/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Udgifter
Fra : Holst-Hansen
Vist : 984 gange
300 point
Dato : 14-02-11 20:04

Hejsa..

Jeg er bekendt med et par der er blevet skilt og har fælles forældre myndighed over deres 15 årige barn. Barnet bor ved dem lidt på skift, men børnepengene og div. bidrag følger altid barnet. Nu ligger det sådan at barnet har lavet en trafik skade ved at køre på en ulovlig knallert og derved vil forsikringen ikke betale. Mit spørgsmål er så om begge forældre skal betale dvs. 50% af udgifterne til hver eller om den ene forældre hvor barnet boede på tidspunktet skal betale hele udgiften selv.. Jeg håber der er nogle der kan finde frem til et svar og evt. et link til hvor man kan læse om det. På forhånd Tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-11 20:33

Citat
Barnet bor ved dem lidt på skift

Barnet har kun EEN adresse....

Citat
om begge forældre skal betale dvs. 50% af udgifterne

Der er IKKE procenter - de hæfter SOLIDARISK - så man tager nok der hvor der er mest at tage af....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-11 20:37

Citat
Har dit barn lavet en skade ved simpel eller grov uagtsomhed, betaler ansvarsforsikringen som hovedregel erstatning.

En af dem er forhåbentlig forsikret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-11 20:38
Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 14-02-11 20:47

Hejsa.. lige lidt til opklaring.. knægten var for ung til at køre på knallert derfor vil forsikringen ikke dække. Og han havde fast bopæl ved een forældre på tidspunktet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-11 20:50

Det er IKKE knallertforsikringen jeg taler om - det er forældrenes evt. ansvarsforsikring....

Har de ingen kommer de selv til at betale SOLIDARISK.....

Bopælen er i dette tilfælde underordnet....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 14-02-11 21:25

Når der er fælles forældremyndighed gælder også, at der er fælles forsørgerpligt og hvad der ellers følger med af økonomiske forpligtelser over for barnet.

Og det fungerer på den måde, at kreditor sådan set er ligeglad med hvor pengene kommer fra, altså hvem af forældrene der hiver tegnebogen frem.

Og skulle en, eller begge komme i tanke om ikke at ville, eller ikke at kunne, betale så sagen ender i retten , så vil man inddrive pengene der hvor der er penge/værdier at tage af.

Det er ligegyldigt hvor barnet er tilmeldt adressen når der er fælles forældremyndighed.

Men forældrene kan KUN komme til at betale op til 7500 kroner

http://www.smithknudsen.dk/default.aspx?id=55&index=46

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 15-02-11 20:08

Tak for svaret dova.