/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Skal ovnen stå åben?
Fra : bjarnefilm
Vist : 5608 gange
50 point
Dato : 16-01-11 21:39

Min kæreste og jeg laver tit mad sammen. Men hvis vi har brugt ovnen, så har vi en stor diskussion bagefter. Min kæreste siger at ovnen skal stå på klem, indtil den er blevet kold. Jeg siger at ovnen skal lukkes helt lige efter brug. Hvad er det rigtige? Vi har aftalt at rette os efter svarene på Kandu. Hvis du mener ovnen skal stå på klem, så sig ja. Hvis du mener ovnen skal lukkes helt lige efter brug, så sig nej. Når der er gået et par dage, tæller vi sammen.

MVH
Bjarne

 
 
Kommentar
Fra : Teil


Dato : 16-01-11 21:40

åben

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 16-01-11 21:49

Det kommer an på ovnen, min indbygnings ovn har en blæser som kører indtil ovnen er kølet af, altså lukker jeg efter brug af ovnen
Svar lukket

Kommentar
Fra : Klaudi


Dato : 16-01-11 21:50

ja

Kommentar
Fra : bjarnefilm


Dato : 16-01-11 21:58

Ovnen har ikke nogen blæser.

Kommentar
Fra : bjarnefilm


Dato : 16-01-11 21:59

Bare kom med nogle flere svar.


Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 16-01-11 22:00

Nej, altså lukke straks

Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 16-01-11 22:05


NEJ...jeg lader da altid min stå åben...kan da lige så godt få glæde af den varme i køkkenet også.

Kald det så bare genbrug

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 16-01-11 22:16

Man slukker da ovnen i før tid og holder den lukket, så bruger man det sidste eftervarme til retten- og på den måde sparer man strøm.

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 16-01-11 22:18

Citat
i før tid

skulle stå før tid

Kommentar
Fra : akle


Dato : 16-01-11 22:25

Jeg har ovn med blæser, så jeg lukker ovndøren.

En ovn uden blæser, åben ovndør!

MVH Akle

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR


Dato : 16-01-11 22:25

Citat
.kan da lige så godt få glæde af den varme i køkkenet også.

Hvor skulle varmen da ellers forsvinde hen
jeg har endnu ikke set en ovn med aftrækskanal til det fri

Her er ovnen altid lukket.
Tror det har noget at gøre med hvad man laver i ovnen, hvis det er noget med meget fugt er det jo smart at lågen er åben så fugten kan komme ud, men hvis man har bagt boller er der jo ikke rigtig noget fugt og så er det ikke noget problem at man lukker den med det samme

Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 16-01-11 22:30

Citat
jeg har endnu ikke set en ovn med aftrækskanal til det fri




Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 16-01-11 22:30

...i min brugsforvirring står der: åben.
men jeg er ikke god til at lystre, så jeg lukker.
ellers brænder jeg nallerne, hvis jeg skal bruge komfuret.

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 16-01-11 22:42

JA. Og ovenlågen er også lavet til det, den har en stilling så den kan stå på klem, så restvarmen kan komme ud i rummet.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 16-01-11 22:43

Jeg citerer fra brugsforvirringen til min spritnye indbygningsovn:

Citat:

" Lad kun ovnen køle af i lukket tilstand."


Og så er den diskussion vist afsluttet

Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 16-01-11 22:46

Citat
Og så er den diskussion vist afsluttet

Skal du da ikke bestemme

Kommentar
Fra : Klaudi


Dato : 16-01-11 22:58

JA igen
På min står der os at lågen skal være åben
http://peecee.dk/upload/view/284863/full

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 16-01-11 23:04

Citat
...i min brugsforvirring står der: åben.


Citat
Jeg citerer fra brugsforvirringen til min spritnye indbygningsovn:

Citat: " Lad kun ovnen køle af i lukket tilstand."


Brugsforvirringen


Det bliver spændende at se hvad udfaldet bliver om nogle dage om der er flesr JA eller NEJ



Kommentar
Fra : EXTERMINATOR


Dato : 16-01-11 23:09

tror du må nøjes med et NJA


Kommentar
Fra : transor


Dato : 16-01-11 23:20

Man kan gøre som man lyster med langt de fleste ovne.
Varmen ender under alle omstændigheder i køkkenet.

Hvis man har indbygningaovn med skab over og ved siden af, kan man undgå at der når at blive så varmt i skabene, ved at køle ovnen hurtigt med åben låge. Det kan til gengæld gøre det lidt rigeligt varmt i et lille køkken.

