/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nyt fyr
Fra : Kortoververden
Vist : 1176 gange
100 point
Dato : 30-01-11 17:07

Vores gamle oliefyr er ved at blive rigtig træt, så nu skal det udksiftes, men hvad kan bedst betale sig?

Jeg synes det er et fuldstændig uigennemskueligt marked og jeg kan simpelthen ikke finde nogen der kan give en "uvildig" rådgivning omkring valg af fyr.
Skal det være gas, sol eller piller?

Vi har ikke plads til en masseovn og grunden er for lille til jordvarme.
Hvad siger brugerne her?

Huset er en murermestervilla fra 1912, grundplan 105 kvm og 3 etager inkl. loftet som opvarmes med sit eget splitanlæg.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 30-01-11 17:13

du kunne også se på denne side hvis du vel ha jordvarme de bore den nemlig ned i steden for at sprede den uder over grunden du kan prøve at kontakte dem det kan være det er biliger end gas og piller

http://www.nivaavvs.dk/jordvarme/vertikal-jordvarme-boring.html

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-01-11 17:19

tronddk:

Tak for tippet om den lodrette boring, problemet er igen, at hvis jeg kontakter dem får jeg igen en rådgivning der kun handler om jordvarme, for det er det eneste de sælger, ville være rart at finde en forhandler der leverer alle former for fyr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-01-11 17:36

Når det nu er oliefyr, du skal skrotte, skal du i hvert fald lige kigge på tilskudsordningen her

http://www.skrotditoliefyr.dk/da-DK/Sider/Skrotditoliefyr.aspx

Derudover er der energitjenesten, som er uafhængig, men hælder til VE

http://www.energitjenesten.dk/

Men den rigtige model er jo nok, at bede om tilbud på de forskellige varmemuligheder, og gå deres beregninger om varmeudgifter igennem med en tættekam.

Selvfølgelig, hvis du ligger i et fjernvarmeområde (IKKE et barmarksværk) er det normalt langt det billigste, men det gør du vel ikke, for så havde du nævnt det!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-01-11 17:37

Jeg står for at skal udskifte min gode gamle kombikedel, og med min alder taget i betragtning, har jeg en tanke om at vil kombinere piller med solvarme.
Jeg har i baghovedet, at jeg i perioder af 2-3 uger ville kunne være hjemmefra både sommer og vinter, og vil gerne at have et anlæg som kunne passe sig selv, og så var olie i kombination en god makker.
Det har også noget at gøre med hvor megen plads man har til sit anlæg.
Hvis jeg stadig var ung og uden skavanker, ville jeg nok satse stadig på tyske petrokoks, men desværre skal man tænke flere år fremover. Og jeg ved ikke om du så også har det samme problem?
Gas ville jeg ikke vælge, -man siger den danske gas ophører om ca. 10 år, og hvordan bliver situationen så?
Jeg syntes det er svært at tilråde noget bestemt, da man ikke ved om dine forhold, ligner måske det, som er mit problem.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-01-11 17:39

Fjernvarme er desværre udelukket, ellers havde det været det oplagte valg

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-01-11 17:41

Glemte at skrive, at når du sammenligner div. tilbuds driftsomkostninger, skal du checke at de rent faktisk lægger samme effektive energiforbrug til grund, det er nemt at lave et flot tilbud, men I skal jo stadig have den varme I er vant til ud af radiatorerne.

Og hvis I har alm. radiatorer, sætter det typisk en grænse for hvor lav temperatur I kan have i anlægget, hvad der ofte vil gøre det umuligt at bruge varmepumper, der ofte har en lav fremføringstemperatur.

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 110 point
Dato : 30-01-11 17:47

Citat
du kunne også se på denne side hvis du vel ha jordvarme de bore den nemlig ned i steden for at sprede den uder over grunden du kan prøve at kontakte dem det kan være det er biliger end gas og piller

Det er en hel del dyrere at få boret jordvarmen ned. Desuden skal man søge om det, og det er ikke sikkert du får lov. Problemet er grundvandet.
Jeg har været hele møllen igennem for nylig. Det kommer meget an på dit forbrug. Jeg havde nogle VVS'ere ude som kunne insttallere det hele, så bliver det lidt mere uvildigt.
Gas: Billig installation. Men du bliver afhængig af oliepriserne.
Varmepumpe, luft: Billig i installation, men skal suppleres om vinteren
Varmepumpe, vand: Jordvarme er billig i drift, men du skal have en stor grund til sådan et varmebehov.
Solvarme: Skal suppleres om vinteren
Pillefyr: Billig i drift, men ekstra arbejde med pillerne. Min favorit, men jeg har et problem med pladsen til fyret og pillerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-11 18:20

Måske du kan snakke med ham her:
http://www.krusesvarmeteknik.dk/
Han sælger og monterer næsten alle former for varmeanlæg.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-11 20:05

hvis du skal være væk i 2-3 uger ad gangen, er pilefyr ikke en mulighed. der skal fyldes på og skrabes aske ud et par gange om ugen hvis det skal køre optimalt. men en ny oliefyrskedel er nu heller ikke særlig dyr. og så har den en udnyttelsesgrad på min. 92,8%. det kræver loven at den skal have. gas er også en mulighed, men et gasfyr er væsentligt dyrere. du kan få et komplet oliefyr med kedel og varmtvandsbeholder for under 15000 kr, så du skal kunne spare en hel del for at det kan betale sig at bruge piller. det vil vare mange år inden et pillefyr er tjent ind, selvom det er et godt alternativ. men det er en hel del dyrere hvortil kommer, at det kræver en del plads at opbevare pillerne.

Godkendelse af svar
Fra : Kortoververden

Dato : 31-01-11 09:37

Tak for svaret pedroso.

Simpel men overskuelig listning af de forskellige, det var faktisk det jeg havde brug for

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 03-02-11 21:39

Selv tak. Ja, det kan godt være lidt uoverskueligt. Men en snak med fagfolkene kan i hvert fald anbefales. Bare kontakt nogen, som ikke er gift med den ene type af løsning, for selvfølgelig kan du få varme ud af alle metoderne
Citat
hvis du skal være væk i 2-3 uger ad gangen, er pilefyr ikke en mulighed. der skal fyldes på og skrabes aske ud et par gange om ugen hvis det skal køre optimalt

Det er ikke helt rigtigt længere. Nyere pillefyr fås med automatisk asketømning af brændkammeret, så du bare skal tømme askeskuffen en gang imellem - og hvis du er bortrejst er det jo begrænset hvor meget aske, der skal tømmes. Se lige her:
http://www.grevevvs.dk/Tr%E6pillefyr/Viessmann/Vitoligno300-P-pillekedelitopklasse/71-23-287.html