/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
instrument lys Hyundai sonata
Fra : maxikurt
Vist : 2906 gange
200 point
Dato : 24-01-11 12:31

Hej står med en Hyundai - Sonata hvor jeg ikke kan få lys i instrument bordet en hovedsikring var gået som jeg så skiftede og ny lyser airbag lampen er der en der har en god løsning på dette problem

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-01-11 12:37

Når strømmen til airbag systemet tages, mens der er strøm på hele systemet (motoren kører) melder den fejl.

Dit airbag system fejler sikkert intet, ud over at den har mistet strøm på et tidspunkt hvor systemet bestemt ikke syntes det skulle være uden strøm.

Få den nulstillet på et værksted, eller se om du kan låne dig frem til en airbag nulstiller.
Mange har en sådan privat, da fejlaflæser/nulstiller ikke koster alverden mere (500kr og op til adskillige tusinde)
Hvis du har fået lavet service osv. på et værksted, burde de udføre den lille operation for under 300kr, eller gratis.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 24-01-11 12:57

Det lyder rimeligt men det ændre ikke på at lys i instrument bord heller ikke vil virke

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-01-11 13:01

Har du kigget efter om alle de "små"/almindelige sikringer er OK ?

Kunne jo være at der var gået en sikring til instrumentpanelet, samtidig.
Det er jo noget voldsomt, når der går en af de store hovedsikring (går ud fra det er sådan en du mener, dem der sidder i motorrummet)

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 24-01-11 13:06

Jeps en af dem i motor rummet og har været alle de sikringer igennem men er der andre steder der sidder sikringer det er ikke lige til at se hvad for en sikring der går til instrument lys da jeg ingen instruktionsbog har til den

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-01-11 13:25

Nu ved jeg ikke hvad årgang din bil er, men hvsi du Googler:

fuse diagram "Hyundai Sonata"
eller
userguide "Hyundai Sonata"

Kommer der faktisk rigtig meget op, men billeder osv. som forklaring til sikringer.

Men det virker underligt. at det kun er lyste til instrument panelet. Enten er alle pærer blæst i stykker, eller mere tænkeligt, så er der gået een ledning istykker/knækket.

Hvad var årsagen til at hovedsikringen sprang ? - Der er jo som regel en grund til at sikringer springer

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 24-01-11 13:35

Jeg tror det var en forstærker montering der gjorde den sprang men det er taget ud af bilen det er en jeg lige har købt og pærerne i instrument virker har haft den ude og prøve dem

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 200 point
Dato : 24-01-11 13:44

Så er der vel ikke andet for end at pille det ud igen, og gå igang med et voltmeter.

På et eller andet tidspunkt kan du nok se hvor strømmen stopper.

Det kunne være noget så simpelt som en stel forbindelse.
Personligt ville jeg lige hive ALLE sikringer ud og måle dem efter med et voltmeter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-11 13:46

Det lyder som om i er på rette vej

Lige en lille detalje, som du sikkert godt ved i forvejen - men der er ikke bare lys i instrumentbrættet, når du drejer nøgle - du skal også dreje på kontakten

Den bil, vil du helt sikkert blive glad for - har selv en

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 24-01-11 13:52

ja når jeg engang får det til at virke har frikørt 2 stk som taxa dvs over 500000 km i den bil model

Godkendelse af svar
Fra : maxikurt

Dato : 29-01-11 17:59

Tak for svaret thulin.
fik målt mig frem til et skjult relæ som var defekt