Kommentar
Fra : dogvillestar


Dato : 17-01-11 05:42

Lukket

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 17-01-11 05:42

nyere ovne skal være lukket da de selv køler ned så er det en nyere ovn så skal den være lukket
en ældre ovn skal være åben

så hvilken ovn har i model ?

Kommentar
Fra : Troldepige


Dato : 17-01-11 07:00

bjarnefilm, der er åbenbart forskel på ovne, så det rigtige svar findes nok kun i brugsanvisningen for jeres komfur.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund


Dato : 17-01-11 07:35

Indbygningsovn

Åben



Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 17-01-11 08:06

Uanset om ovnen er åben eller lukket, vil den afgive sin varme i køkkenet, det går bare langsommere (og dermed sikkert mere behageligt) når lågen er lukket.

Jeg ville knalde knæet mod den åbne låge, evt børn kunne brænde sig osv., men som andre har været inde på, hvis det betyder noget for ovnens ve og vel, må det stå i brugsforvirringen.

Med forskellige slags ovne, og åbenbart forskellige anvisninger, kan man jo ikke finde ud af, hvad der er bedst for ens egen ovn ved at følge flertallet.

Som man kan se ved valgene, er det tit de forkerte der vinder, selv om de har fået flest stemmer

Kommentar
Fra : Dulcona


Dato : 17-01-11 08:16

Jeg lukker lågen, da jeg ellers garanteret ryger på røven over den, når jeg pusler i køkkenet

Kommentar
Fra : Thyregod8


Dato : 17-01-11 08:33

Det er vigtigt, at lågen står åben. Under brugen, især stegning dannes en mængde fedtstoffer og andre stoffer, der frit svæver eller er opløst i luften inde i ovnen, så længe luften er hed. Når man lukker ned for temperaturen, vil alle de fedtstoffeer der er i luften kondenseres, altså blive til fedt igen. Disse fedtstoffrer sætter sig alle de steder, man ikke vil have det netop der, hvor man ikke kan komme til at rense - i krogene. Også det mekaniske samler fedt sådan. Hellere få lidt fedt ud i køkkenet end få det mærkelige steder i ovnen.

Kommentar
Fra : bjarnefilm


Dato : 17-01-11 09:29

Jeg har trykket på linket
Citat
ttp://peecee.dk/upload/view/284863/full

Det jeg kalder for 'ovndøren skal stå åben, det hedder "udluftningsstilling".
Så blev jeg det klogere.
Citat
så hvilken ovn har i model ?

Det er en gammel sag. Mit øjemål siger mindst ti år.
Bare smid nogle flere svar. Det er et emne alle kan smakke med om.

Kommentar
Fra : Maksimus


Dato : 17-01-11 10:47

Tror den skal stå åben med mindre det er en Pyrolyse ovn, som kan rense sig selv ved 500 grader.
Altså enig med Thyregod 17-01-11 08:33 med mindre det er Pyrolyse.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 17-01-11 11:19

Jeg aner det ikke, men min kone har ovnen lukket under brug og efter brug.
Ganske vist har vi pyrolyse til højtemperatur rensning men det er ikke så tit at det bruges.


Kommentar
Fra : Thyregod8


Dato : 17-01-11 11:44

Citat
Tror den skal stå åben med mindre det er en Pyrolyse ovn, som kan rense sig selv ved 500 grader.
Altså enig med Thyregod 17-01-11 08:33 med mindre det er Pyrolyse.


Min ovn er en pyrolyseovn og der står i brugsanvisningen, at ovndøren skal stå åben efter brug indtil temperaturen er lav.

Kommentar
Fra : nomore


Dato : 17-01-11 13:34

Se i din brugsanvisning

Kommentar
Fra : JoyLip


Dato : 17-01-11 14:23

I min brugsvejledning (nyere indbygningsovn) står der, at ovnlågen skal være LUKKET.

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 17-01-11 16:50

....du fredsens.
jeg skal nok lige love for, at her er noget, som kan få folk op af stolene.
det er nu heller ikke hver dag vi er så heldige, at se spørgsmål af den kaliber.
jamen, er livet ikke herligt -

Kommentar
Fra : Klaudi


Dato : 17-01-11 17:00

fandme spændende

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 17-01-11 17:17

Som Bjarnefilm skriver "Det er et emne alle kan smakke med om."

