/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sous-vide, vakuum og langtidsopvarmning
Fra : vagnr
Vist : 2196 gange
100 point
Dato : 16-01-11 20:37

Hej

Er der nogen her, der har prøvet at lave det, mange restauranter er så glade for, at vakuumpakke kød, grøntsager i en kogefast plastpose, varmebehandle i vand med en konstant temperatur i timevis, så kødet bliver mørt, og man lige giver det en hurtig gang varme for at få en stegeskorpe?

Se fx her

http://grydeskeen.dk/eksperiment-sous-vide-svineskank-med-ovnstegte-tomater-jordskokker-og-svampe/menu/hovedret/

Jeg har netop bestilt en præcisionstermostat der kan styre el hjem fra UK til 500 kr., og vil prøve at klare resten med de forhåndenværende "søm", en elektrisk frituregryde, kød i en kogepose suget halvtom med en støvsuger.

Men det kunne være sjovt at høre, om der er nogen der har egne erfaringer.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 16-01-11 21:48

Du skal være opmærksom på at bruge den rigtige slags plasticpose. Dem man køber i Netto, de frigiver skadelige stoffer ved opvarmning.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 17-01-11 13:38

Hej

Jeg kender godt til Sous vide og arbejder selv i et køkken hvor vi bruger det.
Det er en super god metode til at få mørt kød uden saft og kraft forsvinder.

Jeg kan også finde på at bruge det hjemme hos mig selv til f.eks. spareribs, da de er svære at få mører på en grill.
Jeg har bare lavet en marinade, kommet spareribs og marinade i en kogepose, bundet en stram knude med så lidt luft så mulig og kogt dem i vand i 1-1½ time.
Det er svært at styrer temperaturen i en gryde, men til emner der skal være gemmenstegt er det okay. Vandet skal selvfølgelig ikke storkoge, men lad det simre som hvis man koger en suppe/fond.

Men lyder smart det du har bestilt, hvis det virker

Lasse

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 17-01-11 17:45

Hejsa.

Jeg kunne skrive døre op og stolper ned om sous-vide til hjemmebrug, men prøv at gå ind på www.grillklubben.dk. Der finder du en hel sektion om sous-vide, kan læse andres erfaringer og stille spørgsmål.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-01-11 17:52

Tak, fotowig, der har jeg været allerede, og hentet inspiration, savlede over et SV-kursus, men det er på min kones føsdag

Og jeg har en kvart kvie og et lam i fryseren, så der er lidt at gå i gang med, men foreløbig venter jeg lige på min termostat, der også vil gøre nytte ved min ølbrygning!

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-11 18:20

Hej Vagn.

Når du får termostaten (Er det en PID controller)? Er jeg sikker på at du kan finde på rigtig meget lækkert. Prøv for eksempel et stykke oksebryst, gnid det med salt, peber, hvidløg og paprika . Giv det ca. 20 timer ved 56,2 grader, og brun det ved meget høj varme 3 minutter på hver side. (Bedst på grill, med en pande kan gøre det). Kødet skal altid hvile ca. 10 minutter efter åbning af posen.
Det er bare mums!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-01-11 18:31

Hej fotowig, jeg ser frem til oksebryst, som jeg holder meget af.

Min termostat er ikke PID, det kunne jeg ikke lige finde fra EU-lande, men jeg forventer jeg i en stor gryde kan holde en rimelig præcis temperatur, ellers må jeg opgradere udstyret

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 17-01-11 21:58

Hej Vagn.
En PID controller lærer af hvad den nu er tilsluttet. Forstået på den måde at den husker hvor lang tid den skal give for en given temperaturændring.
En "almindelig" styring er knap så præcis og ikke helt så hurtig, og da selv små udsving i temperaturen under varmebehandlingen har stor betydning bruges PID næsten altid til sous-vide.
Men jeg håber at din controller virker til formålet. Du har mange mundvandsdrivende oplevelser i vente.

P.S. Husk at lukke spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 19-01-11 17:52

Tak for svaret fotowig.

Nu venter jeg bare på termostaten!