/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremsekaliber
Fra : nomore
Vist : 4783 gange
50 point
Dato : 29-01-11 18:39

Stemplet sidder urokkeligt fast,
der er ingen rust eller ir.

Kan ikke presse det ud med trykluft,

Gode råd...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-01-11 18:44

Det hedder nok to nye kalibre, det er sikkert rustet fast indeni.
Måske kan WD 40 løsne den.

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 60 point
Dato : 29-01-11 18:55

Hej.

Du kan koble den til bremsesystemet igen, så udlufter du systemet og
trykker stemplet ud ved at pumpe med bremsepedalen indtil det kommer ud.

Stemplet skal ikke sidde særlig fast for at det er umuligt med luft.

Hilsen
Reiffenstein.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-01-11 18:56

Trykluft er ikke midlet til at presse stempler ud. Trykker er mindre end i bremsesystemet.

Forbind til et bremsesystem . sæt en træklodts mellem stemplerne , hvis der er to.
Kan du ikke presse stemplerne ud skal du have en ombytter kaliber.

Selv hvis du får dem ud er det ikke for amatører at reparere en kaliber. cylinder skal hones og der skal nyt gummi i .

Om bytnuing er billigere end honeværktøj.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-01-11 18:58

Har haft dem i blød med petrolium natten over, men... fast sidder stemplet.
Sjovt nok, kan det heller ikke bankes ind.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-01-11 19:00

Citat
Stemplet skal ikke sidde særlig fast for at det er umuligt med luft.

Går med samme tanke, da det virker = når det er monteret, og med tryk på pedalen.

Men lidt af et dobbelt-arbejde..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-01-11 19:02

2 kommentare til samme løsning = takker

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-01-11 19:12

prøv med en skruetvinge. hvis du ikke kan klemme den sammen med den, er der noget helt galt.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-01-11 19:17

Citat
øv med en skruetvinge

Har desværre ikke et, der kan BIDE over det, men vil da lige prøve
noget i samme stil, da det kan være der ` bare´ lige skal løsnes
lidt den ene og anden vej.
Men ellers monterer jeg skidtet og prøver et andre par gode foreslag...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-01-11 19:21

Nu skriver du ikke hvad det er for en bil, og om det er en bagkaliber.
Hvis det er en bagkaliber kan den meget vel, skulle skrues ud, -det er et system hvor håndbremsefunktionen justerer den. Sådan virkede det i min tidligere Mitsubishi.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-11 19:52

Hvis stemplet er langt ude så kan den være skæv og da kan den sidde godt fast.Da må du rette den op før du kan bevæge stempelet
alimak

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 29-01-11 20:06

Af de sidste 2 kommentarer kan du udlede, at det ikke er smart at anvende vold.
Brug metoden med at trykke stemple UD med normalt bremsetryk.
Hvis stemplet er kæntret og du bare tyrer det ind med vold, river du boringen op i kaliberen og kanten af stemplet bliver også revet op.
Og så kan du lige så godt finde en ombytter med det samme.

En fag uddannet mekaniker vil altid fraråde hjemme mekanikeren at rode med fejlbehæftede bremser.
Men der er nu ikke noget som helst til hinder for at pudse rent med omtanke - f.eks. fint ståuld - og blæse rent med trykluft.
Evt. skifte en O-ring, når først det er adskilt.
Der er absolut ingen raket teknologi involveret i dette arbejde.
Det vigtigste er, at du er uhyre renlig da det er fint tilpassede dele som nemt låses af snavs, herunder fibre fra klude og ståluld.

Inden du samler, smører du alle glidende overflader ind i bremsefedt, som kan købes i små flade tuber til små penge.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 29-01-11 21:22

Citat
Af de sidste 2 kommentarer kan du udlede, at det ikke er smart at anvende vold.
Brug metoden med at trykke stemple UD med normalt bremsetryk.
Hvis stemplet er kæntret og du bare tyrer det ind med vold, river du boringen op i kaliberen og kanten af stemplet bliver også revet op.

Stemplet sidder ? næsten helt inde, da jeg næsten aldrig bruger den bremse (pedal/ bagbemsen)
Men klodserne/ bakkerne var rustet/ blevet opløst af fugt eller andet = kan ikke forstå hvad,
men da jeg hev baghjulet af, for at skifte dæk, røg bremse bakkerne fra hinanden = kvalitet fra producenten!!!

Citat
Der er absolut ingen raket teknologi involveret i dette arbejde.

Nej __ vel...

Det sidder bare godt FAST..

Her er hvordan det skal gøre´s, (ifølge manualen) og det ser ligeså pænt ud/ adskilt hos mig.
Men ud vil den ene altså IKKE, prøver at montere det og ellers følge et par gode råd.
Og alle reservedele er købt ind/ og hygiejnen er fulgt.
http://peecee.dk/upload/view/287288

Jeg har også en Video om samme, men vil ikke lægge den på nettet,
da den fylder for meget = den/ de kan hentes ONLINE, på en MC side,
som jeg desværre ikke lige kan huske NU,
hans side har flere reparations-video´r som er gode for nybegyndere, af alt.
Og har været herinde som et TIP.