Det er jo ikke, men er der mon nogensinde nogen, der har oplevet en ovn ruste indvendigt (medmindre den har været sat ud til storskrald nogle måneder)

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 17-01-11 17:18

Det er jo ikke ...mit spm,.... skulle der have stået

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 17-01-11 22:33

Kan vi allerede nu drage en slags konklusion?
Nyere ovn under cirka 10 år: Døren bør være lukket under afkøling
Ældre ovne: Døren bør være åben
min ovn er et halvt år og døren er lukket efter brug (har ikke læst brugsanvisning )

Kommentar
Fra : Klaudi


Dato : 17-01-11 22:49

Min ovn er ca 2 år gl. og der står åben!

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 18-01-11 06:08

skriv dog model nummeret på din ovn så vi kan fastslå det netop for din ovn

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 18-01-11 08:23

rotw: helt uden betydning.
det er en diskussion mellem to kærester!!!
og så risikerer vi kandutter her at lægge os ud med 1 af dem. det går aldrig godt.
og vi har gjort det med lukkede øjne og i frivillighedens navn.
pyyyh.

Kommentar
Fra : Thyregod8


Dato : 18-01-11 09:00

Citat
rotw: helt uden betydning.
det er en diskussion mellem to kærester!!!


Jeg synes, jeg vil gøre opmærksom på at fedtdampene fortættes til dråber inde i ovnen, når lågen er lukket og ovnen samtidig bliver afkølet. Fedtet der så dannes fra ovnluften sætter sig på siderne samt i krogene.

Kommentar
Fra : bjarnefilm


Dato : 18-01-11 12:22

Min kæreste har ikke nogen profil på Kandu.dk.
Så i kan roligt holde med mig, uden at hun bliver sur.

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 18-01-11 14:35

.. men bjarne, det kan være hun får det, når hun erfarer hvilken imponerende interesse I har skabt omkring - ahrmmm - du ved det nok.
og så er det selvfølgelig spændende at se, hvad hun vil diske op med.

vaskemaskine - åben eller lukket låge??

Kommentar
Fra : Thyregod8


Dato : 18-01-11 14:40

Så lyder det mere spændende: skal WC-brættet være slået op eller skal det være slået?

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 18-01-11 15:14

ja men så den jo rimelig nem i HAR BEGGE RET

nu når du ikke vil give os den info så vi kan besvare dit spørgsmål 100% rigtigt (for det er produksenten af dit produkt der har svaret på din model ovn)

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 18-01-11 17:36

og vi behøver ikke blande os, måske har brugsforvirringen lavet et haikanikkefindemigstunt.
det gør jeg osse nu,
så ha det godt allesammen.

Kommentar
Fra : bjarnefilm


Dato : 19-01-11 00:03

Nu har jeg talt sammen. Der er 12, der siger døren skal stå åben. Der er 10, der siger at døren skal være lukket. Dermed er det afgjort, at en ovndør skal være åben, indtil den er kølet af. Jeg vil springe op og ned på fabrikat og brugsanvisning. Det er en gammel ovn med et gammeldags varmelegeme. Pyrolyse var nok ikke opfundet, dengang den blev bygget.
Jeg vil gerne takke for den store interesse, mit spørgsmål har fået. Sjældent har jeg set så mange svar på et spørgsmål.
Med hensyn til lågen på en vaskemaskine, så skal den stå åben efter brug. Maskinen har godt af at tørrre. Det modvirker mug og rust.
Alle pointene går til brugeren "o.v.n.". Når man hedder sådan noget, skal man have pointene.

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 21-01-11 07:42

gode begrundelser

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 21-01-11 07:47

Til lykke med at I nu har ro i familien.

Jeg er altid åben for nye ideer, men gider ikke falde over en åben låge alligevel

Måske kan man få ligeså mange svar på en af diskussionerne i min familie, hvilkken ende skal en banan åbnes i?

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 23-01-11 01:11

Fra et indlæg af Vagnr
Citat
Som man kan se ved valgene, er det tit de forkerte der vinder, selv om de har fået flest stemmer
mit forslag fik ikke engang flest stemmer men jeg takker alligevel for accepten af indlægget, og jo igennem tiderne har jeg en del for mit navn, men så skulle i lige vide hvad jeg har måttet høre for mit personnummer

nej i får det ikke at vide, det ville afsløre nummeret for at kunne forklares

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 23-01-11 07:31

du er nu så beskeden. det er der ingen grund til...

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407779
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste