/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Stifttand
Fra : nomore
Vist : 2404 gange
100 point
Dato : 25-01-11 23:34

Er der stadig noget der hedder DET, og hvor meget af roden skal der være tilbage,
for at få noget for pengene.

Eller er det bare helt udgået nu omdage...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-01-11 23:49

Jeg fik en stiftand for snart 3 år siden, over 6000,- kostede den squ, der var ikke andet en det nederste af roden tilbage, den sidder fint endnu

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-01-11 00:13

WOW....
de kan altså stadig fåés/ laves, men sikke dog en pris, går ud fra det var med en krone? på toppen....?

Kan det så senere bruges i forbindelse med en tandbro? uden for spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-01-11 00:48

Ingen krone, det er en fortand

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-11 08:12

Du får hele teksten, da jeg ikke ved om den linker direkte.... linker den ikke, så kan du også gå ind på siden, og i søgefeltet skrive stifttand, så kan du finde denne artikel, og se nogle billeder

Citat
Hej Axel

Jeg har desværre knækket den sidste del af min 2. kindtand (fra hjørnetanden). Den var rodbehandlet og der stod kun den sidste inderside tilbage og holdt på en "sølvkrone"!

Nu går jeg og venter på, at min tandlæge har tid, til at gøre noget ved det. Mit spørgsmål er, hvad kan han gøre? Der er jo ingen tand tilbage oven for tandkødet, kun det af roden, der er rodbehandlet, hvorpå der sidder en halv "sølvkrone". Kan han bygge nyt på den eller roden, eller skal det hele ud? Kan jeg få en ny tand, evt. stifttand sat i? I så fald, hvordan gør man det? Man spekulere jo lidt i ventetiden!

Med venlig hilsen

Diana

Kære Diana.

Tak for spørgsmålet.

Når det drejer sig om en rodbehandlet tand som din, fjerner tandlægen det meste af rodfyldningen, men lader det sidste stykke ved rodspidsen blive, så tandroden er tæt mod omgivende kæbeknogle. Der skal nu laves en opbygning, der erstatter en del af den mistede tandsubstans.
På billedet her sker det ved hjælp af en støbt fyldning, guld, titan eller andet biologisk neutralt materiale. Opbygningen kan også fremstilles direkte af composit eller plast.
Når opbygningen er cementeret eller limet fast, tages nyt aftryk af tanden med opbygningen og på den model der herved fremskaffes, laver tandlaboratoriet en tandkrone, der passer i farve og form såvel i tandrækken som mod den tand i modsatte kæbe, den skal arbejde sammen med.

http://www.spoergtandlaegen.dk/

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 27-01-11 08:30

Tak for svaret Nordsted1.
De kan bare det, men det koster jo bare en formue..
Men rart at vide de ´lappe´ på det.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 27-01-11 08:45

Der er mange forskellige priser. Det er jo ok at ringe rundt for at høre hvad de forskellige tager. Ellers tjek de svenske sider. De er billigere .
Det er jo din pengepung der bestemmer :).

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-01-11 08:58

Var så lidt