/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
flere decimaler i OpenOffice Calc
Fra : dk
Vist : 1507 gange
500 point
Dato : 03-02-11 15:59

når man f.eks skriver 2,00 i en celle rettes dette automaisk til 2
hvordan slår man det fra ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-11 16:16

Højreklik og vælg Formater Celler

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-11 16:19

Hvis du f.eks. er i række C, klik på C så hele rækken markeres, højreklik på C og vælg Formater celler, vælg Tal og vælg så det format du vil bruge

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-02-11 16:24

hvor laver man om i indstillinger så man ikke skal vælge dette hvergang
Citat
Højreklik og vælg Formater Celler

men at det forbliver sådan.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-11 16:30

Funktioner > Indstillinger, under Calc

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-02-11 16:55

hmm, gad vide hvor hvor du ser den indstilling, for jeg kan ikke finde den

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-11 17:54

Funktioner > Indstillinger, under Calc, beregn, ude til højre, antal decimaler

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-11 18:25

Normalt er det sat til standard, så hvis du skriver 12 står der kun 12
men hvis du skriver 12,123 kommer der kun 2 decimaler på,
derfor marker de celler det skal gælde og Formater celler til f.eks.

Tal -1234,12

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-02-11 21:34

"antal decimaler" er nedtonet så her kan man ikke ændre noget......
kan godt aktiveres ved at sæte hak ved "Limit decimals for......" med det hjælper ikke

hvis du skriver 2,12 virker det uden at lave nogen ændringer
men skriver du 2,00 fjernes de 2 nuller, så der kun står 2, det er det der skal laves om på
så de 2 nuller bliver der, uden man skal højreklikke og formatere celler

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-11 21:49

Højreklik og vælg formater

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 500 point
Dato : 03-02-11 22:25

Det kan du sagtens. Du skal ændre standard skabelonen.

Nu har jeg en engelsk version, men prøv om ikke du kan "oversætte" kommandoerne Det, der står i parentesen er mit gæt på hvad der står i en dansk version af Calc.

1. Åbn et regneark
2. Marker alt (ctrl-alt)
3. Højreklik, vælg Format Cells (formater celler)
4. Sæt Decimal Places til 2 (antal decimaler)
5. Klik OK

6. Vælg File...Templates...Save (filer...skabeloner...gem)
7. Vælg dit navn. F.eks. "min_skabelon"
8. Klik OK

9. Vælg File...Templates...Organize (filer...skabeloner...organiser)
10. Dobbeltklik på My Templates (mine skabeloner)
11. Højreklik på "min_skabelon"
12. Vælg "Set as default template" (standard skabelon)
13. Vælg Close (luk)

Næste gang du åbner Calc vil der automatisk komme 2 nuller efter kommaet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-02-11 22:30

Det var jo nemt! i stedet for at markere hele arket, CTRL+A og taste CTRL+SHIFT - 1

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-02-11 00:03

Ja tak, men så har du ikke læst hvad han skriver: At det skal være sådan hver gang han starter op. Det er det på min måde, ikke på din

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-02-11 09:00

Jow da, har jeg læst, du har så ik' læst det jeg skrev/viste med denne ( )

Godkendelse af svar
Fra : dk

Dato : 04-02-11 09:18

Briliant pedroso Takker

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-02-11 09:21

det var så lidt

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 05-02-11 09:53

Tak.

Sorry Klaudi. I iøvrigt ville jeg nok selv formatere arket på din måde. Men hvis han altid skal ha' de 2 decimaler kan han jo lige så godt ordne det en gang for alle.