/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fransk Bulldog allergi eller?
Fra : DBesic
Vist : 3031 gange
20 point
Dato : 05-02-11 11:20

Hej jeg har en Fransk Bulldog på 6 måneder.

Jeg hentede ham som 8 uger gammel. Han blev født og levede ude i et lille skur. De første dage var uden problemer men efter 2-3 uger begyndte han at klø sig og at få meget udslæt på maven og under armhulerne på forbenene. Hans ører begyndte at afgive en mærkelig klam lugt og det blev værre og værre. Hele lejligheden lugtede af det.

Vi tog til en dyrelæge i Glostrup, som mente at det var hårsækmider og efter flere uger med skrab og flere forskellige slags medicin fandt de intet. Det tog flere uger igen hvor de prøvede at finde ud af om han måske havde andre mider, med endnu flere skrab og mere medicin. Fodret blev også skiftet fra Kingsmoor til Hill's rescription diet.

Efter et godt stykke tid, besluttede vi os for at sende hvalpen til Fyn hvor vi kendte en dyrelæge, som også har helbredt vores anden hund. Han tog en blodprøve og gav ham kløestillende medicin. Der giv små 3 uger med intens behandling, men blodprøverne viste ikke noget præcist.

Han havde det godt og kløede sig kun 3-4 gange om ugen. (når jeg siger kløe, så mener jeg flipkløe, det vil sige, klø indtil det bløder hvis man ikke stopper ham)

Nu har jeg ham tilbage, men der er kun gået 4 dage og han er IGEN begyndt at klø sig og er rød på maven. Hans ører lugtet igen af døde grise og det er ved at være det samme som før.

Er der nogen der ved hvad der kan hjælpe?

Jeg er ved at være desperat og nu prøver jeg at skifte alt ud i lejligheden. Har købt neutral vaskepulver og håber på at finde ud af det snart. Jeg er ikke rig på nogle måder, og min lille hvalp har kostet mig langt over 10.000. Penge er ikke alt, men snart har jeg ikke flere og trænger til en omgang god søvn uden at skulle passe på ham en hel nat.

Håber I har et svar.

Accepteret svar
Fra : k_m_s

Modtaget 20 point
Dato : 05-02-11 12:56

Hej DBesic.

Min kone har lidt mere forstand på hunde så jeg overlader tastaturet til hende

hej DBesic.

Jeg er dagligt i kontakt med hunde som lider af allergi og mit absolut bedste råd til dig er, at begynde at rå foder din hund.

Vores egen hund (mop) havde de samme syntomer som din samt flere, og vi havde prøvet alle hylderne hos dyrlægen uden resultat, da vi hørte om barf, og selv om vi havde fået at vide at proteinerne skulle spaltes op, og det er de jo ikke i barf, så gik vi over på barf. Det reddede hans liv.

Vedr. salmonella er det "rigtige" barf kød næsten checket bedre end det kød vi mennesker køber og det er ikke pakket om.
Hvis der skulle være salmonella i kødet er mavens ph værdi omkring 1 (hvis du råfodre) og salmonellaen vil bare komme ud med afføringen.

Da hundene var ude i naturen har de jo også spist råt kød og ikke tørfoder der er proppet en masse unødvendigt i, der i mange tilfælde skader meget mere end det gavner.

Hilsen
Lotte

Godkendelse af svar
Fra : DBesic

Dato : 05-02-11 13:18

Tak for svaret det vil jeg prøve. Jeg skulle ikke regne med Barf skulle hjælpe sagde dyrelægen, men jeg tror jeg vil give det en chance.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-11 13:31

Det er ikke alle dyrlæger, der ved nok om allergier til at kunne behandle dem med succes.
Du kunne kontakte en dyrlæge med speciale i hudsygdomme.

--Min egen dyrlæge er sådan en (Allison Wilson, Ballerup). Og hun havde held til at behandle min tidligere hund mod støv/lagermide-allergi med succes. Desværre kom han for sent til den dyrlæge, og inden var han kun blevet behandlet med kløestillende medicin (prednisolon) som giver langtidsvirkninger fordi immunforsvaret blev ødelagt.
Så han blev kureret for sin allergi, men døde kort efter af ødelagt immunsystem.

Din hund er så ung så han har gode chancer for at blive rask, hvis det ER allergi. Så skal han testes for en række ting og derefter desensibiliseres, altså have indsprøjtninger af fortyndede opløsninger af de stoffer han ikke kan tåle. Man starter med opløsninger, der er så fortyndede så han ikke reagerer ret meget, og så gør man opløsningerne stærkere og stærkere.
Det er en behandling, der kan vare i ½-1 år før han er symptomfri. Og det VIL være dyrt hvis du ikke har nogen sygeforsikring.

Men det kunne også tænkes, at dyrlægen i Glostrup måske alligevel har overset hårsækmiderne.
Og at dyrlægen på Fyn mere har tænkt i allergi-baner..
Med den alder, din hund havde da han fik symptomer, tyder det mest på at det ER hårsækmider.
---Det er NORMALT, at hvalpe har hårsækmider, så den første dyrlæge burde have fundet noget, hvis han var rutineret nok.
Og hvis dyrlægen på Fyn har givet binyrebarkhormon som kløestillende medicin, så kan DET være en del af årsagen til at problemet er blevet værre.

--Læs artiklen her:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Haarsaekmideproblemer_Generaliseret_demodicosis.pdf
---Man anbefaler i artiklen at søge en dyrlæge, der har speciale i hudproblemer.

Din hund skal først og fremmest have en diagnose. Og den skal gives af en specialist.
Om du også vil BARF'e, kan du så beslutte når du er helt sikker på, hvad din hund fejler.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 05-02-11 17:38

Det glæder mig meget på din hunds vegne.

Husk at få vejledning ang. den vigtige kallun og de andre kød grupper, kød uden brusk/ben, indmad, kødfulde ben og kød med brusk/ben der hvor du vælger at købe det.

Og lad dig ikke skræmme, så er det ikke svære
din hund skal bare huske at komme igennem alle kødgrupper.

Hilsen
Kim