/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Girokort vs PBS gebyr
Fra : rudik
Vist : 1185 gange
60 point
Dato : 18-01-11 11:20

Hej alle nærigrøve
Jeg er i gang med at undersøge hvad der bedste kan BETALE sig.
Jeg har jo opdaget at der er noget der hedder PBS gebyr og sikkert også noget der hedder GIROKORT gebyr.
Men hvem er det der tager disse gebyre er det bankerne eller virksomhederne?

Jeg er godt klar over at det er håndøre at spare hver måneden, men på lang sigt er det alligevel en slat, som man gerne vil have sparet og så selv betale sine girokort via netbank. Men hvad er dyrest i dette tilfælde? – Banken mener jo at det er smart med PBS.

Mine Kreditorer:
Telmore
Oister
Forsikring Fyn

Tak for jeres tid

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 18-01-11 11:21

ps. min bank middelfart sparekasse med cosmo.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 11:29

Så vidt jeg husker kostede det mig 25 kr. sidste gang jeg betalte et girokort i banken, fordi det var smuttet for mig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-11 11:39

Mange tager 15-25 kr i gebyr for at sende et girokort, og har man ikke netbank koster det 25 kr betale på posthuset.
Det er laaaangt over de faktiske udgifter men er svært at gøre noget ved, så man kan kun holde udgiften nede ved at bruge PBS samt betale de girokort på netbank der ikke kommer under PBS.

Bankerne tager et årligt PBS-gebyr som kan variere, men de kreditorer der opkræver via PBS betaler også gebyrer.

Så banken har ret

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 18-01-11 11:48

ja fordi jeg tænkte på om det ville være billigere hvis jeg betalte alle mine girokort over netbank, istedet for at tilmelde dem til PBS

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 18-01-11 11:49

Bemærkning: Jeg synes bare at det er underligt, at det skal koste penge at betale regninger. Der er jo ingen andre måder jeg kan betale regningerne på. Jeg kan jo da ikke banke på hos Telmore og betale dem i hånden, og på den måde slippe for en afgift.

jep i har gættet rigtigt, jeg er en af de ultimative nærigrøve

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-01-11 11:50

Citat
ja fordi jeg tænkte på om det ville være billigere hvis jeg betalte alle mine girokort over netbank, istedet for at tilmelde dem til PBS

Jeps du har ret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-01-11 11:53

Citat
Jeg kan jo da ikke banke på hos Telmore og betale dem i hånden, og på den måde slippe for en afgift.

Det kan man godt, med der tilkommer udgifter til kørsel, bus tog m.m.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-11 13:21

Citat
Jeg synes bare at det er underligt, at det skal koste penge at betale regninger

Alternativet er at gebyrer skal indbygges i totalprisen, det er der jo heller ikke mange der bryder sig om da de ikke kan se den reelle udgift..

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 18-01-11 18:46

jo det vil da være rart luffea, for så kan vi lige præcis se den eksakte pris. Da gebyret jo er forskelligt fra virksomhed til virksomhed og vi alligevel ikke kan komme uden om den. Gebyret bliver jo ikke præsenteret nogle steder, når man indgår en betalings aftale.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 60 point
Dato : 19-01-11 00:15

Citat
Gebyret bliver jo ikke præsenteret nogle steder, når man indgår en betalings aftale

Nej, desværre
For 5 år siden var jeg pisket til at købe en ny fladskærm til computeren, de var sgu dyre dengang, og jeg havde ingen penge ved hånden, så jeg købte på en tilsyneladende rentefri aftale på et år.

Da jeg fik det første indbetalingskort stod der 2 x gebyrer + at der var tillagt en forsikring jeg ikke havde bedt om.
Jeg betalte det, næste måned havde jeg fundet pengene og betalte lortet ud.

Man skulle forledes til at tro at der lå en hemmelig aftale mellem regeringen og finansverdenen om at der skulle opkræves gebyrer istedet renter........det er jo kun renterne der er fradragsberettigede.

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 05-03-11 16:46

Fin smalltalk tråd. Jeg må hellere accepter et svar Tak for svaret til LuffeA pga. mest aktivitet i tråden.