/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Er penge i banken bundet af valutaen?
Fra : Maksimus
Vist : 754 gange
50 point
Dato : 17-01-11 22:43

Hvis jeg har penge i en europæisk bank der har euro som national valuta og euroen forsvinder pga finanskrise, mister jeg så mine penge, eller vil jeg kunne hæve det samme beløb i landets originale valuta som de ville genindføre?

Ja jeg er ikke ligefrem en finansielt geni

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 17-01-11 22:44

Et finansielt geni skulle der have stået.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 60 point
Dato : 17-01-11 23:20

Det er en meget tænkt situation, og der er ingen faste regler for hvad der ville ske.

Det sandsynlige ville være at der blev indført in konverteringskurs mellem euroen og den valuta der træder i stedet. Kursen vil måske ikke være god, men du ville næppe tabe alle dine penge. Der er ikke rigtigt noget der hedder "originale valuta" her, for de findes ikke mere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-01-11 00:25

Man kunne teoretisk tænke sig at et land kom ud af eurosamarbejdet, eller at samarbejdet det totalt ophørte.

Der er ingen givne regler for hvad der så sker. Det er helt op til landets lovgivning og muligheder.

Man kan kun tænke sig at det sker efter så stor en krise, at landet finanssystem praktisk taget er brudt sammen, og så kan man nemt miste pengenes reelle værdi.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-01-11 06:05

der er ingen bank garanti

Kommentar
Fra : lham

Dato : 18-01-11 06:50

et lands valutakurs er vel kun et udtryk for hvad andre mener landet er værd her og nu.
Så hvis euroen går i nul /ophører vil et tidligere eu land næppe være meget værd .Skulle noget sådant ske er det bedst at have uforgængelige råstoffer i madrassen /i undergrunden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-11 10:03

Hvis du har sat pengene i Euro og Euroén forsvinder........................så har du ingen penge.
Dog kommer det an på hvordan denne bank har sikret dine værdier.

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 19-01-11 18:46

Tak for svaret BertelBrander.