/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Vægt tab
Fra : dani789
Vist : 1118 gange
29 point
Dato : 07-02-11 11:54

er jo kun 14 (snart 15) og kunne godt bruge nogle idéer til noget sundt mad
så jeg ville lige høre om der er nogen herinde der har en idé til en sund morgenmad måske en madpakke til skolen og så aftensmaden vil gerne selv lave det vis mine forældre ikke vil.
så håber i har nogle idéer derude

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-11 12:14

Gå ned til din læge og få en henvisning til diatist. Så kan du få alt det at vide som du har brug for.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 39 point
Dato : 07-02-11 12:32

Her er masser af fedtfattige opskrifter

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1579&bih=683&q=fedtfattige+opskrifter&aq=1&aqi=g10&aql=&oq=fedtfattig&fp=e0c3024a63ef125

Men ellers er havregryn godt til morgenmad, i stedet for sukker kan du bruge rosiner

Frokost... groft rugbrød med kylling/kalkun/roastbeef/tomater/æg osv, pynten kan være agurk/karse osv, men ikke salater

Frugt i løbet af dagen... og så må du spise det mor laver til aftensmad, men ikke så meget sovs ... skær evt. fedt af kødet..og meget gerne grøntsager og grøn salat - det kan du spise ubegrænset af

Det kan også være en god ide at skrive ned hvad du spiser og drikker i løbet af en dag, så kan du selv se om aftenen, om der røg for meget ned (tænker her på chips og søde drikke)

Godkendelse af svar
Fra : dani789

Dato : 07-02-11 12:37

Tak for svaret Nordsted1. det var også nogenlunde sådan noget jeg havde tænkt mig, men skulle lige have bekræftet at det var en ok metode

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 07-02-11 13:14

Havregryn er nem og sund morgenmad. Du skal bruge skummemælk og ikke komme sukker på. Du kan i stede skære noget frisk frugt i tern og komme på. F.eks. æble, banan, pære m.m.. Min yndligsfrugt på havregrynen er banan. Bl.a. fordi jeg kan skære den i stykker direkte på tallerkenen, med den ske jeg spiser med.

Rugbrødsmadder kan sagtens være sundt. Du skal bare huske at få noget grønt med også. Det kan f.eks. være noget salat, agurk, tomat, peberfrugter, avokado eller grønsagsrester fra aftensmaden. Du skal også undgå det pålæg der er lavet af hakket kød, da det ofte indholde masser af fedt. Det er typisk leverpostej, spegepølse, kødpølse og rullepølse. Vælg i stedet saltkød, hamburgerryg, røget filet, skinke, roastbeef m.m. Fiskepålæg er også sundt.

Du kan også lave en salat til at tage med- her er kolde rester fra aftensmaden også godt. Både gulerødder, bønner blomkål, broccoli m.m.m. kan bruges Men ellers igen tomat, agurk, peberfrugter, avokado, ærter og majs. De sidste to fås frosne, og kan kommes direkte fra fryseren i salaten. De vil så tø op inden du skal spise. Du kan også komme f.eks. tun i salaten. Kødrester skåret i tern eller et kogt æg er også godt. Hvis du vil have dressing på, skal det være en olie-eddike dressing.

Jeg vil tro at du sagtens kan spise det dine forældre laver til aftensmad. Du skal bare sørge for at få masseer af grønsager til. Så hvis det ikke er noget i plejer at få for meget af, så er det måske det du selv skal lave. Hvis i skal have frikadeller, steg, koteletter m.m. kan du koge nogle gulerødder, blomkål, broccoli, ærter, majs m.m. til. Man kan også købe rigtig mange gode blandede frosne grøntsager. Til kødsovs, lasagne, pizza og sammenkogte retter synes jeg en stor gang grøn salat er rigtig godt.

Jeg håber du kan bruge nogle af de råd jeg er kommet med. Men jeg vil råde dig til ikke at gå i gang med det hele på en gange, for så risikerer du meget let at det bliver for besværlig og du giver op. Start f.eks. med at få indarbejdet en god morgenmad, og når der bliver serveret grønt til aftensmade, så tager du mere af det. Når du efter nogle uger føler at det kører godt og det er blevet en vane, så kan du f.eks. prøve at gøre din madpakke sundere. Og når det kører, så kan du gøre noget mere.

Husk at det er bedre at få indarbejdet een god og sund vane der varer ved, end prøve at lave det hele om på en gang og det så kun holder nogle få uger, fordi du kører sur i det.

Kommentar
Fra : Victoriawild

Dato : 08-10-12 09:44

hej søde.

jeg har været lidt i samme situation.

kontakt ham her på www.mikawilliam.dk

han kan kun anbefalles og koster ikke meget.