/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opvaskemaskine vasker ikke pænt
Fra : mdo
Vist : 8997 gange
200 point
Dato : 24-01-11 20:51

Vi har en Bosch maskine som har drillet alt for længe nu. Vi har kørt div. rense programmer, prøvet at skifte sæbe, afspænding, salt m.m. men resultatet er stadigvæk det samme - alt får en hvid hinde på og ser ikke rent ud. Hvis man så kører en kvick vask med lidt citronsyre - bliver alt super flot også maskinen inden i ! Er der mon een som ved hvad der er glat med maskinen ? Eller skal der bare en ny til ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-01-11 21:00

Hejsa.
Vi havde samme problem med vores den gamle.
Jeg fandt så ud af at det er af stor betydning at afspændingsvædsken og vaskepulkveret/tapsen er af SAMME mærke.
Feks. KUN Neophos.
Prøv engan at se efter om det er det.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-01-11 21:08

jeg har osse haft problemet- fandt ud af at vandets hårdhed var blevet skiftet ved en fejl og det virkede straks.

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 24-01-11 21:09

åh hvordan stiller man på vandets hårdhed ?

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-01-11 21:11

...men den grå hinde forsvandt ikke får jeg havde haft alle glassene i eddikesyre- ved næste vask med rigtige hårdhed var problemet væk.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-01-11 21:14

hvis du ikke har en brugsanvisning så find den på google - det er forskelligt fra maskine til maskine ...en drejeskive med tal---min skal stå på 4. Men du kan se vandets hårdhed på din kommunes hjemmeside.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-01-11 21:20

hvad hedder maskinen helt nøjagtig Bosch ++++ ? og hvor bor du ?

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 24-01-11 21:20

super fandt ud af at indstille hårdheden så nu skal det bare afprøves - krydser alt hvad krydses kan

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-01-11 05:16

du kan på kommunen /vandværkets hjemme side få oplyst hårdhedsgraden i vandet (ca) ellers kan du købe hos matas/apoteket olign købe stix til at måle hårdheden på vandet
derefter instilles afspndingskruen

du kan også stille den 1 op og se om det ikke hjælper

husk der skal være salt på maskinen

test også lige at det ikke er glaspest
http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=286

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 25-01-11 08:19

Husk at glas kan få glaspest og bliver uklare, det kan kun ændres ved at kassere glassene. I vores maskine er der en knap til at stille skyllemiddel doseringen ved påfyldnings-låget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-01-11 13:44

Det er ikke skyllemiddel som skal indstilles efter hårdheden .
Hårdhedsinsstillingen doserer salt til regenerering af kalkfilteret.
Hvis der ikke kommer salt nok holder filteret efterhånden op med at virke.
For meget saltdosering skader ikke , men er et unyttigt forbrug. I den periode efter for lidt salt, kan det måske hlælpe på filteret at øge saltdoseringen (hårdhedsindstillingen)

Husk det hjælper kun , hvis du også husker at komme salt i maskinen.
Al det fis med at det er indbygget i sæben eller tabs, skal du ikke tro på. Salt skal der ikke til under vasken, og vaskevandet løber ikke gennem kalkfilteret. Filteret virkrt kun ved at tage kalken fra det rene vand under vandindtag.

Skyllemidlet skal indstilles ved forsøg, så der ikke efter vasken hænger dråber på glas og porcelain.

Det nogen(forkert) kalder glaspest,er en ætsning af visse glassorter, som kommer af meget varmt vand og stærkt basisk opvaskemiddel. Skaden er uoprettelig, men kan undgås fremover ved at vake ved lavere temperatur.
Ætsningen kendes fra kalkstør ved at kalken kan fjernes med edikesyre.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-01-11 16:56

Så kan det vel ikke siges tydeligere transor, dejligt når nogen giver et udførligt og proff svar istedet for alle disse 'måske', 'troende' mennesker.

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 27-01-11 07:48

æv æv æv - intet hjælper heller ikke indstilling af vandets hårdhed. Er der mon nogen som har hørt om et harpiksfilter som sidder i maskinen. Kan det mon være det som er gået ? Eller er der andre som har nogle gode idéer

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-01-11 17:11

Det harpiksfilter du omtaler er det som blødgører vandet, harpiksfiltret regenereres af saltet, som hældes på maskinen. Om din citronsyrekur kan ødelægge filtret, det ved jeg ikke, vaskevandet skulle jo helst ikke rende baglæns ind i filtret. Har du husket at sætte låget på saltbeholderen?

Det slør som sætter sig på glassene kan vel tørres af eller tages med lidt eddike? Ellers er det ikke kalk! - Men det har du jo allerede prøvet . . . .

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 27-01-11 17:40

ja det er prøvet.... men det kan vel heller ikke være meningen at der skal tilsættes citronsyre ved hver vask for at få det pænt tror snart den må lade livet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-01-11 18:07

Hej igen.
'
Nu ved jeg jo ikke om du har sørget for at afspænding og opvaskmiddel er det samme som jeg skrev til dig det skulle være

Men i alle tilfælde står der jo noget af det "gamle" tilbage når du efterfylder...det MÅ der ikke gøre. Bare lige for at du er obs på det.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 200 point
Dato : 27-01-11 18:26

Måske dette kunne hjælpe på jeres opvaskemaskine

Opvaskemaskinen er den "sarte" hvidevarer, hvor flest faktorer er afgørende for et tilfredsstillende resultat. Er en af disse ikke tilstede i en passende grad, kan resultatet ses næsten omgående. Vær derfor ekstra omhyggelig med vedligeholdelsen...

