/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Pærer m. Xenon vs. Xenonlygter
Fra : myg
Vist : 1781 gange
100 point
Dato : 03-02-11 09:56

Kan disse pærer med Xenon
http://www.thansen.dk/product.asp?c=4850284023&n=1200283591&pn=1227375507
(her er det H4 men i den sidste brochure er der reklameret for de samme i H7)
monteres i et alm lygtehus til H7 pærer, eller skal det være et lygtehus specielt beregnet for Xenon.
Jeg mener at have hørt at der er forskel på pærer og at deciderede Xenon-pærer kan ødelægge en alm. parabol, der ikke er konstrueret til Xenon.

Hvem ved noget om dette ???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-11 10:07

De viste pærer er alm. H4, men med skin af xenon.
Du kan købe xenon, men er ulovlige i alm. lygtehus.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-02-11 11:15

For at en eftermontering af xenonlygter skal være lovlig, så er lige en stribe krav der SKAL være opfyldt:

- automatisk regulering af lysets højde
- lygtevaskere
- lygterne skal selvsagt være typegodkendt til xenonpærer
- xenonkit der eftermonteres skal bære en TÜV-godkendelse

Der er således nok ikke mange xenon-ombyggede gamle Opel Astra'er der på det punkt klarer et syn, eller en alm. politikontrol på vejen.

Kravene kan findes i "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr" afsnit 6.02.020 (5) - Nærlyslygte med gasudladningslampe

- du kan finde det på retsinformation https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130888

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-02-11 12:53

Jeg prøver lige om jeg kan præcisere mit spørgsmål lidt bedre.
Vil disse pærer give et bedre/stærkere lys end standard H/-pærer ?
Er de lovlige at montere og uskadelige for det alm. lygtehus ?
Er der andre alternativer - jeg er totalt ligeglad med hvad de hedder osv. men er bare ude efter mere lys på mine forlygter !

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-11 14:30

De pærer som du har linket til er ganske almindelige H4 pærer, bare har de en farve som Xenon. -Ellers har de ikke noget med Xenon at gøre.
Hvis du vælger at købe dem, skal du vide at du skal skifte parvis, da farven på din lys skal være ens.
Og det er faktisk det som jeg skrev i mit første svar.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-02-11 15:01

Det besvarer så mit midterste spørgsmål går jeg ud fra ???
Men de andre to spørgsmål ???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-11 15:18

Hvis du har set samme reklame for H7 pærer, - så er svaret det samme.
Ellers forstår jeg ikke hvad du spørger om.
Det er jo kun farven til forskel, og ikke typen, og så længe de er klare er de lovlige.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 03-02-11 15:28

De pærer du linker til, er med "HID feeling", altså lys der minder om Xenonlys og er for den sags skyld lovlige.
De giver dig ikke bedre lys, for det er parabolen, der bestemmer hvordan lyset spredes.
Du vil nok opleve, at det oplyste område, vil være mere hvidt, men du vil ikke få bedre lys af den grund.
Du skal huske på, at stærk lys tæt på bilen, gør det svære at se langt frem, da øjnene justerer sig til det kraftige nære lys.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-02-11 16:46

Tak g_h men vil det så sige at de pærer der er på denne side alle giver ca. det samme lys.

Under normale forhold vil en 80W da give et bedre lys end en 55W og så er der cool Blue, Super Blue osv. osv.

Er der noget bestemt man skal gå efter for at få det lysudbytte ?
og varmer en 80W ikke for meget til at alm. lygtehus?

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-11 16:57

De giver lidt bedre lys, men det er ude i det difuse område, som ikke direkte rammer vejbanen.
En 80W. pære vil afgive mere varme, men om det skader parabolen, ved jeg ikke.
Jeg ved dog, af personlig ergfaring, at en 100w pære, kan ødelægge parabolen og endda springe lygteglasset, hvis bilen holder stille, med langt lys aktiveret.
De fleste af disse "blue" pærer, er kun for at give et mere hvidt udseende på lyset.
Jeg kalder dem Xenon misundelses pærer!

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 05-02-11 10:47

Tak for svaret g_h.

Også tak til stilkene for besvarelse af noget af spørgsmålet.