/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Trælofter ?
Fra : atie
Vist : 2941 gange
300 point
Dato : 31-01-11 11:50

Vi har hevet et gammel træloft ned og vil sætte et nyt op, men de brædder vi har købt er 388cm lange og rummet er 423 cm. Der er not og feer i . Hvordan øger man brædderne så det ikke ser ud som om man laver et bestemt mønster og hvordan kommer man godt i gang. Gode råd og vejledning søges . Hvor starter man med at sætte op, midt på loftet eller i siden ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 11:58

Citat
så det ikke ser ud som om man laver et bestemt mønster

Hvis det er din prioritet, er du jo nødt til at save brædderne i mindre stykker....

Jeg ville da blot skiftevis starte i højre og venste side... -færdigt arbejde....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-01-11 12:04

Hejsa.

Med hensyn til opsætningen så kig på denne side.
Du skal lige skolle lidt ned så er der en uførlig anvisning ...har selv brugt den.
http://www.bolius.dk/alt-om/vaegge-og-lofter/artikel/lofter-med-traelister-eller-braedder/

Kommentar
Fra : atie

Dato : 31-01-11 12:10

altså Refi.. sådan kan man da ikke gøre, du er altid en værre sjover og hurtig,, sidder du altid der søde ven... elsker dine sjove kommentar.. god dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 12:14

Citat
sådan kan man da ikke gøre

Du har da ikke andre muligheder - hvad er problemet

Hvorfor kan du ikke starte skiftevis

Du kan da ALDRIG få 388 til at gå op i 427 mere en EEN gang UANSET hvordan du vender og drejer brædderne....

Så må du jo save dem op i meterstykker - så kan du lave det mønster du har lyst til....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-11 12:18

Flyt den ene væg......

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-11 12:19

Sæt dem fortløbende, et brædt på 3,88 plus en stump på 0,35, brug så det brædt du har savet af osv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-01-11 12:23

Citat
brug så det brædt du har savet af osv

Ja - så bliver de da ALLE savet i stumper....

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-01-11 12:23

Start i den ene ende med et brædt hvor du har savet feren af. *) Næste bræt saver du over, så du får et stykke der passer i enden af det første (feren også af her).
Resten starter du med i næste række.
Nu er det en ny længde du skal øge med osv.
Hver gang vi det være forskellige længder du får savet af til at starte med igen i næste række.
Det giver et tilfældigt samlingsmønster.
En god ide er det at affase kanten når du har savet, så samlingerne fremhæves lidt, i stedet for at man prøver at skjule dem.

*) Tjek lige ved at måle, at du ikke kommer til at slutte med et meget smalt bræt - for så skal du nu starte med at save mere end feren af.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-01-11 12:40

Du har selvfølgelig snakket med tømmerhandlen, om ikke de kan bytte til nogle længere brædder?

Kommentar
Fra : atie

Dato : 31-01-11 12:54

Hej Myg
Det der lyder prof. lyder som det er noget du har beskæftiget dig med,

men sig mig lige skal man ikke finde midten af loftet og starte der, det kan jeg læse inde på det link som Piaskov sendte.. du har jo forstået mig ret i at det er forskellige længder der skal være for at give tilfældig samlingsmønster....

I øvrigt er det min mand der skal lave det, imen jeg søger de kloge hoveder for hjælp,,, så lige nu er han ved at måle op, man skal jo heller ikke rutte med brædderne, for de er dyre, da de er malede, så man kan jo bare ikke som Refi foreslår save skiftevis.

Vi kan så forstå at der ikke skal være som du skriver en lille stump at slutte af med, så måske ½ m. skal saves af ved feren i starten, for ellers vil vi slutte med en lille stump på 35 cm... Har printet dit svar ud til min mand, løber frem og tilbage med gode råd til ham fra Jer men han er ikke vild med at affase kanten, hvor jeg syntes det kan være meget smart ?? nå men nu er vi så småt igang..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-11 13:34

__________ ___
_______ ______
____ _________
_ ____________

et lille skitse med fortløbne

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-01-11 14:06

hvis jeg var dig, ville jeg bytte brædderne til nogle der er lange nok. det giver det absolut bedste resultat. hvis ikke du har nogen erfaring med den slags, er det ikke en god ide at begynde at skare loftbrædder. det er altså en opgave for en tømrer.

tømreren

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 31-01-11 15:02

Helt klart!!.... Køb nogle brædder, der passer på længden!!!

