/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
plastvinduer
Fra : kirstenSoft
Vist : 4932 gange
20 point
Dato : 15-01-11 00:09

Min knægt har lige fået ny lejlighed. Dejligt- men men men... vinduerne er af plast og de er bare så ulækre af tobak og flere års skidt og møg. Har selvfølgelig forsøgt at vaske dem ned med forskellige former for rengøringsmiddel men jeg syntes stadig de er meget gule. Hvad kan jeg gøre for at de bliver hvide som de nymalede vægge???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-01-11 00:46

Hvis Du har vasket ned med midler der ikke gulner plasten skyldes resten ælde og sollys.

En tilrøget lejlighed kan det tage flere år at få helt bund i, der vil jo altid være revner og sprækker hvor tingene skal adskilles før der kan gøres rent, så jeg håber ikke at hans næse er alt for sensibel

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-01-11 01:13

Nogle plastik vinduer gulner med årene. Klorin er en mulig løsning, men ellers er der nok ikke andet for end at male dem.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 20 point
Dato : 15-01-11 02:49

Der er rigtig rigtig mange råd, - tror det er godt, at du er startet i den blide ende -
Hvis du googler vil du møde forslag fra at bruge autoshampo og efterfølgende autovoks, soda, grundrens mv.
Jeg ville starte med de blide metoder, og ikke gribe til slibning - han skulle jo nødigt komme til at hænge på ødelæggelse.
http://www.frederikshavnboligforening.dk/informationsmateriale/G%C3%A6ldende%20regler/Vedligeholdelsesvejledning.pdf
her står:
Plast vinduer, indvendigt
For at mindske misfarvning, skal plastvinduer ofte rengøres med et grundrengøringsmiddel,
som. bl.a. også mindsker gulning efter nikotin. Plastvinduer må ikke males.
Rengjorte plastvinduer kan med fordel efterbehandles med "Lakforsegling" til biler.
Dette giver en rengøringsvenlig overflade.

http://www.boliggalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=4472
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/152963/afv/topic
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?msg_id=611601
http://www.bygogbolig.dk/blogvis/plastvinduer-7/

http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=83

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-01-11 03:12

kan anbefale limelite power til (fedt)
kærsten ryger og har plast vinduer
og hvis der på et tidspunkt er brugt slibemiddel
kan du bruge vinerkalk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-01-11 06:59

Citat
Klorin er en mulig løsning

Lige netop klorin skal man holde langt væk fra hvid plast.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-01-11 07:31

du kan bruge hempels boatrubbing. det tager alt skidt på plastoverflader. bagefter giver du det en gang bådvoks. så er de fine igen. det kræver lidt knofedt, men det er godt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-01-11 08:39

Prøv venylrens til interiør i biler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-01-11 09:40

Jeg boede i et betonbyggeri hvor der var de pæne badeværelser i færdigstøbt glasfiber der blot var smækket ind.
En af de foregående lejere havde tilsyneladende skrubbet fladerne med skurepulver....ikke specielt smart gjort, men jeg behandlede fladerne med Alaska lakforsejler og kunne dermed holde det nogenlunde rent.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-01-11 11:26

Citat
Plastvinduer må ikke males.

Det er noget sludder, selvfølgelig må de det.
Man maler da også plastik kofangere på biler, man benytter blot den rette grunder.

Citat
Lige netop klorin skal man holde langt væk fra hvid plast.

Sludder igen, det har jeg benyttet til misfarvet plastik flere gange. Det bliver som nyt!

Man bruger desuden et stof i mange plastik ting for at gøre dem brændhæmmende, desværre har det den ting at det nemmere gulner plastik. Kan nævne at MANGE ældre retro computere fra rygerhjem, eller gulnet af solen, er kommet til at se ud som nye, efter en klorin behandling.

Godkendelse af svar
Fra : kirstenSoft

Dato : 16-01-11 19:05

Tak for svaret katekismus.