jeg "bagsliber" et vidiabor, der er 2-3 mm mindre end bolten, slår en kørnerprik for at sikre centrering, sætter boremaskinen på venstreløb og borer ind i bolten. når den så er nået 5-6mm ind slår jeg slagfunktionen til eller stiller momentet præcis så højt, at den begunder at "ralle"
Har udført operationen et par gange med sucses, bl.a. på en plæneklipper, der havde sprængt knivholderbolten.
PS. Husk at give bolten en sjat petroleum eller rustløsende olie.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-11 07:26

Meget godt trick hjkofoed.

Refi - Vi havde slet ingen præster.
Det var et 4-5 mtr. langt konisk rør til at rette jernringe

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-03-11 08:41

dit mø-trik var heller ikke dumt, ret godt til, at sikre, at man ikke skader gevindet i "godset"

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 18-03-11 19:53

Hvor sidder boltet der er er blevet træt. du må ikke sige det er en rustfri bolt i et alutopstykke, spøg til side. men der er jo forskellige fremgangsmåder til forskellige problemer, så hvor er det nøjagtigt problemet befinder sig. Og jeg skal hjælpe dig.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 18-03-11 21:35

Man får svar på ???
Og det jeg søgte::::::: så

Men EC = "præstepik" nærmere undervisning, BITTER

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-03-11 21:42

Jeg borede skidtet ud
først en ? kørner DICK/ prik
og så en 1mm bor = rolig på den håndholdte boremaskine
og ellers op til hullet´s originale HUL og UD poppede resten af skidtet,
og de origanele gevind skulle bare have en rensning, med en gevindskærer
jeg er dog ikke kommet helt i bunden, da skidtet ikke kunne holde fast på tappen,
så ned efter en NY ? til den? tappen altså.

Takker og

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-03-11 21:45

Citat
du må ikke sige det er en rustfri bolt i et alutopstykke

jamne: så skriver jeg ikke DET_ men ud kom skidtet.