Samlingerne vil trække og vride sig med tiden....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-01-11 16:01

Citat
Samlingerne vil trække og vride sig med tiden....

Sikke noget pjat...naturligvis gør de ikke det hvis det er sat ordentligt op.
Vi har haft vores siddende i 4 år nu og det sidder perfekt.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 300 point
Dato : 31-01-11 16:03

Man kan godt starte på midten, men hvis du vil sømme for dæk skal du jo sømme ind i noten, og så er der kun en vej frem. I det hele taget er det lettest på den måde jeg angav. Vedr. det sidste brædt så er det jo i bredden det ikke må blive for smalt, og derfor måler du lige op, hvordan det går op med bræddernes dæk-mål - altså det stykke som brædderne reelt dækker.
Du kan også snyde lidt til sidst, ved at lave lidt luft i noten ved hvert brædt, men det vil jeg ikke anbefale, da der så senere når de skrumper kan blive steder, hvor de ikke når sammen.
35 cm i længden er ikke en lille stump på den led

Husk så, at det er mest korrekt at loftbrædderne følger husets længderetning - men det er ikke noget "must".
Fer-siden af brædderne mod vinduerne, hvis det kan lade sig gøre. Det giver den pæneste skyggevirkning.
Og ja, jeg har sat lofter op i mere end et hus

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-01-11 16:06

For øvrigt er det ikke noget større arbejde at affase. Hav bare lige en høvl ved siden af saven, og giv så hver ende af de oversavede brædder2-3 høvlstrøg, så er det ordnet. Ikke noget stort arbejde, men der giver en flot finish.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-01-11 16:10

Citat
men han er ikke vild med at affase kanten

Der er ikke tale om at fræse enden så fasen bliver 5 mm bred, blot en anelse, så ses samlingerne mindre når træet begynder at arbejde, desuden vil en skarp kant danne tydelige "skægstubbe" hvis Du kører en våd klud over den senere.
Jeg kan godt se det er problematisk da træet er malet.

En transport til huset i dette vejr hvor træet også kommer fra en kølig lagerhal er ikke særligt sundt, så I har vel "aklimatiseret" træet et par dage i stuen inden I begyndte ?

Kommentar
Fra : atie

Dato : 03-02-11 16:21

Hej Myg
Det ser fantastisk ud med at affase, og det var rigtige gode råd du gav, loftet bliver flot. Ja og feer siden mod vinduet har vi også gjort, og du har helt ret, det er godt. Selfølgelig er der nogle små bitte huller der hvor sømmet er skudt ind med en gaspistol, men de skal lige have med hvidt maling på en lille pensel.

Og til Luffe, jo vi har haft træet til at ligge inde i 22 grader i flere uger, så det er godt aklimatiseret.

Jeg giver også Piaskov ret, selfølgelig er det noget sludder at samlingerne vil vride sig. I øvrig er det blevet flot med de affasede samlinger. Og vi startede i midten af loftet og gik ud mod siderne, og det viste sig at være en god ide, da der var lidt skævhed ved vægen..

Til Klaudi.. jo det var et fint mønster du lavede der, vi har gjort noget ligende.

Vi siger tak til alle der har givet os gode råd, det var ikke gået uden Jer... Min mand har knoklet i 2 dage nu, og mangler lige at dække sømhuller.
Point går jo selfølgelig til Myg. jeg ville jo ellers gerne have delt dem ud til Jer andre også...

Godkendelse af svar
Fra : atie

Dato : 03-02-11 16:22

Tak for svaret myg.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-02-11 16:51

Selv tak.