/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Start relæ honda VFr 750 1989
Fra : mi-to
Vist : 975 gange
50 point
Dato : 20-02-11 17:55

På start relæ er der 4 spade stik plus 2 stk skrue terminal til batteri og starter men er der en der kan forklare hvor de 4 spade stik ska gå hen evt med et billede har ikk et lednings net da motoren er bygget på en offroad gokart

Mvh Michael.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-11 19:14

De to skrue terminaler er dem der leverer startstrøm.

Sidder nogen af de 4 spadestik sammen.

Hvis din tændspole har en modstand på "ryggen" så kan en af de 4 stik levere strøm uden om denne modstand lige når den starter.

En af spadestikkene er den der aktiverer selve startrelæet.

Husk at motoren skal have en god stelforbindelse til batteriet.

Når du sætter strøm til en af de fire stik og starteren aktiveres vil der komme spænding på en af de andre spader....................................det er måske til "udenom tændspolemodstanden"

Dette er rent gætteri da jeg ikke kender din motor.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 20-02-11 20:12

http://wap.ebay.co.uk/Pages/ViewItemPic.aspx?aid=270704611324&emvcc=0
Her er billede af et start relæ de 4 spade stik sidder ved siden af hinanden

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 20-02-11 21:36

Kan du ikke se det, på de manualer jeg smed på peecee til dig.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 20-02-11 21:52

Nej jeg har jo ikk et lednings net så har ikk stikket med ledningerne og derfor heller ikk farverne på ledningerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-11 21:57

Jeg kan ikke se noget ibay billede.....................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-11 21:58

nomore - var mit gæt helt hen i vejret.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 21-02-11 07:41
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-11 10:28

Citat
var mit gæt helt hen i vejret.

Ikke helt med?
-------
For de kloge hoveder, burde dette kunne bruges
http://www.gratisimage.dk/image-D033_4D6233B8.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-34E0_4D6233B8.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-11 10:51

Jeg må nok erkende, at mit gætteri ikke rækker til de moderne motorer.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-11 11:01

Heller ikke noget jeg vil rode med.
Alt var nemmere i gamle dage

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 21-02-11 11:29

Kan jo stadig ikk se hvilke ben på relæet der er tale om på det diagram.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-11 11:36

Citat
Kan jo stadig ikk se hvilke ben på relæet der er tale om på det diagram.

Syntes nu ikke det kan være svært at finde ud af...
Tag et billede af dit relæ

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 21-02-11 11:48
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-11 11:50

Som du har gjort nu.

Men det billede kan man jo hverken se det ene eller andet

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-11 11:53

Ellers vil jeg mene at
Fra : Eyvind
Dato : 20-02-11 19:14

har rimelig ret

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 21-02-11 12:00
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-11 12:25

Gør som Eyvind skriver

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 21-02-11 12:33

Ska jeg så bare gætte hvilket ben der er det rigtige så er man vist heldig

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-02-11 12:47

Citat
De to skrue terminaler er dem der leverer startstrøm.

Sidder nogen af de 4 spadestik sammen.

Hvis din tændspole har en modstand på "ryggen" så kan en af de 4 stik levere strøm uden om denne modstand lige når den starter.

En af spadestikkene er den der aktiverer selve startrelæet.

Husk at motoren skal have en god stelforbindelse til batteriet.

Når du sætter strøm til en af de fire stik og starteren aktiveres vil der komme spænding på en af de andre spader....................................det er måske til "udenom tændspolemodstanden"

Dette er rent gætteri da jeg ikke kender din motor.

Tvivler på du ligefrem brænder relæet af, bare ved at prøve
et hurtig forsøg på en af kontakterne.
Enten virker det eller der sker ikke noget.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 21-02-11 12:53

Ok

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-11 13:13

Ok jeg prøver at forklare hvordan et startrelæ virker.

Der er en relæspole som trækker et kontaktsæt når der kommer strøm på spolen.

Kontaktsættet er de 2 skrueterminaler
Batteri.....................o o................startmotor
Batteristel.....................................startmotor

Det ser ud som om der er monteret en sikring i det startrelæ.

Relæspolen trækkes af plus og minus som nok er de to spadestik som sidder nærmest skrueterminalerne
Enten får spolen minus fra startrelæhuset eller det andet spadestik

Sætter du plus og minus til til de to stik nærmest skrueterminalerne vil relæet klikke og der vil være forbindelse mellem skrueterminalerne
eller byt om på plus og minus på de to spadestik.

Det ser ud som at de 2 andre spadestik har forbindelse med hinanden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-11 13:15

Hov - der står jo B og M ud for skrueterminalerne.
Det betyder nok Batteri og Motor

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 21-02-11 13:21

Det er 4 seperate stik

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 26-02-11 18:05

Tak for svaret Eyvind.