/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dvd optager contra Dvd harddiskoptager
Fra : Fattig
Vist : 1924 gange
200 point
Dato : 31-01-11 16:06

Jeg har en Philips dvd optager med 250 Gb. harddisk. denne dur imidlertid kun frem til 2012.

Jeg har så ledt efter en maskine der er klar til nye signaler, altså efter 2012.
Har kun kunne finde en Samsung med 250 Gb. harddisk eller LG med 160 Gb. harddisk men de har ikke den funktion at kunne overspille fra harddisken til Dvd-skive.

Hvorfor laves der ikke længere dvd-optagere????

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-01-11 16:10

Det har noget at gøre med, at udbyderne - altså dem du køber TV-signalet af - er ved at indføre harddiske i deres modtagerbokse, og det der med at brænde ud på en DVD er ilde set i de kredse
Du kan godt bruge din harddiskrecorder efter 2012, der skal du bare have en anden modtagerboks foran på en aux kanal el. lign. for det er modtageren i maskinen der bliver umoderne og ikke andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 16:11

Citat
men de har ikke den funktion at kunne overspille fra harddisken til Dvd-skive.

NEJ - for det er forbudt ved lov.....

mpeg4 optagere fåes KUN som harddiskoptagere - at der så kan "fuskes" på anden vis er en anden historie

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-11 16:20

Så kan du jo købe en DVB C/T og sætte foran din Philips dvd optager

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-01-11 16:20

Mener det er noget med at man ikke må kunne lave er kopi til distribution, når det kan gøres i M-peg4 -> HD kvalitet.

Denne du har kig på?
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/blu-rayhdd-optager/samsung_bd-c8900_blu-ray-m-hdd-optager_sort.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 16:56

Citat
og sætte foran din Philips dvd optager

Fattig har INGEN DVDoptager - det er også en Harddiskoptager

Der er IKKE NOGET der hedder DVDoptager med harddisk (enten-eller)....

Det er vidt forskellige formater der optages i

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-11 17:04

Jeg har da en DVD optager og HD optager, i samme kasse, godt nok kun analogt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 17:07

Citat
godt nok kun analogt

Ja - ingen problem i det - men vi snakker vel mpeg4

Mpeg4 filstrukturen kan SLET IKKE læses af en DVDoptager.... (eller afspiller for den sags skyld)

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 31-01-11 17:57

Tak for mange gode komentarer, men lader spørgsmålet stå lidt endnu.

Vil det sige at det er tv-udbyderne der bestemmer hvordan fx. Samsung, Sony, Philips osv. skal konstruere deres "maskiner"?

Refi. Det er vel ikke forbudt at optage en tv udsendelse og overspille denne til video hhv. dvd

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-11 18:24

Denne sagem kan optage to programmer på een gang, eller optage på den ene kanal og afspille på den anden kanal til et gammelt TV / optager

http://parabolspecialist.dk/shop/sagem-dtr-94250ta-1382p.html
Den fås måske billigere, og det er uden boxe abb.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 18:38

Citat
Det er vel ikke forbudt at optage en tv udsendelse og overspille denne til video hhv. dvd

Det kan du godt, men så er du tilbage i DVDstrukturen.....

Du kan IKKE lægge mpeg4 DIREKTE på en DVD - den kan ikke afspille dem - så en konvertering SKAL der til....

Der findes så flere programmer der kan klare det.....

Så uanset hvordan du vender og drejer det, skal du via komputeren for at få det på DVD (det skal optages påny)

Citat
Vil det sige at det er tv-udbyderne der bestemmer hvordan fx. Samsung, Sony, Philips osv. skal konstruere deres "maskiner"?

NEJ - det er lovgivningen - digitalkopiering er FORBUDT (og det gælder det meste af verden bortset fra måske Kina og Rusland )

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-01-11 19:02

Der er det sgu nok også ulovligt, de er bare ligeglade

Kan du ikke finde en DVD optager/brænder med HDMI indgang og scalering så den automatisk konverterer. Stille den ved siden af harddisken. Tror ikke du kan få det i samme kasse. Mener også at problemet er at der er ikke ret mange andre lande end DK der koder i Mpeg4 endnu. Så markedet er lille endnu. Er dog ikke sikker på det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 19:09

Citat
der koder i Mpeg4 endnu

Det er ikke en kodning - det er en komprimering.....

Kommentar
Fra : leob

Dato : 01-02-11 00:13

Jeg har prøvet i et sykke tid at finde en maskine, som kan optage HD-udsendelser og derefter overspille dem til DVD eller BluRay.
De findes tilsyneladende ikke på det danske marked, nok nærmest af ophavsretlige grunde

Jeg har set een på det australske marked, men de bruger jo andra standarder på mange ting, så en inport vil nok ikke løse problemet.

Jeg mener også, at jeg set en tidlig Panasonic maskine til ca. 6.000 kr, men den figurer ikke på deres hjemmesider.

Vi bliver nok nødt til at vente, til een af leveramdører bryder deres aftale og begynder at levere.

