/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Snerydning i Lejet hus
Fra : århushansen
Vist : 4782 gange
100 point
Dato : 01-03-11 14:21

Hej Alle!

Hvordan er reglerne omkring snerydning i et lejet hus? Jeg mener, hvem har ansvaret for snerydning på fortovet? Er det Udlejer eller Lejer?
Der står i lejekontrakten at lejer står for vedligehold af have og udenomsarealer.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-11 14:23

Lejer

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-03-11 14:29

Vedligehold af udenomsarealer indbefatter snerydning.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-03-11 15:35

Når der står i lejekontrakten at det er lejer så er det lejer der skal rydde sne.
Det har du jo selv accepteret og skrevet under på.
Sådan bare i gang med skovlen.

hawaii7

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 01-03-11 15:58

NÅR DET STÅR I LEJEKONTRAKTEN UNDER §11,
(SOM ER DET ENESTE STED DER KAN TILFØJES NOGET SOM FORRINGER LEJELOVEN),
ER DET LEJERS PLIGT AT RYDDE SNE MM.

HVIS IKKE DET STÅR I §11 ER DET UDLEJER DER HAR UDVENDIG VEDLIGEHOLDELSE.

MVH AG112

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-11 19:43

Citat
Der står i lejekontrakten at lejer står for vedligehold af have og udenomsarealer.

Som nævnt og uden tvivl, lejerens pligt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-03-11 20:19

Min datter har en skolelærer, som bor i et lejet hus, hvor lejer står for snerydningen.
Problemet er bare, at der står ikke noget om HVORNÅR han rydder sneen. ;)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-11 20:20

Ja jeg er altså helt sikker på det er LEJER

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-11 21:47

Citat
Der står i lejekontrakten at lejer står for vedligehold af have og udenomsarealer.

Ingen tvivl om at det er lejer der har snerydningspligten

@ Troldepige: hvornår, det kan du læse her: http://www.skovlsne.dk/Default.aspx?ID=5861

Selve bekendtgørelsen finder du her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133243

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-11 06:30

Jeg er da heller ikke i tvivl om, at det i trådstarters tilfælde er lejeren der har pligten til at rydde sne.

I det tilfælde jeg skriver om står det åbenbart i lejekontrakten, at udlejer står for snerydning.
Og helt ærligt, jeg kunne altså ikke lade være med, at trække på smilebåndet da min datter fortalte, at læreren var kommet for sent den ene dag (p.g.a. sne), og da læreren kom næste dag fortalte hun børnene, at hun havde ringet til udlejer og brokket sig over, at han ikke havde ryddet sne, når nu det var ham der skule gøre det, og han så bare havde sagt, at der ikke stod noget om hvornår.

Så vidt jeg kan forstå er det langt ude på landet, altså ingen fortov.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-03-11 09:49

Citat
Så vidt jeg kan forstå er det langt ude på landet, altså ingen fortov

Man skal jo stadig rydde til indgangen, postkasse og skraldespande samt for at forebygge skader frigøre vindueespartier og kældervinduer der grænser til jordniveau.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 02-03-11 17:54

Citat
Jeg mener, hvem har ansvaret for snerydning på fortovet? Er det Udlejer eller Lejer?

Øhhh.
Citat
Der står i lejekontrakten at lejer står for vedligehold

Hvis du tænker på eventuelle skader sneen/ is kan påføre andre fodgængere, vil jeg mene at det er
ejeren af huset, der kommer til at betale = i den sidste ende, hvis du ikke er forsikret, men du kan helt sikkert blive holdt ansvarlig for det, og det kan blive en meget dyr regning, at betale...

Og medmindre fortovet er flere kilometer langt, kan det ikke tage en ½ time og et par smøjer, at rydde det..
Så bare ud med et fejeblad, de kan købes for under en ti´er i brugsen.

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 21-03-11 14:58

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-11 15:46

selv tak !