Og SORRY, hvis jeg har skrevet under BIL = men - bremser, er og bliver bremser...?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-11 21:48

Er det bagbremse caliperen som sidder fast, så kan det være at du har håndbrems på denne. Da kan du skrue ud stemplet.Det kan være lidt svært, men værksteder har værktøj der kan gøre det, mulig du kan bruge en papegøjetang til at skrue med.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-01-11 21:55

Petoleum og andre olieprodukter er døden for et hydraulisk bremsesystem. Det kan være at det du har behandlet med har fået gummiringen på stemplet til at svulme op og sat det urokkelig fast.

Hvis du får stemplet løst skal du absolut skifte gummidele, som der er kommet mineralolie-wd40- petroleum og lignende i kontakt med.
Man kan få noget specielt "gummifedt" som bruges til monterring og under gummimanchet mod fugtindtrængen.
Husk -aldrig olieprodukter i hydraylisk bremsesystem.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-11 21:55

Så først nu at det var Mc bremser, bremser er og bliver bremser siger du. Det er vel ikke helt rigtig. Det er en del forskel på bil og Mc.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-01-11 22:56

Her er en billigt honeværktøj til at bruge med boremaskine.
Som smøremiddel bruges petroleum - men husk at vaske godt ud bagefter med rensebenzin.

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&Ne=4294958064&N=4294957012

http://stage6.dk/pi/Honev%C3%A6rkt%C3%B8j_Motoforce_7090_.aspx

Jeg har selv brugt det til bremsesystemet i min forgangne Volvo 544/210

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 29-01-11 23:36

Du har ret i, at bremser er bremser, uanset MC eller bil.

Det er grundlæggende samme konstruktion og de samme materialer der er anvendt.
Dermed bliver arbejdsmetoder ved service og reparation også det samme.
Og fejltyperne er såmænd også ganske de samme.

Jeg har før set at belægningerne raslede af klodsernes bæreplader.
Det sker altid, når vand og dermed rust gror ind i vulkaniseringen mellem belægning og stålplade.
Det er meget almindeligt på (skrot) biler der har stået stille et par år.
Eller på ældre kørende biler med lavt km tal.
Simpelthen fordi belægningen normalt når at blive slidt ned inden den løsner sig, på køretøjer der bruges dagligt.

Prøv at se dig omkring blandt arbejdskolleger og bekendte.
Nogen der mulighed for at sætte en seriøs luftkompressor på ?
En værksteds kompressor yder 10 bar, mens en hobby kompressor lige snuser til 8bar.

Ellers må du have fat i en håndpumpe til hydraulik.
Så kan du snildt komme op at snuse til 100bar, hvilket din kaliber SKAL kunne holde til.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 30-01-11 00:02

En smørenippel i indgangshullet og så skal du sætte en fedtsprøjte på.
Du kan komprimere luft men ikke fedt. Du skaber et langt større tryk bag stemplet med fedt og så skader du ingen dele. Det er et godt gammelt råd der bare virker.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 30-01-11 00:09

Du skal også passe noget på med trykluft. Stemplet kommer ud med enorm hastighed hvis du bruger trykluft. Det sker ikke ved brug af fedt, da der ikke sker en kopression. Så kommer stemplet bare glidende lige så stille ud. Det er skide smart.
Du skal selvfølgelig rense delene i bag efter, det er let gjort.
Det er selvfølgelig bedst at bruge en syrefri fedt, men jeg mener du kan bruge al slags fedt, da der ikke er lang berøringstid. Så gummiet ikke bliver beskadiget, som man ser når der f.eks. er brugt kobberfedt de steder der rører gummiet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-01-11 04:13

Der nævnes et par steder "specielt smøremiddel. Jeg har med held brugt siliconefedt til vandhanepakninger, købt hos en blikkenslager. Til at løsne har jeg brugt Pioner petroleumsfri silicone.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 05-02-11 22:04

Tak for svaret reiffenstein.
Og ud POPPEDE cylinderen, og det var som var det lavet i SMØR
og det tog kun et par minutter = under udluftningen.
Holdte lige den anden cylinder tilbage med en skuetvinge, da den smuttede ud og tog al trykket.
Der må sg_ være tryk på skidtet, altså.

Citat
Trykluft er ikke midlet til at presse stempler ud. Trykker er mindre end i bremsesystemet.

NOPE, det er umuligt at rykke ud med luft eller (bide) tænger, så går der bare kage stemplet =
grater og andre ulyksaligheder.

Takker for gode råd = men på med skidtet og brug pedalen.
Trykluft = LOL
-----
Smider lige den video hvis jeg møder den side igen:
http://repvideo.lars-mc.dk/repvideo/view.repair_video.php?id=11

Thanx

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-02-11 22:08

+ for meget =
man kan da bare lære, når det er SÅ NEMT...