Der er nogle (Klaudi) som mener, at man
Citat
Så kan du jo købe en DVB C/T og sætte foran din Philips dvd optager

Det tror jeg ikke rigtiogt på. Jeg har et TV med MPEG4 og en HD/DVD optager med MEP2 men den kan kun optage analoge signaler fra TVet. HD udsendelse kan ikke optages på DVD optageren - jeg kan ihvertfald ikke.
leob

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-02-11 00:18

Her er en DVD optager til bl.a. mpg4. Den kan meget andet og så er den dyr.

http://www.kelkoo.dk/p-dvdoptagere-100304323/panasonic-dmr-bs850-19628882#selectedTab=specs

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-11 07:34

Citat
Her er en DVD optager til bl.a. mpg4

NEJ....

Læs nu hvad den kan OPTAGE på....

Harddisk-tuner og Blu-Ray.....

Og igen...

mpeg4 komprimeringen og DVD kan slet ikke køre sammen (derfor kommer det ALDRIG i den form) - det er 2 forskellige filsystemer......

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 01-02-11 09:04

Refi har den rette forståelse, - basta.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 01-02-11 10:56

Det er rigtigt, Refi men det jeg har søgt er såmen "bare" en optager på DVD eller BluRay som samtidigt har en HD. Dvs at den enten kan modage en HD udsendelse fra TV eller - bedre - selv kunne optage udsendelsen direkte på HDD for derefter evt at kopiere den til en BluRay eller DVD.
Det vil indebære, at mindst een af tingene, TV eller optageren, har MPEG4 understøttelse.

Jeg har selv været opmærksom denne
Citat
Her er en DVD optager til bl.a. mpg4. Den kan meget andet og så er den dyr.

http://www.kelkoo.dk/p-dvdoptagere-100304323/panasonic-dmr-bs850-19628882#selectedTab=specs

Den er steget i pris siden sidst hvor den kostede ca 62oo kr.
Problemet er muligvis - bortset fra prisen - at den tilsyneladende er fra UK eller måske yderligere fra Australien. Så har vi måske et problem i DK med strømforsyninmg og TV systemet (PAL e.lign.)
Jeg kan heller ikke se den i Panasonics liste over produkter, så en evt. reparation i DK er måske svær

leob

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-11 11:37

Citat
eller DVD.

Og DVD kan du sagt sagt glemme - det er et andet filsystem og det kan ikke aflæses....

Du kan sagtens brænde filerne på en DVD - du kan bare ikke bruge den til noget - de kan KUN VISES fra en Harddisk eller konverteres til DVD - og det skal gøres i et komputerprogram.

En DVDafspiller eller optager kan IKKE vise filsystemet (og dermed optagelsen).....

Derfor vil det heller aldrig komme på markedet med mindre man "opfinder" nogle andre DVDdrev eller lægger et konverteringsprogram i maskinerne - det sidste gør man næppe

Kommentar
Fra : leob

Dato : 01-02-11 12:05

Det forstår jeg , Refi
... men er da tilfreds hvis jeg bare kunne få en BluRay optager
Leo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-11 12:41

Citat
men er da tilfreds hvis jeg bare kunne få en BluRay optager

Selv dem der reklamer med Blu-Ray optagere viser sig ved nærmere eftersyn at være AFSPILLERE og digitaloptagelser foregår på Harddisk....

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=387678

Men de findes ude i verden - de virker bare næppe i DK.....

Pana... har en på det franske marked (med DVB-T) og vist nok også det engelske (med DVB-S) - INGEN af dem vil virke i DK.....

Kommentar
Fra : leob

Dato : 01-02-11 15:12
Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 01-02-11 18:11

Vil jeg kunne optage tv udsendelser på vhs for så senere at overspille disse til til dvd når der sendes i mpg4 eller Hd ???

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 01-02-11 18:52

Du kan IKKE optage et digitalt signal på VHS....

Du kan godt optage på VHS, men det bliver et analogt signal fra TVet....

Du kan også stadig optage på din/en DVD optager - den skal så bare være tilsluttet TVet med scart og det skal være den udsendelse du SER.....

Fremtiden må blive "løse" harddiske (usb-diske) der optages på via de bokse der allerede findes i massevis (mpeg4) - derefter sættes harddisken blot over i komputeren og via programmer kan optagelsen så konverteres til DVD (og samtidig kan fjernes det man vil klippe fra)...

Et super af slagsen er dette:

http://www.haenlein-software.com/index.php?PHPSESSID=807538e5118cab10b16bf6aca97af1e1&nav=products/dvr-studio-hd-2

Den arbejder uden problemer med alle optagelser fra det optagede digitale mpeg4 (streamede)signal - uanset om optageren gemmer i forskellige formater....

Og du kan ikke med det blotte øje se noget tab... (bruger den selv)

PS.... Den er også til HD og Blu-Ray

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 01-02-11 19:51

Tak for svaret refi.
Så kommer jeg nok ikke nærmere i svar til mit oprindelige spørgsmål.
Takker alle for seriøs deltagelse.