FILTRE.
Tilsmudsede filtre kan resultere i madrester på serviceet.

Bundsi og filtre renses jævnligt. Disse er medvirkende til et godt opvaskeresultat og bør renses efter hver 15. opvask eller efter behov. Brug en opvaskebørste og varmt vand fra hanen. Vær opmærksom på at der kan sidde mere end et filter. Som regel sidder der både et grov og et finfilter. Sidstnævnte bør renses meget omhyggeligt.

SPULEARME.
Tilstoppede spulearme kan kan resultere i madrester på serviceet.

I spulearmene kan der sætte sig madrester. Undersøg derfor spulearmene en gang i mellem. Nedre spulearm er ofte til at trække af (løft opad), mens den øvre ofte er skruet fast. Vær
forsigtig ved afmonteringen.

SALT
Manglende salt giver hvide aflejringer af kalk på serviceet* - for meget salt giver en belægning på serviccet som smager salt.

Salt påfyldes efter behov. Der findes to typer; groft og fint filtersalt. Groft filtersalt kan klumpe sammen i saltanlægget, hvorfor du bør anvende fint filtersalt medmindre producenten af maskinen anbefaler andet.
Saltdoseringen sker automatisk på næsten alle maskiner. Mængden kan dog reguleres (se hvordan i din brugsanvisning). Du bør som udgangspunkt starte midt i skalaen. Hvis resultatet ikke er tilfredsstillende kan du øge eller mindske
mængden. Vær opmærksom på at der kan gå 2-3 opvaske før din ændring af saltmængden virker under opvasken.
Saltet er medvirkende til at blødgøre vandet, så kalken ikke sætter sig på serviceet. For lidt salt betyder derfor at der kommer kalkaflejringer på serviceet*, mens for meget salt ikke kan skylles ud og derfor giver en grim smag.

Flere maskiner har en saltindikator. Der findes forskellige typer. Nogle indikatorer sidder i låget, mens andre har en lampe i panelet. Er din maskine af sidstnævnte type skal du være opmærksom på at nogle maskiner måler saltmængden i saltbeholderen, mens andre blot tæller opvaske. Sidstnævnte kører eksempelvis 20 opvaske med slukket indikator, lyser dernæst de efterfølgende 2 opvaske, hvorefter den slukker
de næste 20 osv. osv. Uanset om du fylder salt på eller ej.

*(se også SÆBE-dosering)

AFSPÆNDING
For lidt afspændingsmiddel giver render på serviccet og dårligt tørreresultat - for meget giver en fedtet, ildesmagende, gråblå belægning.

Afspændingsmiddel påføres med jævne mellemrum. Afspændingsmidlet er opvaskemaskinenes skyllemiddel. Den fjerner overfladespændingen i vandet, så vandet lettere glider af serviccet under tørringen. For at få et godt resultat er det VIGTIGT at bruge samme mærke sæbe og
afspændingsmiddel, da de passer kemisk sammen.
Næsten alle maskiner har automatisk dosering af afspænding- smidlet. Mængden kan dog reguleres (se hvordan i din brugsanvisning. For lidt afspændingsmiddel giver hvide render og dårligt tørreresultat - for meget giver glassene et gråblåt skær og en fedtet belægning med grim smag på resten af serviccet. Vær opmærksom på at der kan gå 2-3 opvaske før din ændring af afspændingsmængden virker under opvasken

SÆBE
For meget sæbe giver HVIDE BELÆGNINGER og en grim smag på serviccet - for lidt sæbe giver "grums" på serviccet.

Mængden af sæbe du tilsætter skal passe til tilsmudsnings- graden af dit service. Du behøver ikke at skylle af, blot skrabe tallerkner og bestik. Hvis du alligevel skyller af skal du bruge mindre sæbe. Det kan være svært at vurdere
hvor meget der skal bruges, men som regel er det mindre end man tror. Prøv dig frem.
Der findes to typer sæbe. Pulver og TABLETTER. Tabletter er smarte og hurtige at anvende, men de kan ikke doseres. Derfor får man let en overdosering, hvilket på sigt giver et grimt
resultat. Overdosering (både med pulver og tablet) bevirker nemlig at den vandbesparende opvaskemaskine ikke har tilstrækkelig vand til at skylle sæben ud med, hvilket betyder at man får en ophobning af sæbe i maskinen. I første
omgang på varmelegemer, ved filtre og bag tætningslisterne ved lågen, men siden hen også på serviceet. Mange tror fejlagtigt at det skyldes kalk/mangel på salt, da serviccet får en HVID BELÆGNING. Ofte kan man smage sig frem. Hvis den
hvide belægning på serviccet smager surt/bittert er det sæbe. (se hvordan du renser maskinen igen under reparation).
For lidt sæbe bevirker at der sidder "grums"/madrester tilbage på serviccet efter opvask. Inden du øger saltmængden bær du huske at efterse filtre og spulearme.
HUSK at anvende samme mærke sæbe og afspændingsmiddel da de passer kemisk sammen.

Bassebo....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-11 18:29

Der skal nok vand i maskinen...................kig på vandindgangsfilteret eller det filter som kan sidde i slangen oppe ved vandhanen.

Godkendelse af svar
Fra : mdo

Dato : 27-01-11 20:44

1000 tak for dit lange gode svar Bassebo. Jeg tror problemet ligger i salt mængden. Vi må præve at indstille den rigtigt. Super med sådan et forum som folk tager seriøst