/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Bodeling
Fra : Kjeld
Vist : 1843 gange
100 point
Dato : 01-02-11 01:13

Hvis ægtefæller ved skilsmisse er blevet enige om, at konen overtager bilen og manden overtager huset, kan manden så forlange at huset skal vurderes, og hvis vurderingen er mindre end de gav for huset for 5 år siden skal manden have halvdelen af værdiforringelsen, er dette rigtigt når manden ønsker at bliv boende i huset?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-11 07:38

Det er naturligvis den nuværende værdi/vurdering som er gældende, hvis huset i siden i købte er blevet mindre værd, så er det bare surt men sådan er det, mandens halvdel er jo også mindre værd hvis det kan være nogen trøst

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 01-02-11 09:33

Hejsa,

Det er da ikke mere end rimeligt at der kommer en uvildig vurdering af husets salgspris (samt også bilen).
Da jeg i sin tid blev skilt ( under sidste boligkrise i starten af 90érne) havde vi 2 ejendomsmæglere til at vurdere øjeblikkelig salgspris. Den var noget lavere end restgælden og min eks. fik tilbud om at jeg betalte halvdelen af differencen og hun dermed overtog huset. Dette ønskede hun ikke og dermed måtte hun betale mig sin del af gælden og dermed overtog jeg hele gældsforpligtelsen.

Bluesky

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-02-11 09:45

Alt skal deles ligeligt, så den med 2 ejendomsmæglere er en god ide.

I skal også tænke på pensioner. Om nogle af dem skal deles. Jeg ved ikke om det er alle typer pensioner som følger personen.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 01-02-11 12:02

Apropos læste jeg i dagens MetroExpress at bodeling hvor huset skal gøres op med gældsdeling er en fælde idet den stærkeste part kan præstere at sende ex`n i livslang gæld.

Skifteretten vil ikke have noget at gøre med netop det, de støtter sig til en lov fra 1874 som senest er revideret i 1961, men dengang var der sgu heller ikke 4000 skilsmisser om året hvor fast ejendom var på spil mellem parterne.

Danske advokater har rendt ministeriet på dørene og senest i 1998 fik de lovning på at ministeriet var obs på problemet så skifteretterne kunne inddrages.
Men der er intet sket her 13 år efter.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 01-02-11 12:17

Hejsa,

LuffeA - jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med din kommentar ??
Hvis voksne mennesker vælger at deres veje må skilles og begge parter får de samme muligheder for at få afviklet forholdet, mener du så at det er uretfærdigt ? I en sådan situation er der selvfølgelig mange følelser involveret, men det er jo uomtvistligt et faktum at evt. ejendom skal afvikles og skal den ene part så bære den fulde gældsbyrde ? Begge parter hæfter for evt. gæld og at sætte ejendom til salg på markedet har jo samme resultat.

Bluesky

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-02-11 15:08

du skal have både hus og bil vurderet. alt skal gøres op i penge så der kan deles ligeligt mellem parterne. desuden skal der skrives en bodelingsoverenskomst. før den er skrevet er der ingen af jer der er frie til evt. at gifte jer igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-02-11 15:14

Citat
begge parter får de samme muligheder for at få afviklet forholdet, mener du så at det er uretfærdigt

Jeg omtalte netop dagens artikel for at henvise til hvad "man har gang i" for på nemmere måde at løse disse vanskelige sager uden at der skal betales dyrt for advokater.

Min egen nevø og hans ex måtte sælge en lejlighed med tab da de skiltes, dog var tabet langt mindre end de havde regnet med da lejligheden endelig blev solgt........jeg ville sgu ikke have givet så meget for den lejlighed
De to delte så gælden lige over og kan betale den uden at vende 50-ører hver dag, men det er jo ikke alle der slipper så let igennem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-11 16:04

Citat
er blevet enige om, at konen overtager bilen og manden overtager huset, kan manden så forlange at huset skal vurderes

Så er I jo IKKE enige

Hvis I indbyrdes laver en aftale der går på at konen overtager bil og manden overtager hus - så har I en aftale - er der gæld (eller værdi) på nogen af tingene, følger den med....

Retten vil til hver en tid respektere jeres egne aftaler uanset om de er retfærdige eller ej.

Alternativet er at ALT sælges - så står det jo hver især frit for selv at byde på effekterne...

Godkendelse af svar
Fra : Kjeld

Dato : 08-02-11 09:35

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 17-06-12 10:28

man kan da sagtens blive gift igen, det kræver kun man er blevet skilt. Jeg er selv skilt forlængst, men vores bodeling trækker ud i skifteretten fordi min x tror, at bare han mener noget er det lov.
Hvis vi er heldige bliver vores ikke særlig værdifulde bo delt ved lov inden vi har 3 års skilsmissedag. De eneste der får noget ud af vores skilsmisse er vores advokater og dkifteretten. Meget surt, at en mand kan chikanere så meget, at jeg kan få lov at betale af på dyre advokatregninger på flere 100.000 kr uden jeg reelt kan gøre noget for at stoppe udgifterne.
Der burde være en lov, som kunne pålægge den ene part alle advokatudgifterne, hvis det den part som er årsag til forløbet i skifteretten.