/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af fugtigt vindue
Fra : Namilla
Vist : 617 gange
20 point
Dato : 27-01-11 16:51

Jeg har købt hus, og nu er jeg så kommet til vinduet i soveværelset. Da jeg flyttede ind, så det nærmest nymalet ud, og jeg tænkte at det så kunne vente til sidst. I løbet af natten dannes der meget fugt i vinduet, og selvom jeg lufter ud hver dag, så begyndte malingen at skalle af.
Nu har jeg slebet det ned (helt ned til træet, hvor malingen sad løst, bare slebet lidt, alle andre steder), men træet nogle steder er meget fugtigt!. Hvordan skal jeg få det til at tørre, så jeg kan male det, og hvordan undgår jeg i fremtiden at malingen skaller?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 30 point
Dato : 27-01-11 16:56

Vent med at male det til sommer, når det har chancen for at blive tørt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-01-11 16:59

Du mangler noget udluftning, evt en ventil i ydervæggen, det er ikke rigtigt at vinduet dugger om natten.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-11 17:08

Citat
det er ikke rigtigt at vinduet dugger om natten

Ikke hvis man nøjes med at sove

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-01-11 17:14

Måske det vil hjælpe hvis du sætter varme på om dagen- lufter ud inden du skal sove og skruer ned for varmen om natten osv osv.

Godkendelse af svar
Fra : Namilla

Dato : 27-01-11 17:17

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : Namilla

Dato : 27-01-11 17:20

Kan det have noget at gøre med, at det er en ombygget garage? Altså det er bare pudsede mursten på 2 af væggene, og den 3 støder op mod et uisoleret depotrum.
Hvordan laver man i så fald noget ventilation?

Kommentar
Fra : Namilla

Dato : 27-01-11 17:21

Forresten ville jeg synes det var bedst hvis det kunne undgåes at have varme på i løbet af dagen, da varmen er meget dyr hvor jeg bor, og soveværelset ligger i en seperat ende af huset, hvor der aldrig er aktivitet i løbet af dagen (og derfor ville varme føles som "penge ud af vinduet")

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-01-11 17:28

Citat
(og derfor ville varme føles som "penge ud af vinduet")

sådan har jeg også tænkt engang- men på sigt får man altså bugt med fugtigheden, som man ånder om natten.

du kan jo også holde det op imod, at skulle være nødsaget til at skifte vinduerne. Jeg taler ikke om buldervarme.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-11 17:31

Ombygget garage ?

I skal nok overveje at få det gået efter mht isolering på et tidspunkt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-01-11 17:42

Hvis det ikke er et kæmpestort vindue -så kunne det overvejes at bytte det ud med et pvc vindue ??!!