/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Aprilia sonic kan ikke starte
Fra : shadowhunterz
Vist : 2699 gange
20 point
Dato : 12-02-11 21:12

Hej jeg har lige fået fat i en brugt sonic. Jeg kørte på den hjem men ham jeg købte den af havde lidt
svært ved at starte den men fik den til sidst igang ved at tage el-start og kick-start samtidig.
Olien der i er mere eller mindre grøn og det virker lidt mærkeligt?
Den har en techno knæk udstødning på det er hvad jeg lige ved der er blevet udskiftet men han
sagde dog at der også var nogle andre dele der for nyligt var skiftet ud. Den har været i stykker så den har stået stille i et godt stykke tid men han lavede den så da jeg skulle købe den. Problemet er at lige siden jeg kom hjem har jeg ikke kunne få den igang igen. Jeg har prøvet at hælde en meget lille smule benzin ned bag tændrøret uden resultat og imorgen regner jeg med at kigge lidt på karburatoren.
Jeg fik at vide at jeg kun måtte kører med halv gas nu hvor de nye dele var kommet på så jeg ved ikke helt om det er fordi at de ikke er kørt helt til eller fordi den har stået stille for længe eller hvad det er men den kan i hvert fald ikke starte og da jeg stod og roede med den her for lidt siden og jeg satte den væk lå der en lille sort slange med sådan en lås på den er nok ca 3-4 cm lang og den er helt stiv men den er af gummi. Det er sådan set hvad jeg ved om den ved i hvorfor den ikke vil starte?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-02-11 21:25

Citat
ned bag tændrøret

Hvordan gør man det?

Citat
tage el-start og kick-start samtidig

Og den tør du købe?

Citat
Jeg fik at vide at jeg kun måtte kører med halv gas nu

Fulgte der kvitteringer med, på nye dele?

Citat
sort slange med sådan en lås på den er nok ca 3-4 cm lang

Sikkert bare en overløbs slange fra din karburator, ingen betydning = umiddelbart.

Giv den en gang med noget START_HJÆLP, kan købes på alle tankstationer
=
kan den ikke starte på det, så er der virkeligt noget galt.

Citat
Olien der i er mere eller mindre grøn og det virker lidt mærkeligt?

Det sidste jeg købte til en 2takter havde samme farve, så den er sikkert god nok
da det plejer at være en rimelig dyr udgave af en 2 takts olie.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-02-11 23:54

Min olie er rød så det vist fint nok der er bare tilsat farve.
Ham der ved mest om scooteren er vel ham du har købt den af så jeg ville snakke med ham om det hvis jeg var dig.
Hvis den slange har et knæk på så tror jeg også det er fra karburatoren.
Så prøv og sæt den på også skal den pege ned ad.
Hvis den har stået stille længe så kan det være at batteriet ikke har det så godt så prøv og få det opladt.
Prøv bare at bliv ved at at prøve at starte. Hvis den ku før så kan den sikkert også igen. Bare brug kickstarteren så du ikke dræner batteriet.

Kommentar
Fra : shadowhunterz

Dato : 13-02-11 11:45

jeg skruede bare tændrøret af og hældte en smule benzin der ned. jeg har ingen kvittering på nogle af delene.
Jeg har lidt på fornemmelsen at den er druknet er der en måde jeg kan få den luftetud eller hvad man kalder det?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 13-02-11 14:46

Hej shadowhunterz jeg tror at der er fugt i benzinen og den sorte slange er til karburatoren, men det skulle ikke gøre noget du skal bare sætte en ny på en dag.
alan57

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 13-02-11 15:26

Hvis du hælder en spiseskefuld benzin ned i cylinderen, lukker helt op for spjældet, skal den starte,hvis ikke, mangler den tænding og så er det her du skal fejlsøge.

Kommentar
Fra : shadowhunterz

Dato : 13-02-11 20:59

Jeg fik den igang ved at tage luftfilteret af og hælde en smule rense benzin der ned i.
da jeg så endelig fik den til at holde op med at gå ud og havde kørt et par km og slukkede den kunne den godt starte igen men den kørte lige nogle omgange i el-starten. Jeg har kørt omkring 50 km for at være lidt sikker på at den så ville virke men her til aften da den havde stået stille i et stykke tid kan jeg igen ikke starte den. det er som om at der ikke kommer benzin nok fra karburatoren og jeg ville tage den af her idag inden jeg fik den igang men jeg er ikke helt sikker på hvor meget man skal skille ad for at kunne pille den af. Da jeg havde pillet skjolde og sådan lidt af kunne jeg komme til luft filteret og da jeg havde fået det af så jeg at der var boret 2 store huller i det men det har ikke så meget med sagen at gøre... For at få karburatoren af skal man vidst skrue en skrue af der sidder oven på karburatoren og den er ikke ligefrem til at få af da man ikke kan få noget der op under og man kan ikke gå ned under sædet. Har i nogen idéer til hvorfor den ikke er til at få igang eller ved i hvordan jeg nemt kan få karburatoren af?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-02-11 01:33

Prøv og sæt noget gaffatape over de huller som er boret i luftfilteret.

Kommentar
Fra : knud-a

Dato : 22-02-11 23:44

Når du kan starte den ved at give den "en snaps" så tror jeg at du skal prøve at skifte benzinen i tanken, for der er sikkert vand og/eller måske karburatorsprit i det, og det lægger sig i bunden af karburatoren, og du kan ikke starte på ren sprit. Måske sidder der en aftapningsskrue i bunden af karburatoren, så du kan tømme svømmerhuset, uden at skulle tage karburatoren af.

Knud